Skift af gearkasse - problemer med
Jeg har besluttet at skifte gearkassen til en 1600/type AT - dvs det er IRS gearkasser med trækaksler. Jeg har løsnet/fjernet de to møtrikker ved næsen og de to bagerste i ophænget, samt 2x6 bolte på trækakslerne.
Hvordan får jeg trækakslerne løs af gearkassen efter at boltene er fjernet ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Et lille klap med en mejsel , kan få leddet ud af flangen!
Du skal bruge de rigtige pakninger til din kombination motor/oliekøler/adaptor.
Nogen passer direkte andre skal have en skive under boltene. Se efter hvad du bruger. De skal ikke knuses, men klemme ca 1mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Puha, efter to lange dage under vognen har jeg nu fået skiftet gearkassen, sat 2 nye Cofab gas støddæmpere på og skiftet pakningerne i oliekøleren og monteret motoren igen :)
Tak for hjælpen! At par "nøk" med en stor skruetrækker og vupti, så var trækakslerne løs. Pakningerne til oliekøleren blev også monteret, ikke mast istykker, men de sidder pænt og påplads.
Det viste sig at jeg desuden havde en utæt/dårligt forbundet olieslange, fra pumpe til filter, som forårsagede det meste af oliespildet !! :evil: Hvad skal man gøre for at sikre olieslangerne, så de bliver siddende og er tætte?
Iøvrigt kører bilen rigtig godt med den nye gearkasse (1600/AT-kasse!) og affjedringen bagi er noget hårdere, men ikke ubehageligt hård.
Det er fedt at cruise med 100km/t ved ca. 2500 omdr./min. 8)
-------------------------------------------
Vh. Allan
AAAHH 40 km/t pr. 1000 omdr. Så lang er en AT gearkasse ikke, med mindre du har meget store dæk.
På et alm. 155x15 med en rullediameter på 1900mm. bliver den 31,6 km/t pr.
Men std. er jo 29,2 km/t
Det er 2,4 km/t mere pr. 1000 omdr. det kan mærkes. Mere end man tror.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg checkede her til aften og det er nok næmere 3000 omd/min ved 100 km/t, men du har ret forskellen mellem en AM/1300 og en AT/1600 virker meget stor. Alene det at 1.gear kan bruges til andet end at sætte i gang er fint. Jeg tror at jeg bliver glad for den - benzinøkonomien er vel også bedre, hvis man køre pænt ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Jeg glemte helt olieslangerne.
Du får aldrig almindelig gummislange med spændebånd til at holde i længere tid. Måske en sommer. Det hjælper ikke at købe noget slange med stålindlæg der kan tåle højt tryk. Det er varmen udefra, fra udstødningen og køleluft der er problemet. Jeg har prøvet det mange gange og det holder ikke.
Du skal være forberedt på at skifte slanger og holde øje med dem hele tiden.
Det er også er kritisk sted. Der kan ved koldstart være meget højt tryk mellem filter og pumpe.
Du burde nok køre med teflonslange der og et pumpedæksel med en ekstra reduktionsventil der holder trykket på omkring 5 bar før filtret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hmm det lyder som om jeg kan se frem til lidt problemer med det eksterne oliefilter. Teflonslanger er hårde, så der skal vel anvendes special fittings ?
Trykket mellem pumpe og oliefilter er stort, reduktionsventilen behøver bare at være en indsnævring eller kan man få reduktionsventiler der kan fastholde trykket på f.eks. 5 bar ?
Om vinteren kan jeg vel skifte til en lidt tyndere olie 10W/40 eller 15W/40 det tager vel lidt af trykket.
Det lyder som om jeg skal have fat i et godt hydraulikværksted, der kan specialfremstille nogle slanger der holder.
-------------------------------------------
Vh. Allan
Jeg tror det Frank tænker på er dækslet til oliepumpen. Her kan du få et dæksel der har indbyget en "olie-omledningskanal" samt en ventil heri der åbner ved for højt tryk. Olien ryger så ved for højt tryk tilbage på den anden side af pumpen, og derved vil dit olietryk aldrig kunne stige højere end ventilen tillader. Så længe trykket holder sig nede vil olien bare ryge den normale vej ud gennem studsen på dækslet og videre gennem slangen til filteret.
Nu vi er ved det med tryk osv. er en af grundene til at man anbefaler at bruge FRAM´s HP1 filtre ikke også fordi de ikke opbygger så højt tryk pga. de har større kanaler osv. og derved "flower" bedre end andre filtre. Og så skulle de jo også kunne modstå et højere tryk. ???? eller er det forkert ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja man kan jo bruge at kraftigere oliefilter. Så går det da ikke i stykker. Men så springer kæden bare i det næste led. Osv. osv.
Jeg har aldrig prøvet den type dæksel. Men ja det er det jeg mener.
Husk på en type4 skal man blokkere den kugleventil der sidder i oliefilterholderen, hvis man kører med oliekøler koblet til samme sted. Ellers har jeg set at den står åben og så bliver olien ikke filtreret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.