2 problemer med Solex 31-pict4
Hejsa.
Jeg har nogle problemer med motoren, der er meget, men det vil jeg ikke trætte jeg med her, men en ting jeg undre mig over er min karb.
Der er 2 ting, jeg bare ikke lige kan se meningen med:
1) "Bagerst" og nederst på karb'en, sidder der et rør med gevin. Dette rør har et hul op til flyderhuset så der kan løbe benz ind. Dette rør er beboet af 2 dimser, 1. dims er en form for pålangs-split der sidder stikkende ud igennem kaburatorvægen samt modsat ind i røret, og kan ses udefra. Dims 2 er en dysse sag, med en fjeder på, samt en aflukke mekanisme. Det der undre mig ved dette er dens funktions. Umiddelbart ville den for mig ikke tjene andet formål end man kan tjekke om der er benz i flyderhuset uden at skulle skrue toppen af. - kan det passe?
2) I det led hvor man sætter acc. kablet fast, går der en aksel hele vejen igennem kaburatoren, hvorpå der sidder en flap inden i karb'en og på den anden side, hiver dette led rund i acc. pumpe-anordningen.
Når min maskine er igang, kører den (ustabilt osv.) men uden spild. Men når jeg stopper motoren begynder der at sive brændstof ud fra denne aksel. Det har jeg aldrig set før, så er det normalt? Kan det fikses, if so hvordan?
Det var alt fra mig.
/Party
1. din forklaring er lidt kryptisk, men vedr. 2: når der kan sive benzin ud, kan der også komme falsk luft ind og det er ikke meningen. Det må være fordi at akslen/huset er slidt. Skift hele dyret ud - du får ikke andet end bøvl med en slidt karburator og kan nemt finde en ny til en fornuftig pris.
Fortsat held og lykke med din kamp mod problemerne.
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
1) Jeg tar lige et billede af det så :o)
2) Det kan du jo ha ret i... jeg havde to carburatorer, samme brand og model, den ene gjorde det, den anden har ikke gjort det endnu...
men den anden vil heller ikke starte, men det er ikke pga. manglene benz... det lugter ret kraftigt, så det kan være jeg kom til at oversvømme den.
anyway, hvor finder du billige og nye carburatorer?? Jeg har set dem til 1400 for den jeg skal bruge, men det syntes jeg så er liiidt i overkanten.
/Party
[quote:5ee03daeea="partyman"]anyway, hvor finder du billige og nye carburatorer?? Jeg har set dem til 1400 for den jeg skal bruge, men det syntes jeg så er liiidt i overkanten.
/Party[/quote:5ee03daeea]
Sæt en efterlysning ind på VW-nettet under motordele - det burde give gevinst. Det behøver jo ikke være en ny, bare der ikke er slør ved akslerne og der sidder de rigtige dyser i.
Det vil også være en god ide at tage kontakt til din lokale klub og få en af de "gamle" til at hjælpe dig med indstillingen. :D
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Jeg tror lige jeg gir den jeg har på nu en chance... men ideen er god nok.
/Kenneth
Hvis der løber benzin ud ved spjældakslen, er det fordi den løber over fra svømmerhuset pga. en defekt nåleventil, eller forkert justeret svømmerhøjde, eller at karburatoren er samlet forkert.
Lad nu være med at bruge alle dine sparepenge på en ny uoriginal karburator. Få den originale til at virke igen. Den har tjent vore bedsteforældre trofast i mange år og det kan den komme til igen.
Lidt slør i en spjældaksel gør ikke noget. Men pakninger og membraner skal være i orden. Det kan købes nyt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank.
Jeg deler helt sikkert din indstilling, men det underlige er, jeg har 2 stks solex 31-pict4. Jeg har så renset begge to nu, og kun klargjort den ene top.
Problemet med at der kom bens ud ved spjældaksel er kun i den ene, ikke ved den anden... og jeg bruger samme top og samme flyder på begge carbs.
Jeg har nye membraner, nye pakninger, nye spidser osv. (et rep.sæt + diverse).
- så det lydder lidt suspekt hvis det skulle være det, eller hva?! (jeg må jo indrømme, at jeg måske har en masse fine teorier, men folk som dig frank... i VED jo bare sådan nogle ting her, hehe)
Nu kommer der en ven på besøg om en ½ time og så skal der leges med motor tror jeg... så jeg kan jo lige skrive tilbage senere om hvad vi finder ud af.
Men tak for tippet frank! :o)
/party
Du skal være meget sikker hvis du bytter karburator toppe rundt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hmm... ok.. osse når det er samme carb-mærke og -model??
En lille ting jeg fandt underligt. Lige over mainjet sidder der en dysse, der går ned bag jetten (og ind i carb-støbningen.) Min teori var at denne dysse bestemmer hvor meget benz der ryger igennem mainjet'en baseret på vacum... mindre vacum, des mindre hiver den brændstof op igennem dyssen, og derfor kommer der kun en benz ud af visse huler i dyssen. <- Er det helt hen i vejret eller har jeg fat i noget af det rigtige??
/Party
Uha, der sprang min kæde af.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hehe... jeg tror jeg skal ha taget en master i kryptiske forklaringer :o)
Eller osse prøver jeg bare at fikse nogle billeder imorgen...
/Party
Så er der lidt billeder.
1) frank: Det er den dysse ved mainjet jeg snakkede om.
http://www.lantasia.dk/partyman/karburator001b.jpg
2) OrangeBug: Dette er røret jeg snakker om, og dims nr. 2 monteret.
http://www.lantasia.dk/partyman/karburator002b.jpg
3) OrangeBug:Den anden ende af røre, set bagfra carb'en, og dims nr. 1, som kan presses ind, hvorefter der flyder benz ud.
http://www.lantasia.dk/partyman/karburator003b.jpg
4) OrangeBug: Samme som 3), men nedefra, hvor man kan se et skruehul jeg heller ikke kan se meningen med.
http://www.lantasia.dk/partyman/karburator004b.jpg
Håber det gir lidt klarhed :o) og måske kan få nogle flere svare frem...
/Party
Hvordan gik det så med den kab?
Har nemlig et par stykker magen til
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village