Hej alle,
Jeg er absolut nybegynder i denne VW-verden, hvilket mit spørgsmål også afslører på glimrende vis... :wink:
Jeg er dybt imponeret over hvor mange utroligt flotte biler der åbenbart kører rundt i landet, og er fascineret af tanken om at have en sådan "veteraner" holdende i indkørslen.
Imidlertid vil det gøre investeringen mere "kone-acceptabel" såfremt bilen også samtidig ville kunne fungere som bil nr. 2 i familien. Da jeg aldrig har haft fornøjelsen af at køre i hverken en bobbel (Uha, det hedder de jo nok ikke i fagsproget) eller en bus, vil jeg meget gerne have nogle tilbagemeldinger på hvor vi er rent komfortmæssigt og driftsøkonomimæssigt i.f.t. til endnu en gang at lade bil nr. være en japaner med en 5 år på bagen.
Jeg er nok mest interesseret i en bus men det er blot min umiddelbare holdning. Den kan der bestemt godt rykkes ved.
På forhånd tak for nogle tilbagemeldinger fra eksperterne.
Mvh
Claus
Det billigste vil være at lade 2 japanere tjene familien.
En bobbel kan sagtens være nr. 2. Det pigerne normalt øffer over nu om dage er det lidt utidsvarende afdugningsanlæg og varmeanlæg.
Hvis du vælger at købe en "færdig" bil. Så få en med der virkelig ved noget om sagerne. Rigtig mange af dem du møder til træf er sminkede lig.
Klasket sammen i en fart og ud at køre med en masse krom og lir, med en fræk farve.
Jeg er måske lidt en gammel sur gnavpot, men du spurgte selv.
Jeg har lavet et par biler, der efterfølgende har kørt som hverdagsbiler i 12-15 år. Den ene, kan jeg huske, købte vi reservedele til for 23000kr. Dertil kom maling og ca. 500 timer, plus de dele jeg selv havde. Gode venners maskinarbejde osv.
Jeg plejer at sige at vores bedsteforældre har slidt dem op, vores forældre har så ødelagt dem ved at prøve at holde dem kørende med en masse uoriginale dele. Og vi deres børn har så ødelagt dem ved forskellige ombygninger.
Det bedste bud vil være at købe en fin brugt tysk bil. Fra 82-87. Sørg for at den er lavet i Mexico og glem at det er ærgeligt at skulle betale afgift.
Og husk så at den gjorde det som den mest solgte bil i DK i 19 år i træk. Altså boblen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for svaret Frank.
Jeg vil nu stadig gerne høre fra flere.
Mvh
Claus
[quote:671d2b1101="Frank_Andersen"]Det billigste vil være at lade 2 japanere tjene familien.
En bobbel kan sagtens være nr. 2. Det pigerne normalt øffer over nu om dage er det lidt utidsvarende afdugningsanlæg og varmeanlæg.
Hvis du vælger at købe en "færdig" bil. Så få en med der virkelig ved noget om sagerne.[u:671d2b1101] Rigtig mange af dem du møder til træf er sminkede lig.
Klasket sammen i en fart og ud at køre med en masse krom og lir, med en fræk farve.[/u:671d2b1101] Jeg er måske lidt en gammel sur gnavpot, men du spurgte selv.
Jeg har lavet et par biler, der efterfølgende har kørt som hverdagsbiler i 12-15 år. Den ene, kan jeg huske, købte vi reservedele til for 23000kr. Dertil kom maling og ca. 500 timer, plus de dele jeg selv havde. Gode venners maskinarbejde osv.
Jeg plejer at sige at vores bedsteforældre har slidt dem op, vores forældre har så ødelagt dem ved at prøve at holde dem kørende med en masse uoriginale dele. Og vi deres børn har så ødelagt dem ved forskellige ombygninger.
Det bedste bud vil være at købe en fin brugt tysk bil. Fra 82-87. Sørg for at den er lavet i Mexico og glem at det er ærgeligt at skulle betale afgift.
Og husk så at den gjorde det som den mest solgte bil i DK i 19 år i træk. Altså boblen.[/quote:671d2b1101]
Hej Frank!
jeg ved godt at der findes en del klamphuggere rundt omkring, men hvad er din defenition af en ordentlig renovering? Jeg synes da nok jeg har set mange fine biler rundt omkring :wink:
/Ole
Hvis det ikke betyder noget at du skal holde en løbende vedligeholdelse af bilen, så vil jeg da mene at du skal vælge den bil du har mest lyst til at køre rundt i for i sidste ende er det vel egentlig det du søger... Hvis du for tiden er ude efter en bus, jamen så kig efter en, og når du alligevel er igang med at kigge efter sådan en, kan du jo lige så godt kigge de andre salgannoncer igennem, der omhandler bobler, det kunne jo være der dukkede en op som lød interessant, og så kan det jo være det hænder at du skifter side og falder for en bobbel, selvom det var bus du søgte i starten...
Men et godt råd, som jeg har lært af for nogle år siden: Køb aldrig det første og det bedste, men tag den med ro...
Jeg var for ivrig første gang jeg købte bil og sad med en god bunke rust, men en nogenlunde fungerende mekanik, hvor det egentlig var lige modsat, som var mit ønske!
Held og lykke!
-------------------------------------------
2364 4950
'72 Bay / '76 Jagtvogn
Der ER mange smikede """ derude. Men så absolut osse nogen fine biler.
Problemet er bare at skelne dem fra hinanden.
Hvis du ønsker minimal vedligehold, så køb en Mex som Frank nævner. gå den så efter med diverse, for den er jo altså osse ved at være halvgammel.
Personligt ville jeg så lægge en ikke alt for stor T4 motor i den og så betale afgift af det hele. (Det er ikke ret meget dyrere når det bliver gjort på een gang.) Så ka den osse komme hjemmefra. Eller i det mindste en god efterset T1 maskine.
Men inden du har set dig om har du brugt noget der ligner 40-45K. Så er det du må gøre op med digselv (og konen) om det er det du vil.
Busser. Jah, så er det jo en Baywindow der tales i. dem er der dælme langt imellem idag. Og de er ikke billige hvis de er OK. Jeg har f.eks en "early" bay til at stå som skal have turen fra inderst til yderst!!! Jeg kan se at bare råkarosse, malet, klar til samling løber et pænt stykke over de 25K. Dertil kommer så interiør, diverse gummi, dæk/fælge og en hest. regn selv.
Mht. busser, ville det være ret godt hvis man kunne rende over en af forsvarets eller CFérnes aflagte. De er nemlig normalt holdt rigtig godt iorden. men de er jo ORANGE :)
T.
Hvis det er økonomien der sætter grænsen skal du IKKE købe sådan et kræ. Så skal du holde dig til en mindre halvgammel japaner eller Polo