Jeg har et problem med hvor man kan købe forhjulslejer til de gamle årgange (-65).
De sidste par gange hvor jeg har bestilt nogle, er det ikke kuglelejer men derimod rullelejer de kun kan skaffe. Det ville da også være helt fint, hvis bare det ikke var fordi at rullerne ikke kan tages ud af den inderste ring.
Og når det er tilfældet bliver det ret problematisk at montere tromlen, da så hele lejet, incl. den inderste ring, sidder inde bag pakringen. Det er selvfølgelig kun et problem med det leje som sidder inderst i tromlen.
Så jeg søger information omkring hvor man kan købe et sæt forhjuls-kuglelejer.
Mvh.
Henrik
Hej Henrik,
Jeg skulle blive overrasket hvis Jan Koed i St.Merløse ikke ligge inde med nogle gamle originale. Hans nummer er: 5780 1455
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
[quote:0832c7b32b="Henriksen"]Jeg har et problem med hvor man kan købe forhjulslejer til de gamle årgange (-65).
De sidste par gange hvor jeg har bestilt nogle, er det ikke kuglelejer men derimod rullelejer de kun kan skaffe. Det ville da også være helt fint, hvis bare det ikke var fordi at rullerne ikke kan tages ud af den inderste ring.
Og når det er tilfældet bliver det ret problematisk at montere tromlen, da så hele lejet, incl. den inderste ring, sidder inde bag pakringen. Det er selvfølgelig kun et problem med det leje som sidder inderst i tromlen.
Så jeg søger information omkring hvor man kan købe et sæt forhjuls-kuglelejer.
Mvh.
Henrik[/quote:0832c7b32b]
Hej Henrik
De nye forhjulslejer/rullelejer jeg hentede hos dig igår, har jeg monteret uden problemer det kører fint nu, så ingen mislyde længere...dejligt.
Det er først når du skal til at skille det af igen det bliver træls, for så bliver lejet siddende på spindlen og når du tager tromlen af trækker man så bare lejet ud sammen med pakringen, lidt bøvlet men det virker fint når det er samlet.
Ved godt det ikke lige svare på dit spørgsmål, men det er et godt alternativ hvis ikke du kan finde de gamle kuglelejer
Nu mangler jeg bare kun at få kigget på hvorfor forbroen er så fast!!
Anders
Hej Henriksen
Jeg har lige et tillægsspørgsmål nu vi har gang i en tråd vedr. hjullejer.
Håber det er ok? Ellers så sig til så sletter jeg det.
Men mmit spørgsmål er: Hvor ledes skal hjullejespillerummet indstilles på en bærekugleforbro?
I min rep.bog står der at man skal kunne rykke med trykskiven, og så spænde klemmemøtrikken. Men de møtrikker jeg har købt hos Bent er ikke klemmøtrikker. Hvad gør man?
Blob
Hvad man så gør ? Sender dem tilbage og får de rigtige.
Jeg ville bare bruge de gamle som hører til bilen. Hvis de er væk eller ødelagte ville jeg finde nogen brugte.
Hjullejerne skal have 0,07-0,12mm. aksialt spillerum. Altså 7-12 hundrededele. Det foreskriver fabrikken, som du selv er inde på, at man kan mærke ved at den tykke anlægsskive lige kan flyttes til siderne med en stor skruetrækker. Ikke ud og ind og kun lige så du føler den klæber i fedtet. Jeg mærker altid med hjulet på og tager fat forneden på hjulet. Så skal der lige være tydeligt slør. Justér igen efter at have kørt et par dage.
Alternativt et måleur med magnetplade eller beslag.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er vel altid ok med et tillægsspørgsmål. Ellers kunne det vel ikke med rette kaldes et forum...?
Frank har svaret, og jeg har vist ingen tilføjelser...
Mvh.
Henrik