En død motor !
Hej Bug-freaks.
Jeg har lige anskaffet mig en svensk buggy. Er totalt nybegynder og skal til at lære, hvordan sådan en sveske er skruet sammen.
Det korte er, at på vej hjem fra færgen, gik bilen død. Og jeg mener HELT død! Rimeligt surt vil mange nok mene og det er ikke en særlig god start af få, når man nu ikke ved en fløjtende fis om sådan et køretøj.
Nå, men når bilen er blevet varm, så kan den ikke holde tomgangen. Når jeg kobler ud for at holde for rødt eks. så går den i stå. Fik den dog igang igen. Efter et par kilometer lød det som om en eller anden smed en værktøjskasse ned i motoren, og den stoppede lige på stedet, gik ud, blokerede baghjulene og den hoppede en halv meter op i luften. Derefter kan den SLET ikke starte. Klikker bare når jeg trykker på starteren... :(
Lidt viden har jeg alligevel omkring motorer og vil selv gætte på, at motoren har "sat sig" på en måde. Mere præcist hvordan er hen i det uvisse.
De tekniske data på vognen er meget sparsomme, da jeg ikke kan kende forskel på de forskellige typer af motorer til VW, men jeg fik af vide at det er en 1300 motor, bunden er fra '66, der er tromlebremser på alle 4 hjul, og den har 6 Volt el-system.
Er der nogen her, som kan give et bud på, hvad det kan være ? Evt. hvordan man kontrollerer det ? Og hvor finder man information/læsestof omkring min type motor ?
Mvh. Brygger
*** Det' Brygger der Rykker *** Bare ikke lige nu :(
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
Hejsa!
Den ser sgu da ok ud; hvor meget måtte du slippe for den?
Hvis du skal finde ud af om den har sat sig, hvilket den nok har, så er det jo bare at sætte den i frigear, sætte en nøgle på remskivebolten og prøve at tørne den i hånden, så er du sikker... Hvis den har sat sig, så skal den jo splittes ad, hvis det kan svare sig; hvis den f.eks. er kørt tør for olie så er den jo nok ikke ret meget værd... :(
/Ole
Hej Brygger
Hvordan tjekekr du motorstørrelsen?
Kig på det nummer som står hugget i blokken lige unden foden til dynamo/genrator soklen.
TYPE 1 motor:
A =1192ccm=30 kh
AB=1285ccm=44 hk
AC=1285ccm=40 hk
AD=1584ccm=50 hk
AE=1584ccm=48 hk
AF=1584ccm=46 hk
AG=1584ccm=44 hk
AH=1584ccm=48 hk
AJ=1584ccm=50 hk
AK=1584ccm=48 hk
AL=1584ccm=48 hk
AM=1584ccm=48 hk
AR=1285ccm=44 hk
AS=1584ccm=50 hk
B6=1584ccm=47 hk
D =1192ccm=34 hk
E =1285ccm=37 hk
F =1285ccm=40 hk
H =1493ccm=44 hk
H5=1493ccm=44 hk
L =1493ccm=40 hk
Håber du kan bruge ovennævnte. Mne det var da en slem start du fik som Buggy kører, men håber du finder løsningen - he står jeg af - der er andre som ved mere om dette.
Men held og lykke med din BUGGY og velkommen til.
mvh
Arne`s Blå Buggy
ps. hvad gav du for den i Sverige?
Tak for jeres svar.
Jeg har sluppet ca. 17K for den. Ved ikke, om jeg har gjort en god handel, nu når motoren er død.
Nogen ide, om det er et stort besvær at finde en ny motor og så sætte den i ? Evt. en 1600 (kan man overhpvedet det?)
/Brygger
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
Den ser da fin nok ud, sådan lige umiddelbart så hvis du kan fikse en motor til ok penge er det vel i orden?
Prøv at søg herinde, synes der har været et par stykker til salg på det sidste....
/Ole
[quote:6efa1bf6ce="Brygger"]Tak for jeres svar.
Jeg har sluppet ca. 17K for den. Ved ikke, om jeg har gjort en god handel, nu når motoren er død.
Nogen ide, om det er et stort besvær at finde en ny motor og så sætte den i ? Evt. en 1600 (kan man overhpvedet det?)
/Brygger[/quote:6efa1bf6ce]
1600 motor
JO ingen problem i det, og der erda nogen motorer til salg her på siden.
Eller kig i den blå avis - der findes da også nogen stykker.
Prisen er der ikke noget at sige til , det er ligesom standen der afgør hvad prsilej de ligger i, men jeg har bemærker på det sidste at Buggyer er steget noget i Sverige - nok også sommeren som gør noget af det.
Men den ser rinelig pæn ud.
Det betyder selvfølgelig også noget om der er sænkningsforbro på den - skivebremser på den, kaleche til den, og er sæderne pæne og indtakte, er den pæn i lak, og ser elnettet godt ud, så syntes jeg at prisen nogen gange også er derefter. men der kan da også findes Buggyer til under 10.000 kr men nogen gange er standen så også derefter.
Så der er ikke noget at sige til din pris
mvh
Arne
Hmmm... Jeg har lige været ude og kigge på nummeret. Det starter med H, så må det vel betyde at det er en 1500 motor der sidder i den eller... ?
Jeg har kontrolleret olien på den, den er meget ny og der er masser af olie (iflg. olie-pinden)
Er det skidt eller har sælgeren så snydt sig selv og jeg har fået en "bedre" motor (bortset fra at den er død) ?
Nu har jeg så fået hevet strømfordeler, karburator, højre topstykke, begge udstødningsrør og noget ventil-noget af... kan man fjerne cylinderne eller er de støbt sammen med selve blokken ?
Findes der ikke noget samle-vejledning med illustrationer af alle motordele, som man kan følge ? Lidt ligesom en vejledning til min samling af IKEA-møbler ?
/Brygger
-------------------------------------------
2880 Bagsværd...
finder du en 1600 motor er den med sikkerhed en 12v motor- det betyder at den ikke passer i din gearkasse (såfremt det er den originale 6v gearkasse 66'eren er født med) sådan bare lige, men med lidt vinkelsliberkirurgi går det an. Desuden skal du have en ny starter, selvfølgelig i 12v og så skal du have en 6-12v starterbøsning, men ellers er der ingen ben i det, udover resten af bilen ska laves om til 12v men det er da klart at anbefale......tillykke med købet.
ja den er da meget pæn, den jeg skal hente i morgen har precis det samme problem, den går ud lige så snart den er blevet varm, og man slipper speederen. jeg har spurt på problemet herinde og fået et par svar på det i dag.
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Du kan godt fjerne cylindrene; den kører med løse foringer.
Køb dig en Haynes rep-bog, der står faktisk alt du skal vide, den er guld værd!
Jeg ville pille hele motoren ud; så er det nemmere at rode med :wink:
/Ole
det kunne måske være en 1500 motor (12v) med et 6v svinghjul som ikke er afbalanceret i forhold til krumtappen så der er slidt et leje ihjel!!!
michael
[quote:269d2f60d0="Anonymous"]finder du en 1600 motor er den med sikkerhed en 12v motor- det betyder at den ikke passer i din gearkasse (såfremt det er den originale 6v gearkasse 66'eren er født med) sådan bare lige, men med lidt vinkelsliberkirurgi går det an. Desuden skal du have en ny starter, selvfølgelig i 12v og så skal du have en 6-12v starterbøsning, men ellers er der ingen ben i det, udover resten af bilen ska laves om til 12v men det er da klart at anbefale......tillykke med købet.[/quote:269d2f60d0]
pas på med at bruge vinkelsliber....det støv der slibes af er ret antændeligt...og rammer du noget andet kommer der en gnist hvilket antænder støvet,jeg taler af egen efaring
som jeg skrev tidligere skal du lave lidt for at få en 12v motor i en 6 v gearkasse, men hvis svensken har valgt den nemme løsning og sat en 6v svinghjul på istedet for 12v hjulet så er tingene jo ikke afbalanceret og det giver, over tid, et forkert slidt i motoren og til sidst dør motoren