Min bil aflader - hjælp til en ne
Jeg har nogle problemer med de elektriske installationer. Det virker som om at bilen står og aflader mens den er slukket - meget hurtigt endda.
Samtidig, når jeg kører med lyset tændt, lyser ladelampen ca. halvdelen af tiden. Hvis jeg slukker lyset mens jeg kører er der ingen problemer overhovedet. Og når så bilen har stået slukket et kort stykke tid, så er batteriet helt dødt.
Tilsyneladende opstod problemet efter at jeg skiftede pærerne til de to bagerste blinklys der var brændt af. Jeg havde nogle problemer med at få det til at fungere, da pærerne tilsyneladende sidder meget løst. Så nogle gange lyste blinklyset når jeg bremsede, kun venstre blinklys virkede, osv.
Har nogen nogle gode ideer til hvad der kan være galt? Det skal nævnes at jeg har en type 1 fra 1966, og at jeg har ingen erfaring i at pille ved biler. Så forklar jer venligst hvis der kommer tekniske detaljer på banen;-)
Hilsen
Kasper
Det kan være en stelforbindelse i baglygten/blinklyset. Det er det ofte når blinklysene lyser når man bremser. Jeg har ikke rodet med problemet på en T1'er men har set den fejl på andre biler.
Løsningen er at gå i gang med at se på ledningerne og så måle igennem med et multimeter :(
Håber du kan bruge det.
Der er intet så bittert som el-net
I et sådant tilfælde er et tangamperemeter en genial opfindelse.
Så er det bare igang med at måle.
held og lykke
Hvis du tager og afmontererminuspolen på batteriet og sætter din prøvelampe mellem ledningen og minuspolen så kan du se om den aflader...(uden tænding på selvfølgelig).
MVH. Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Men først skal du da have den ladelampe til at slukke, når motoren kører.
Hvis du finder ud af at den aflader, må du afbryde evt. forbrugere én af gangen.
Det er nu nok ikke lygterne. Hvis den aflader er det typisk en radio eller forstærker eller sådan noget.
Men få nu ro på ved at få den til at lade. Det er yderst sjældent en bil aflader. Med aflader forstås jo at noget bruger strømmen når bilen bare står. At den ikke oplader batteriet, er noget andet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for jeres ideer. Prøver at måle igennem her i weekenden.......selvom jeg ikke har den fjerneste idé om hvor jeg skal starte og ende.....;-) Men det kan man vel læse sig til.
Mit problem er dobbelt: a) at ladelampen lyser når lyset er tændt når jeg kører, men når jeg slukker lyset kan jeg godt lade batteriet op, b) at bilen tilsyneladende aflader når den står slukket.
Jeg har ingen radio el. lign installeret i bilen.
Kasper
Hvis du skriver i din profil hvor i landet du kommer fra kunne det jo være at din "nabo" var vw-nørd og lige vidste hvordan og hvorledes du skulle gøre.
Men det er sandsynligvis dit laderelæ eller generator / dynamo den er gal med.
Prøv at måle med et voltmeter over batteriets plus og minuspol og se hvor meget den lader af volt med lyset tændt og slukket.
Har aldrig prøvet på en boble, men en almindelig 12V bil skal lade omkring 14 volt på batteriet. ( ved ik lige om din bil er 6V)
god fornøjelse med arbejdet ;)
MVH. Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
hov glemte lige...batteriet kan jo også være så dårligt at det ikke er til at lade på.
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Hvis du kan måle et forbrug mellem den afmonterede polsko og batteriet når bilen er slukket kunne du afmontere alle sikringer. Så skulle forbruget gerne være =0. Derefter monterer du sikringerne en af gangen til du finder den sikring forbruget/afladningen går igennem. Så har du da indkredset/begrænset antallet af muligheder. Så er det "bare" at gå igang med at undersøge de forbrugskilder der trækker strøm over den pågældende sikring....
mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
Endnu en gang tak for ideer. Har opdateret min profil. Jeg bor i København NV.
Til orientering, så har er der 12 volt i bilen. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er batteriet der noget galt med, da jeg skiftede batteriet i efteråret, samtidig med at jeg skiftede ladekullene.
Kasper
Hej Kasper
Min 62ér driller også lidt mht. ladningen. Hvor har du købt dine nye ladekul?
Vh Peter
Jeg [u:157f54d8f1]tror [/u:157f54d8f1]det hedder en autoelektriker hvor man kan købe sådanne ting. Der findes sikkert en i den nærmeste by. Det er så vigtig man ved hvad for en slags generator eller fx startermotor man vil have kul til - tag den eventuelt med...
Jeg afleverede min bil hos Kardows Biler på Amager. Han skiftede ladekul på den.
Måske den ikke lader nok når jeg kører? Men jeg kommer stadig ikke uden om at den aflader når den står slukket.......så der er nok ingen vej uden om, og igang med at måle.....
Kasper