Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gerkasse ophæng skifte hvorledes

Tags:
No tags yet.

(permalink) cardude Member
Skrev for 21 years siden | | | |
tror at mit foreste gearkasse ophæng skal skiftes.

fik at vide af en af mine venner idag at motoren hopper op og ned når jeg accelererer hårdt.

og når jeg tænker over det så kan jeg faktisk mærke det i speederen.

hvor svært er det at skifte det foreste gearkasse beslag. kan det gøres uden at motor gearkasse og så videre ikke skal ud.

nogen der kan give en beskrivelse. min reperations bog skriver intet om dette. (nej det er ikke hayns - den er svensk og fra den gamle ejer)

er det dette jeg skal bruge.

og det nederste billede kan jeg evt montere det og derved få en gearkasse der sidder fast.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det nederste sæt skal du ikke ønske dig. Det larmer helt tosset. Kun til racerbiler, og der holder det såmænd nok ikke. Made in Taiwan.
Du kan skifte det forreste ophæng ved at løsne de to store bolte der går ind i enden af hornene, gearstangen under bagsædet, koblingskabel, speederkabel,mm. Og tage pladen af bagved motoren.
Så kan du med et dækjern, koben og måske en træklods, med forsigtighed brække gearkasse/motor langt nok tilbage så ophænget kan tages ud. Men heller ikke mere end lige. Brug den fornødne vold, forsigtigt. Det er godt at være 2.
Husk de store bolte i hornene skal spændes 20kg/m.
Lad være med at skrue dem skævt i.
Hvis de bageste ophæng også er dårlige så tag motoren ud.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) cardude Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Takker frank. så vil jeg da se at få kigget på det.

og undlade det nederste L*rte made in taiwan.

tager muligvis motoren af. da blæseren også larmer. (rammer på køleblikket)

men hvad med svingakslerne. giver de sig bare.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg løsnede godt nok mine aksler ude ved "fjederarmen" men det er vist ikke nødvendigt.

Det er ikke mere end 1 time siden jeg har været det samme igennem, og det var på en Type 1. Da du har en buggy, er det jo meget nemmere. Jeg har godt nok aftageligt bagpanel, men jeg måtte løsne karburatorer osv. for at kunne få motor og gearkasse langt nok tilbage.

Møgbesværligt - men det kan lade sig gøre....... og pas så på trækakselmanchetterne!

det kan også være det forreste ophæng bare har løsnet sig.. tjek lige det inden du skiller alt ad.
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nå hvad gør jeg nu, jeg har en bobbel 1960 hvor der er monteret et ophæng til gearkassen, som på billede nr 2
Jeg tror at den tidligere ejer ville lave en racer ud af den.

Jeg kan forstå, at det er noget møg, og at bilen larmer med sådan en type ophæng. Jeg har ikke kørt i bilen så jeg kan ikke vurdere om det passer. Hvorfor bruger man denne type ophæng ? Jeg har den anden type liggende er det bedst at sætte det på ?

Det var det forreste hvad så med bagerste ( der er det med den store bøjle så på billede nr 2. er det godt nok eller hva ?
Hilsen Kenneth
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:2874f10975="Hansen-Danmark"]Nå hvad gør jeg nu, jeg har en bobbel 1960 hvor der er monteret et ophæng til gearkassen, som på billede nr 2
Jeg tror at den tidligere ejer ville lave en racer ud af den.

Jeg kan forstå, at det er noget møg, og at bilen larmer med sådan en type ophæng. Jeg har ikke kørt i bilen så jeg kan ikke vurdere om det passer. Hvorfor bruger man denne type ophæng ? Jeg har den anden type liggende er det bedst at sætte det på ?

Det var det forreste hvad så med bagerste ( der er det med den store bøjle så på billede nr 2. er det godt nok eller hva ?
Hilsen Kenneth[/quote:2874f10975]

Det store bånd som spændes om gearkassen, er for at holde den fikseret når man har store kræfter løs. Fuldstændigt unødvendigt hvis du ikke skal køre stærkt.
Billede nr 1 er et standard forreste ophæng. Billede nr 2 er "ekstra", altså du bruger stadig de originale ophæng både forrest og bagerst.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tak for svaret.

Det er nok ikke en standard gearkasse der er på min 60ér, de huller der er i gearkassen til det forreste beslag, sidder ca. 2-3 cm lavere end hullerne i beslaget, så hvis jeg skal ha det sat på skal jeg lave om på beslaget, er det noget klyt at køre med de forreste bøjler som Frank Andersen skrev tidligere i indlægget

Mvh Kenneth
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du skal lige være opmærksom på at der findes to slags forreste ophæng. Det er jo ikke sikkert at det er det rigtige du ligger inde med..

Men kort sagt. Hvis bilen har standardmotor eller tæt ved, så kør med standardophæng.
Hvis bilen har stor motor, så bør du tænke i de baner med bånd omkring gearkassen. Men dem de har hos CSP er som Frank skriver made in taiwan, og lige til at lukke op og skide i.. :roll:

Gene Berg laver nogle stærke (læs: dyre) nogen..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej
Man bliver klogere hele tiden. Jeg har fået at vide af den tidligere ejer af bilen, at netop 1960 havde et specielt forreste gearkasse ophæng, han havde prøvet at få fat i et nyt, men det kunne ikke lade sig gøre, så derfor skal jeg lave en adapter, så det jeg har passer på gearkassen. Det andet racerbeslag må jeg jo så pille af igen.

Uvidende som jeg er på det område troede jeg at det fine nye beslag bare var helt fjong. Jeg har fundet ud af meget ved at rode rundt i alle de fine indlæg her på VW Nettet

Lidt trals at man ikke kan få et ophæng til en 60èr ( lyder måske lidt underligt når man kan få alt muligt andet ) :cry:
Mange tak for hjælpen.

Mvh Kenneth
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det kan man også.. Det er muligt der er lidt leveringstid men det kan godt fåes..

Klik HER.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) virring Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ikke for noget men er det ikke buggy du kører i cardude, for er det så ikke en god ide at vælge de der røde polyera???? et eller andet, det er noget racer agtigt noget, der skulle lave mere larm en alm. ophæng, men det er jo lige meget i en buggy. har selv sat dem i min. bare et forslag.
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvis du ser så er det monster lang tid siden det var før jeg skiftede til fuldsyncro kasse.

men problemet var dengang at boltene der holder gearkasse ophænget på plads ikke var stramme!!!

men jeg kører stadig med samme ophæng og jeg tror at det er originalt. og det fejler ikke noget!

men det ophæng du skal bruge hansen det mener jeg på det krafitgste at både
http://www.kitogbuggyservice.dk samt http://www.csp-shop.dk

Jeg kører nemlig også med 1960 bund og jeg har type 2 næse stykke på min tunnelgearkasse fordi at det er en 1960.

ligner dit gearkase ophæng du ser her nederst til højre.
[img:8b3f8aa43b]http://img3.imagevenue.com/loc147/th_cdb_gearkasse_003_Medium.jpg[/img:8b3f8aa43b]

det var forresten den bolt som sidder længst til højre på billedet der var løs.

her er et billede fra da jeg skiftede til fuldsynkron gearkasse.
ophænget er det samme som på denne gearkasse som nu sidder i min buggy.

håber at det hjælper.

[img:8b3f8aa43b]http://img2.imagevenue.com/loc121/th_740_gearkasse_og_pakke_012_Medium.jpg[/img:8b3f8aa43b]
(permalink) cardude Member
Skrev for 20 years siden | | | |
det er vidst kun indtil 7 måned 1960 at det her ophæng er der.
(permalink) Hansen-Danmark Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er lidt svært for mig at se på billedet, men det ligner det jeg har, der er et par cm i forskell, i forhold til gearkassens huller. Jeg må jo prøve at få et nyt, det ser jo alligevel ud som om det kan lade sig gøre :)

Tak for linket

Reply

You must log in to post.