Er der en som kan forklare mig hvorledes en elektrisk chokker virker??
Gruden til at jeg spørger er fordi at jeg lige har haft prøvestartet en motor fra en 1302. jeg kan se at chokker får en fast +. Men hvordan regulere den? Jeg synes ikke at spjældet giver sig når jeg forsøger at starte den.
Jeg kan godt starte motoren for en kort periode, men kan ikke blive ved at holde liv i den. Mit eget gæt er at det er pga chokkeren.
Nogen som gider fortælle mig hvorledes chokkeren skal virke?
Og så har jeg lige et tillægsspørgsmål: Hvor varm bliver tændspolen? Jeg synes den bliver meget varm. Er det forbundet forkert?
Mvh Jakob
Den elektriske choker virker ved at en bimetalfjeder lukker den når fjederen bliver kold. Ledningen er til en varmetråd der varmer fjederen op og derved åbnes chokerspjældet.
Når en motor skal startes med choker, manuel eller automatisk, skal den både have luft og benzin. Motoren kan ikke køre på benzin alene. Den skal bare have mere benzin end ved normal kørsel. Ca. 7:1 i stedet for 13-14:1.
Det gør man ved at lave en anordning der åbner chokerspjældet lidt når motoren suger ved starteromdr. Når man skal koldstarte lukkes chokerspjældet godt nok helt, men prøv at se når man drejer med starteren, så klapper spjældet også.
Det gør en VW med den lille trekantede vacuumdåse der er bygget sammen med chokerhuset. Der går en kanal ned, der munder ud lige ved gasspjældet, hvor den så får vacuum til at trække en membran der har en stempelstang der går ind og åbner chokerspjældet.
Når motoren så starter skal man kunne se at den står og kører med chokerspjældet åbnet ca. 5mm. Gør den ikke det drukner den ret hurtigt.
Hvis det er i orden er det tit karburatoris der får den til at gå i stå. Eller en tilstoppet tomgangsdyse, der så får indflydelse når chokkeren er slået fra.
Chokkeren kan, modsat af hvad mange tror, ikke justeres. Den skal stå til det hak eller mærke som der er lavet fra werket.
En tændspole bliver især varm hvis motoren ikke kører. Klemme 1 til fordeleren og + til klemme 15, den samme til chokkeren
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Chokeren for jo bare + når der sættes tænding på...
Ikke at jeg har læst det nogen steder, men det må virke sådan at strømmen varmer choker-spolen op, som derved bliver slappere og giver mindre choker.
Duus
Min tændspole blev også varm, det skyldtes at der var en løs forbindelse/kortslutning ved platinerne i gummisamlingen.
Hmm burde man så ikke kunne se at spjælet giver sig når man sætter spænding på chokkeren??
Når jeg forsøger at starte motor gør den hverken kuk eller bøh.
Jeg har forsøgt at lukke chokker spjældet inden jeg starter den, men den åbner sig på vid gab straks jeg forsøger at starte den.
Hvis chokerspolen ikke er knækket(skil ad og se), så kan du bare justere den til at stå lidt strammere, hvis det du ønsker er at den skal lukke mere...
Duus
hmm jeg må vidst bare flå det hele af så jeg kan få lært noget mere om hvorledes det fungere.
Nu har vi jo også snart pinse og så er der masser af tid til at gå med sådan noget.
Så nu har jeg haft chokkeren skilt ad. Jeg prøvede at sætte spænding på den, og kunne efter lidt tid godt mærke at den blev lun i midten. Nu er mit spørgsmål så. Når man montere den skal krogen på spiralen jo passe på chokker spjældet, men hvor stramt skal jeg stramme chokkerenheden?
Jeg har læst i min repmanual, men der står ikke rigtig noget om chokker.
Jeg kan skutte få det møjspjæld til at lukke :? :?
Mvh Jakob
Hvis der ikke er et mærke må du, ved de temp vi har i øjeblikket, dreje chokkeren så spjældet lige lukker uden at stramme. Den bliver strammere med kulden.
Nej der er nok ikke noget i manualen, fordi den som hovedregel ikke er justerbar. Den skal bare stå til mærket.
Chokkerspjældet lukker jo ikke før man lige giver gas en gang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.