((OBS)) VWMorten - evt andre kloge
Vi har droppet at tagchoppe vores 1302 og vil istedet lave den til en lille fræk roadster.. til dette har jeg lige nogle enkelte spørgsmål (især til Morten da jeg så hans billeder af roadster/cab under billeder.. anyway her er spørgsmål:
1) vi have egentligt tænkt at svejse dørerne til pga stivhed osv - lovligt til syn? og ville den kunne klare det uden de blev svejset til - uden forstærkninger?
2) vores plan er at den skal køre uden skærme - syn?? (hotrods må jo gerne!!?)
3) hvor meget må man ændre på forenden af karossen - ville gerne fjerne div ophæng og plade stykker for at få den så clean som muligt! (der hvor kofangerne skrues på for og bag og en del af pladen foran for at få forenden så rund og ren at se på som muligt!) - syn?
4) vi ville bruge den originale rude men få toppen af den skåret til så den ente i "bar glas" - hvis i forstår? hvad siger synsfolk til det?
5) skal den have et speedometer?
6) må man fjerne hullet til tanken og montere noget nyt under klappen?
Det er vist alt lige nu.. jeg kan ikke tænke på andre ting.. men finder nok på mere! tak for de svar i nu kommer med..
Jeg kan ikke se hvorfor du ikke måtte fjerne tankhullet; på min '69er var påfyldningshullet under klappen.
Jeg er 110% overbevist om at du skal have skærme på; det skal buggyerne jo også for at blive synet, de dækker endda noget af hjulet...
/Ole
ok den med skræme var jeg forberedt på.. må vist lige høre nogen HotRod gutter hva de har gjordt! hvad med resten?
du kan montere små skærme der drejer med hjulene
hilsen kylle
ja det er en mulighed.. men ikk en jeg tror jeg vil bruge.. men vi kan self gøre det til syn
Jeg kan kun kommer med et par bud, jeg er jo ikke synsmand;
1) Der er noget med at man skal kunne åbne dørene udefra uden problemer i tilfælde af uheld , (hvilket giver problemer for dem der fjerner dørhåndtagene) -men det gælder jo kun for lukkede biler. Adskillige biler er jo "født" uden døre såsom buggies osv. -om der existerer en regel for hvordan "adgangsforholdene" til kabinen er, dvs hvor besværligt det må være at kravle ind/ud ved jeg ikke..
2) Hotrods og alle andre biler er synet MED skærme, og så evt pillet af bagefter.
I princippet burde det være rigeligt med "motorcykelskærme" der sidder helt tæt henover dækket. evt monteret på et beslag på spindlen foran, så de drejer med hjulet.
3) så længe der ikke er nogen skarpe kanter, må du vist lave hvadsomhelst på fronten. fx. er der synet masser af bajabuggies
4) Den tror jeg ikke umiddelbart går, men det er jo nemt at lave en overkant, der evt kan pilles af igen
5) Bilen skal vist have en "hastighedsindikator" et cykelspeedo er nok
6) frit spil
-husk at hvis du bygger bilen om "så den ændrer identitet" skal du betale afgift, med det du har gang i her slipper du helt sikkert ikke..!
-Ellers fedt med nogle kreative overvejelser, las os se nogle skitser..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Med risiko for at udtale mig om noget jeg ikke har forstand på, kunne jeg forstille mig at det burde være muligt at svejse cabrio vanger på og på den måde styrke bunden. Så kunne det jeg undgås at svejse dørene til.
Er jeg helt gal på den?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Jeg fik synet min 52`uden håndtag, synsmanden rystede godtnok lidt på hovedet, men ved uheld kan dørene alligevel være låst, eller central låsen slået til.
Jeg tvivler straks lidt mere på det med motorcykelskærme, men kan det gøres lovligt, bygger jeg en VWRod imorgen :P ...ca.
MVWH.
Henrik
Hej..
Jeg har også gået med tanken om at tagchoppe min 1302'er, men jeg vil gerne vide om der er en "how to" et eller andet sted. Man kan jo købe et færdigt rudesæt, så der må jo være nogle bestemte mål.
Er der ellers nogle fif?
tak for alle jeres svar!
jeg har også set Rod's med ruden skåret af i toppen - men igen kan det jo være der var noget på da den blev synet..
vi har ikke nogen skitser lige PT vi arbejder lidt som vinden blæser og tager det som det kommer.. men vores mål er at få den til at ligne den sorte du har Morten - bare uden skærme.. jeg har helt klart fået inspiration fra denne side :
http://socalook.com/socalook.shtml
hvor der også er en lidt "let" how to roof chop!
ang. fronten og lave plade osv om - vi har tænkt meget på (hvis vi skal køre uden skærme) at "rydde" lidt op under skærmene - lige nu er der en masse "bobler" og kanter osv hvor vi gerne ville lave en stor bue så den blev mere flydende at se på - er det mon tilladt?
Morten må man komme forbi mørkhøj en dag? for at samle inspiration og måske få nogen fif med på vejen?
Forresten! Må man erstatte noget af den profil plade som bunden er bygget op med - med bare "normal" flad plade? - ved godt det ikke er lige så stærkt men tror i at synsfar vil brokke sig hvis 25% af bunden bare er plade? - ville gerne slippe for at købe "nyt" da det er et discount projekt det her.. :-D
Fandt lige denne her.
-------------------------------------------
Michael
hmm er det kun mig som syntes at den er små grim?
Nej den er mildest talt grim ....
Hej Neuroz,
Jeg har læst dine indlæg ang. dit projekt, og jeg kan ikke lade være
med at blande mig, da jeg selv går med et lignende VW-rod projekt
i tankerne.
Jeg ved godt det er et ømtåligt emne hvorvidt man bygger på en
12/1300 eller en 1302/03, men jeg tror altså det bedste resultat
med et projekt i denne stil bliver at starte med en 12/1300 istedet.
Styrtøjet bliver jo ganske synligt på en VW unden skærme, og
personligt synes jeg der lidt mere "rod" over 12/1300 styrtøjet
istedet for Mc P. styrtøjet på 1302/03. Det ville næsten være synd
at bruge en masse kræfter/tid på et projekt som alligevel ikke
bliver rigtigt godt.....
Du skulle prøve at købe det sidste nummer af "VolksWorld" (Juli
nummeret). Deri er der en artikel om 3 forskellige "RatRod VW'er".
jeg er sikker på du vil finde disse inspirerende.
Held & lykke med projektet !!!
Mvh
Gert
Hej Gert,
det er helt ok du blander dig, som jeg før har sagt har jeg overhoved ikke forstand på vw's type1 og det er et rent meget tilfældigt at det lige blev en type 1 som jeg gik igang med at bygge på.
jeg har i mit korte liv som hjemme mekaniker kun bygget på amerikanerbiler så som mustanger og en enkelt truck så min interesse har altid ligget i biler med V8ere.
Nu skal jeg pludsligt til at lære en masse om Bobler og det er lidt som at starte helt forfra.
om det lige er et ømtåligt emne at bygge på en 12/1300 fremfor en 1302/03 ved jeg ikke jeg er godt klar over at folk er meget til enten den ene model fremfor den anden osv. men jeg er kommet ind i dette meget tilfældigt og derfor var der ikke de store tanker mht om det lige skulle være den ene model eller den anden. (det var lidt hvad der var tilsalg på det tidspunkt vi begyndte)
du har helt sikkert ret i at skal man bygge en rod betyder det meget om styrtøjet er "pænt" eller ej da det jo vil være en stor del af hvad men kan se osv der spiller en rolle.
jeg er temlig sikker på at selv om vores rod kommer til at have McP styrtøj skal den nok blive fin at se på alligevel! men nu du siger det kan jeg da ikke lade være med at tænke over om man ville kunne bygge 1200 styrtøj på en 1303? - ved godt at synsfolkne sikkert brokker sig..
Det er ved at gå op for mig at dette helt sikkert ikke bliver den sidste vw jeg bygger af flere årsager så måske bliver den næste mere gennemtænkt og derfor noget lettere og federe!
Jeg havde håbet at dette forum havde givet mig flere svar mht hvad man må og hvad folk har af erfaringer men det virker somom at de fleste herinde er lidt bange for at sige deres mening i frygt for at der er nogen der bliver sure eller det viser sig at de ikke har ret... ?
jeg håber ihvertfald at jeg på kort tid vil kunne lære alle de små tricks fra folk som har leget med disse biler længere end jeg har! så man ikke brænder sig på ting som andre herinde allerede vidste! foreks at en 1200 er bedre at bygge rod på end en 1303! ;)
Hvad er dine tanker mht til at bygge Rod?
Jeg tror at jeg vil holde åben garage en af dagene så folk kan komme og se mit projekt og sige hvis de har nogen gode ideér eller hvis de syntes at jeg er sindsyg! LOL
Hvorfor besværet med at bygge et 1200 fortøj på en 1302/3 ???
Du kan sagtens finde en billig 1200 til projektet, så er der et problem mindre i synshallen.....
Mvh Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
ok ja jeg vil bare helst ikke begynde forfra med det hele! så jeg tror squ bare at vi laver den her færdig med McP fortøj og så kan det være at jeg bygger en 1200 som den næste! ;)
Hej igen Neuroz/Jonathan,
Jeg tror grunden til at der ikke er flere som har svaret dig ang. hvad
man må og ikke må, er at såvidt jeg ved er der ikke tidligere bygget
og synet en VW af den type (VW-rod eller hvad vi nu kalder den) som
du er igang med. Min personlige opfattelse er at man efterhånden
rimeligt let kan få synet "lidt af hvert" i DK så længe lys, bremser,
styrtøj o.l er i O.K. stand, samt at der ikke er lavet de store ændringer
på undervognen. Personligt har jeg selv kørt en choppet type 1 igennem syn uden problemer, og der er også blevet synet flere VW'er med både
mågevinge døre, selvmordsdøre, brede skærme og andet. Ofte er man
nødtil at betale en afgift til staten hvis bilen ændres væsentlig, men det
er jo mere et økonomisk problem.
Derfor tror jeg at så længe du beholder 1303 undervognen i rimelig original stand og ellers sørge for at alt teknisk- og sikkerhedsudstyr er i O.K. stand, så bør du have gode chancer for at få din bil synet. Flere
Baja- og Beach buggies er blevet synet med, skal vi sige, mindre skærme
end originalt og derfor mener jeg den bør kunne synes med "motorcykel"
skærme. Hvis du vælger at fjerne taget fra bilen skal karrossen forstærkes, enten ved at svejse dørene i ligesom du selv er inde på
eller måske er det muligt at bruge nogle vanger som mange bruger når de bygger Roadster, jeg mener man kan købe disse færdige.
Personligt synes jeg det største problem når man fjerner skærmene fra en Type 1, er at forenden/forklappen stikker forlangt frem i forhold til forhjulene, hvis man ser den fra siden. Der er flere i US og England som har afhjulpet dette ved at monterer f.eks. en Ford aksel fra 30'erne som derved bringer forhjulene længere frem. Dette tror jeg dog ikke kan synes i DK. En svensker (Jonas et eller andet....) har bygget et par
VW-rodder hvor karrossen er flyttet ca. 20 - 30 cm tilbage på bundpladen, og den stil tiltaler mig meget og det er også det jeg sansynligvis vil prøve. Stilen skal iøvrigt være ganske "back to basic"
inspireret af Hot Rod stilen fra 1940/50'erne. Hvorvidt den kan synes eller ej ved jeg ikke. Jeg mener at et sådant projekt kan holdes på et rimeligt økonomisk plan, så går det helt i vasken eller kan den ikke synes, ja.... så har jeg vel haft det sjovt mens jeg byggede den om ikke andet.
Der findes et amerikansk internet VW forum som hedder "Volksrod", eller noget ligneden. Der findes ganske mange billeder af VW'er af denne type, jeg kan anbefale du prøver at checke det.
Mvh
Gert
-------------------------------------------
~Mette
Sorry Gert så lige nu at du også har nævnt det... Suste forbi din sidste sætning.
-------------------------------------------
~Mette
Hej
har i sin tid spurgt hos vores kære synsvæsen ang
en rod vw og de sagde at hvis der var forstærkningsvanger fra en cab kunne vi faktiks bygge hvad vi ville åben lukket tagsænket ang skærme bliver du nødt til at køre med skærme a'la
motorcykel ellers er det bare i gang ikke alt dette netsnak skær slip svejs
MVH Dennis 44443400
ring gerne jeg selv hug på et projekt og har et par ideer i ærmet
jeg tænkte på at ligge noget 4kantet jernrør ind til at erstatte varmekasserne fra ende til anden tror i det ville gøre tricket?
har allerede lavet alt rusten i vangerne (varmekanalerne?) så det ville være dejligt at slippe for at skære dem af nu..
for øvrigt er den allerede helt skåret/svejset/slipset?! den står lige nu uden tag (med forstærket kabine så den ikk flexer) uden bund helt nøgen og fryser.. vi laver på den næsten hver dag for tiden!
kommer nok til at mangle et par dele til fortøjet på et tidspunkt da vi var nødt til at skære nogen stænger over da vi skildte det hele ad.. og så er motoren vist fortabt toppene er revnede begge to så på et tidspunkt skal jeg bruge en motor til den også.. ;)
tak for alle jeres svar! det er super dejligt at i blander jer!
hej
cab vanger er lige til at skyde ind imellem bund og karosse så det er ikke noget problem at mont dem nu ,så hvis du skal køre åbent og måske synet på et tidspunkt ville jeg nok sætte dem på nu
MVH Dennis
Hej Jonathan
Glæder mig til at se mere til dit projekt, så længe rodden bliver mere cool end den her kan det ikke gå helt galt.
Når man ser på billedet kan man ikke undgå at tænke på hvad der går galt for folk og deres projekter :roll:
Søren
-------------------------------------------
Ring: 28118212