Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1600 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hey, hvis jeg nu har en 1300 motor og sætter sådan et sæt 1600 cyl på, hvor mange hk vil den så ca få?Det jeg leder efter er en pålidelig motor, med et godt bund træk og en rimelig økonomi til små penge. Man burde vel sætte en dobbelt karburator på, men hvad med knasten? Håber på et godt og fornuftigt bud
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har selv kørt med en 1600. Den har som standard 50 HK, men så sætter man en anden udstødning på. Derefter sætter man 2 karbs på den, og vupti så har man 77 HK.:)

Ang knast så ved jeg ikke så meget, men der var en snak omkring det for ca 1 uges tid siden. Konklusionen var at en Scat C35 er en af det bedste knaster.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Gør som VW selv gjorde. 2 enkelte karb. og så en tarmslyng med boltede flanger på varmekasserne.
Lav evt. topstykker med sædearbejde, nye styr og udstødningsventiler. 8,5:1 komp.
Hold dig fra knasten. Så får du en pålidelig motor.
Sørg for en bagklap med gæller eller luk den 5cm op i bunden på varme dage. Det tager lige 10 grader af olietemp.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
okay frank, det er alså en 1600 du mener?? den skal i en buggy så det må da hjælpe på varmen. Er vi på ca 70 hk så?
[quote:8443020a4a="Frank_Andersen"]Gør som VW selv gjorde. 2 enkelte karb. og så en tarmslyng med boltede flanger på varmekasserne.
Lav evt. topstykker med sædearbejde, nye styr og udstødningsventiler. 8,5:1 komp.
Hold dig fra knasten. Så får du en pålidelig motor.
Sørg for en bagklap med gæller eller luk den 5cm op i bunden på varme dage. Det tager lige 10 grader af olietemp.[/quote:8443020a4a]
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jah de plejer at give mellem 70 og 80 HK
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:3307788f48="Frank_Andersen"]Gør som VW selv gjorde. 2 enkelte karb. [/quote:3307788f48]

Hvilken type enkeltkarbs + manifolds vil du anbefale ?
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Du kan bruge karb og manifolde fra en type 3 motor. Eller måske finde et Kadronsæt. Måske er det en god kombination, hvis du kan finde et 1:1,25 vippetøj.

Men du må heller tjekke med Frank eller Farmer.

jeg har ikke selv roddet med vw de sidste 4-5 år, så der er nok sket noget mere siden jeg legede med sidst.

Min erfaring var i hvertfald, at alt tuning du kan bolte på motoren uden at flække den på midten er billigst og slider ikke så hårdt på den, som hvis du begynder med skarpe knaster og hårde ventilfjedre

Alt det VW originalt lavede dur ihvertfald. Du skal huske på at de jo har et hav af veluddannet ingeniør mv. så det de er nået frem til for at opnå en pålidelig motor, burde være bedre en hvad man selv kan opfinde sig til (med mindre man er født med en fræser og drejebænk mellem fingerne)

/Niels
-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg har kigget lidt på nette og faldt over et motor kit med krumtap og cyl+ stempler og alle lejer og pakninger m.m. fra 1600-2187 ccm prisen for det 2187 er næsten 700$(2187CC STOKER ENG KIT 78.8MM X 94.0MM, CAST CRANK) er det billing og kan det bygges på en evt 1300 motor??(der skal nok fræsen ud til cyl ikk?)mærket scat
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvis du skal bygge noget der bare skal have en lille chance for at holde ud af en type1 motor skal du ikke gå højere end 82 slag og 90,5 boring=2110
CAST betyder støbt. Den originale er stål mogen kalder det smedet. Du kan ikke købe bedre krumtap, den egner sig bare ikke til mange (over 5000) omdr. Derfor skal du købe en smedet stålkrumtap eller en opsvejst fra et firma med godt renomé. F.eks. FAT-Performance i USA. De leaser racermotorer ud og ved derfor hvad der holder. Og de er ikke specielt dyre.
En støbt krumtap knækker oftest efter få tusinde kilometer. Men de fleste tunede type1 motorer opnår ikke at køre ret meget inden der går noget andet galt. Så problemet er måske ikke så stort.
Pas på Scat og CB mfl. de er ikke seriøse. Jo deres dyre dele dur for det meste. FAT bruger f.eks. Scat ventilfjedre !! Men Gene Berg stødstænger.
Det billigste, hvis du vil have flere kubik, er at starte med en type4 motor og så tage det arbejde der er med at bygge den i. 2L 100HK std.
Hvis du vil bruge type1 så start med at købe en ny blok
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.