Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  FAQ ang WBX i Splitbus / Boble

Tags:
No tags yet.

(permalink) splitbus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg skal igang med et projekt hvor jeg vil ligge en WBX i min Splitbus, derfor tænkte jeg at jeg vil samle op på alt det der før er skrevet om emnet her på VWNETTET og evt. også andre steder på nettet.

Derfor hvis I kender til Links om emnet så mail dem til mig eller skriv her

Hvis I har gjort det selv eller bare ved en masse om det så skriv endelig.

Send endelig også billeder :-)
(permalink) splitbus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[u:6a47c76ecf]Hel Bil :[/u:6a47c76ecf]
[i:6a47c76ecf]Er det hele bilen eller kun motoren du skal købe? [/i:6a47c76ecf]
Jeg er på jagt efter en hel bil, netop for at gøre projektet lidt nemmere. Så kan jeg trods alt se hvordan tinge-ne er samlet.

*****

[u:6a47c76ecf]For Stor :[/u:6a47c76ecf]
Ja men vel ikke større (flade areal) end en luftkølet T4 motor. Jeg tænker mest på bagstykket. Hvor meget for stor den er til siderne ved jeg endnu ikke.

Den fylder som en type 1 longblok. hverken mere eller mindre

*****

[u:6a47c76ecf]For Tung : [/u:6a47c76ecf]
Kan vel afhjælpes med som du siger en Bay motor beslag + ombygning

Den vejer ihvertfald ikke mere end en type 4 så det er ikke noget problem

WBX har en bagerste motorbøjle der kan modificeres så den kan bruges

*****

[u:6a47c76ecf]Vandkølet : [/u:6a47c76ecf]
Det er derfor jeg vil ha en HEL bil. Så jeg kan se hvordan det er samlet

*****

[u:6a47c76ecf]Gearkassen :[/u:6a47c76ecf]
[i:6a47c76ecf]Gearkassen skal modificeres til bære motoren og især til at klare kræfterne fra motoren, be-slag osv.[/i:6a47c76ecf]
Hvad tænker du specielt på ? Tror du ikke det er nok med original beslaget, sammen med et Bay Beslag ?
[i:6a47c76ecf]Kører du med orginalle aksler og gearkasse? [/i:6a47c76ecf]
Jeg er ikke sikker på at de er så glade for en masse moment! og så skal du nok lede efter et 215mm T4 svinghjul

Har hørt en at en original Splitbus gearkasse skulle være god for at kunne klare op til ca 150 hk ?

Der skal fræses en del ud i gearkassen og du skal bruge en starter fra en automatic hvis du vil køre med et 228mm svinghjul

En wasserboxer er født med et 228mm svinghjul, men alle type-4 svinghjul passer! der er bare ikke så mange af dem...

Gearkasse / Aksler er intet problem

*****

[u:6a47c76ecf]Karrossen : [/u:6a47c76ecf]
[i:6a47c76ecf]Karrossen og motorblik skal håndlaves(mange timer med måling osv)
[/i:6a47c76ecf]
Der skal vel egentlig ikke laves så meget køleblik til den vandkølet motor, eller skal der ? Den bliver jo kølet på en anden måde og er vel ligeglad med luftcirkulationen. Selvfølgelig skal bagstykket tilpasses da motoren er dybere

Køleblik: ..??? (SKAL IKKE BRUGES)

*****

[u:6a47c76ecf]Køleanlæg : [/u:6a47c76ecf]
[i:6a47c76ecf]Der skal findes og tilrettes passende køleanlæg (Danborn bruger noget fra alfa)[/i:6a47c76ecf]
Det er ikke det der skrammer mig mest. Der har jeg jo originale at kigge efter.

Køleren kunne fx. ligge under maven mellem ramen...
** Vandkøling **

Vandpumpen kan sagtens klare at "pumpe" vandet op foran på bussen

*****

[u:6a47c76ecf]Varmeanlæg : [/u:6a47c76ecf]
[i:6a47c76ecf]Der skal laves et varmeanlæg (Danborn bruger noget fra en Polo) [/i:6a47c76ecf]
Det er nok her der opstår problemer. Men Danborn kan jo nok hjælpe en del J

*****

[u:6a47c76ecf]Potten : [/u:6a47c76ecf]
[i:6a47c76ecf]Der skal nok også laves noget custom potteværk.[/i:6a47c76ecf]
Ja den skal laves om så den passer, men det ser jeg heller ikke som det største problem.

*****

[u:6a47c76ecf]Motor i orden : [/u:6a47c76ecf]
Ja det er det der er min store bekymring, for jeg vil helst ha noget HELT standard, men med en
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Yo splitbus.

-Jeg faldt over en skifte-motor-side her den anden dag:
http://frost.bbboy.net/vwengineconversions
-Det er ikke præcise svar på dine spørgsmål, men der er mange billeder af alle mulige motore der er puttet i en VW. -Kan måske give noget inspiration.

Mvh Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Størrelse: Den fylder som en type 1 longblok. hverken mere eller mindre

Vægt: den vejer ihvertfald ikke mere end en type 4 så det er ikke noget problem

Svinghjul: du skal have monteret et nåleleje midt i svinghjulet, ligesom man gør ved type 4 i type 1 konverteringer.

Gearkasse og axler: intet problem

Motorbøjle: wbx har en bagerste motorbøjle der kan modificeres så den kan bruges

Køleblik: ..???

Nem løsning: øhh... wbx er ikke specielt problemfri, faktiskt lidt skrøbelige hvis de ikke bliver vedligeholdt ordentligt, glem alt om at montere en gammel sur motor. Og de er dyre og svære at renovere, et paksæt fx. koster på den forkerte side af 1500,-

Hvis du absolut vil have en vandkølet motor i, er en golf 1800motor langt mere solid, og burde sagtens kunne være der

Eller hvorfor ikke bare købe en hel t4transporter og sæt en splitbusfront på den..?
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) splitbus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har lige opdateret FAQ'en med nogle billeder (Se link : ** Vandkøling **) af en måde at løse køler placeringen på.

Kan der virkelig være passage nok igennem de "små" huller der er lavet i dækpladen ?

Istedet for at ligge køleren under "maven" kunne man vel også placere den som gjort på "custom radiator" billedet ?

Hvis det så ikke er nok men en i den ene side kunne man vel placere en i begge sider, men hvordan forbinder man så de 2 kølere (parallelt / serielt) ?

Reply

You must log in to post.