Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Min ladelampe lyser hele tiden???

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hejsa

Har lige et hurtig ?...

Hvordan finder jeg hurtig ud af hvorfor min lade lampe lyser hele tiden på min type 1 fra 57...(den er lavet om til 12 v.)
Hvad skal jeg kunne måle på generatoren på de 2 poler?
er der andre steder den kan være galt?

på forhånd tak
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis det er generator skal du kunne måle 13-14 volt på B+ lige over tomgang. Ellers prøv at skifte broen med kullene.
På en dynamo skal du uden relæ kunne måle 48 volt på B+
Altså af med ledningerne på dynamoen. Med et voltmeter på B+ starter du motoren og holder en ledning mellem DF og stel. Så skal den kunne give 4x sin normale volt. Kan den det skal du skifte relæet.
Hvis ikke skal du kontrollere om kullene er i orden.
Hvis ikke det hjælper med nye kul skal du få generatoren eller dynamoen udskiftet eller rep.
Til en dynamo skal du altid købe et nyt relæ
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Plade Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ved det her måske lyder lidt dumt, men hvordan ved jeg om det er den en eller anden form for lader?
og hvor sider det relæ du snakker om...
sorry er ny inden for luftkølet, som i nok kan høre.

på forhånd tak
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis ikke du ved hvad der er hvad. Hvordan kan du så komme i tanke om selv at reparere det ? Mekanikere står i lære i 3 år og mange af os kan heller ikke finde ud af det.
Når det er sagt så kender du en dynamo på en VW på at den ser ud som en lang cylinder og generatoren er tykkere i enden ud mod dig selv.
Dynamo laver jævnstrøm og har en regulator ( laderelæ ) som måler på forbruget/behovet og forsøger at tilpasse sig. Det måler faktisk på effekten, altså et mix af ampere og volt. Det har også et tilbagestrømsrelæ der afbryder når batteriet faktisk laver mere strøm end dynamoen. Det er ikke justerbart og kan ikke repareres ved at file eller rense kontakterne. Hvis man ved hvad man gør kan man justere et nyt relæ. Men hvis først det har kørt kan man godt glemme at få et godt resultat. Da jeg var i lære hos VW skiftede vi altid relæet først for at se om det hjalp. Det gjorde vi men god samvittighed, fordi hvis vi efterfølgende skulle udskifte dynamoen. Var det et krav at der kom et nyt relæ på for at man kunne opretholde garanti på den.
På en 6v sidder relæet ovenpå dynamoen og på en 12v under bagsædet i venstre side. Hvis din er ombygget ved jeg selvfølgelig ikke hvor man har valgt at placere det.
En generator kan være udført på to, måske flere måder, men på en VW med eller uden indbygget regulator. Den der er nemmest at bruge når man bygger om er den med indbygget relæ. Den skal "bare" forbindes til bilen med B+ og ladelampen. Især når man ombygger fra 6v er den god, fordi så kan man samle de løse B+ man får når man fjerner det gamle relæ.
Den anden type har så en regulator der sidder under bagsædet. Den kunne såmænd sidde hvor som helst for den har egentligt kun forbindelse til generatoren. Man har dog valgt, på VW, at ladelampen er forbundet til D+ på relæet. men det kunne ligeså godt være ude på generatoren. Generatoren har stadig B+
En generator laver vekselstrøm og har derfor en diode/ensretterbro indbygget. Denne er meget følsom for strømspidser eller gnister. Det er meget vigtigt at man ikke elsvejser eller afbryder batteriet med motoren igang. Man må heller ikke lige "prøvestarte" en bil uden et batteri forbundet.
Regulatoren måler kun på volt. Strømstyrken/ampere er så at sige selvregulerende ved konstruktionen/virkemåden.
Du kan således og bruge en regulator fra en Opel eller Ford, der tit kan købes billigere.
Funktionen er i princippet ikke anderledes på andre biler, hvis hvis du har lavet den slags før får du ikke problemer med en VW.
På andre biler med dynamo, især engelske, kan man dog have et såkaldt trekernet relæ hvor man både måler på volt og ampere hver for sig. Den sidste er stadig tilbagestrømsrelæ. Denne type skulle ikke være så tilbøjelig til at brænde dynamoen af. Den tokernede type, som VW, prøver at kompensere og kan derfor tvinge en dynamo til at lave for mange volt hvis den laver for lidt ampere. Det lærte vi på skole, men jeg har aldrig oplevet det. Det er nok kun på engelske biler, hvor alt jo går i stykker.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Plade Member
Skrev for 20 years siden | | | |
tak for det, jeg har fundet relæet, og ja det var en dynamo som sider på min vogn, så jeg må forbi vw i morgen og købe et nyt relæ, for at se om jeg ikke er heldig at det bare er det som er galt.....

<Hvis ikke du ved hvad der er hvad. Hvordan kan du så komme i tanke <om selv at reparere det ? Mekanikere står i lære i 3 år og mange af os <kan heller ikke finde ud af det.

Hvis man ikke spørg eller prøver lære man det jo aldrig, og som sagt jeg er ny inden for luftkølet, og ja som elektronikmekaniker så burde jeg jo kunne finde ud af det når jeg bare lige finder ud af grund tingene....
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja bare klø på, det er kun de færreste herinde der er mekanikere, og alle skal jo kunne krybe før de kan gå.

En god ide er at købe en reparationshåndbog til at starte med, i den står de mest grundlæggende ting, og der er masser af billeder og diagrammer.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Plade Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja nemlig ja

Så fik jeg relæet målt ud og jo den er helt galt med det, det er sku brændt af...
Er sådan et relæ lager vare hos de forskellige vw forhandler?
jeg tænker på om jeg bare kan komme dumpen ind hos vw ålborg og regne med at de har et....
Ja for er sku lidt presset, vognen skal jo til lau lund på torsdag for at blive trimmet... :lol:
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ellers hos Bosch eller KB
Skal jeg se efter i mit lager ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Plade Member
Skrev for 20 years siden | | | |
ja det må du godt for en sikkerhedes skyld, og så evt. et nummer jeg kan fange dig på hvis de ikke har det i butiken i morgen, så kunne du jo sende det i morgen så jeg havde det tirsdag, ikke sandt?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har ikke nogen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.