Bremsekraftfordeling....ukorret???
Nu har jeg været til Toldsyn & syn med min importerede Buggy.
'67, 1500ccm.
De gæve synsfolk var mildest talt ikke begejstret for mit køretøj.
Men en af de fire punkter den blev kasseret på var:
Bremsekraftfordelingen var ukorrekt? 8O
Den blokerer først på baghjulene og den skal blokere først på forhjulene.
Hvordan justerer man det????
(Skivebremser i "for", og bremsetromler i "bag")
En dreven mekaniker fortalte mig at det var næsten umuligt og det eneste der var at gøre var, at give den nye bakker i "bag" og køre direkte til syn!!
Er det virkelig det eneste man kan gøre??? :(
Hey...
Min gamle bus havde samme problem - skiverne foran bremsede kraftigere hvorved vægten på baghjulene blev formindsket og de blokerede.
1. Løsningsmodel var at fjerne en del af bremseklodserne bagi med en slibeskive på vinkelsliberen el. lign. Resultatet var bedre men der var stadig for tidlig blokering på baghjulene
2. Løsningsmodel var at fifle med bremsekraftsregulatoren (nu hvad jeg jo ikke om en sådan forefindes på en bobbel). Hvorom alting er regulerer denne bremekraften mellem forreste og bagerste kreds - en kugle lukker ved krængning for forreste kreds hvorved bremsekraften bagi bliver for stor - og lortet blokerer.
Vi skruede regulatoren løs i den ene skrue, gav den nogen slag så den fik en større hældning...og vupti.....bussen blokerede mesterligt foran og ikke bagi.
Håber det kan hjælpe!
Cheers
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Min Buggy havde T3 bremser bagpå; vi gav den så T3 calibre foran for at forhindre at den skulle bremse for kraftigt bagi, sammen med nye skiver og klodser. Efterfølgende har den fået nye bakker og fået drejet tromlerne af og til syn bremsede den perfekt.
Jeg har prøvet med en Nissan King Cab hvor det var justeret helt ud bagi, der slækkede vi bakkerne lidt af i begge sider, det virkede også uden at pedalen blev blød eller gik langt ned.
Såfremt hele dit bremsesystem er ok, kunne det måske hjælpe med større calibre foran? Ved ikke om der er andre der har bedre forslag?
Håber du kunne bruge det til noget....
/Ole
Jo, Volle din idé lyder OK........men, men, men
Ved at ændre bremse kalibrene, vil de sikkert også have godkendelse for det. Jeg surfer lidt og ser om der er problemer ved en sådan ændring.
Så jeg prøver at nørkle lidt med det.
Hvis der er andre der har gode idéer, så skriv endelig....
Du kan købe en regulerings dims, som gør det muligt at justere trykket ud til bagbremserne... jeg kan ikke huske hvor jeg har set den tilsalg, men det må der være andre der kan.
Duus
der er skiver på kan jeg forstå?du skal køre med en 17mm cyl til bag hjulene , det er nok en 19mm cyl du har??Den stor giver forstor bremse kraft. Sådan har jeg det på min og den er lige blevet synet[quote:292bae9a9d="BuggyVind"]Nu har jeg været til Toldsyn & syn med min importerede Buggy.
'67, 1500ccm.
De gæve synsfolk var mildest talt ikke begejstret for mit køretøj.
Men en af de fire punkter den blev kasseret på var:
Bremsekraftfordelingen var ukorrekt? 8O
Den blokerer først på baghjulene og den skal blokere først på forhjulene.
Hvordan justerer man det????
(Skivebremser i "for", og bremsetromler i "bag")
En dreven mekaniker fortalte mig at det var næsten umuligt og det eneste der var at gøre var, at give den nye bakker i "bag" og køre direkte til syn!!
Er det virkelig det eneste man kan gøre??? :([/quote:292bae9a9d]
Inden man griber til "justeringsdimser" og andre underlige tiltag. Skal man bare sørge for bremserne er OK.
Hvis de bageste hjulcylindre er for store, går det galt.
Hvis de forreste bremser er for svage går det galt.
Det behøver jo ikke være bagbremserne der er for kraftige.
De kan jo være lavet forkert så belægningen kiler.
Jeg har aldrig været udsat for det på en luftkølet VW. Så jeg er lidt tom for ideer. Det er svært når man ikke selv kan få fingrene i det.
Jeg mener Elnef kører med type1 forbremser med en stift og 68-bremser bag med 19mm. hjulcyl. For at få noget mere bagbremse, efter min anbefaling.
Der må være noget helt galt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Da min gamle buggy var til syn var der ingen der stillede spørgsmål, jeg vil mene at så længe det ser forsvarligt ud og fungere er der ingen der stiller spg; det er ikke umiddelbart til at se at der var lavet ændringer...
/Ole
forkerte hjulcylinder bag er også mit 1. bud
Ellers:
Bakker bag der har fået olie eller bremsevædske (de bliver bløde som viskelæder og blokerer nemt)
tilstoppede bagerste bremseslanger
extremt rustne skiver
skil alt ad, check at man kan puste i bremseslangerne
slib bakker og slidfladen i tromlerne med sandpapir
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707