10000 kroners lyd
Så fik jeg endeligt motoren i min 1968 cab. til at køre tomgang (Tak for de gode svar)
Så på røg de til weekenden indkøbte papir plader, toppen tilbage, og armen i vinduet.....
Men men men efter at ha' kørt lidt rundt i byen (For at checke div)
kom der en grgrgrgyyuekhfkhlbklfh lyd fra motoren og så var det slut
med dagens show off.......... (Jeg måtte ringe efter konen og børnene for at skubbe potten tilbage i folden - fedt i 27 graders varme........)
Så nu giver jeg op, jeg må indse at min mekaniske viden endnu ikke rækker til andet end det mest elementere.
Så HJ
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
skriv lidt mere om din motor...kan den dreje rundt nu? er der olie på? hvad gjorde du for at få den til at gå i tomgang?
Jeg gjorde som jeg blev foreslået i midt tidligere indlæg
TOMGANG IGEN IGEN
Olien er ny og ok.
Jeg skal lige ud og tørne den så jeg vender tilbage.
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
mens du er derude så se lige efter om strømfordeleren er hoppet op.....ja hvis du nu havde glemt at spænde den da du stillede tændingen
strømfordeleren er ok og den kan også tørnes med hånden ....
men det lyder som om at ventilatoren (eller hvad nu skjoldet gemmer)
ikke har det så godt (Kan det skjold komme af uden at splitte det
hele ad ?)
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
ja så kunne det jo nok være en ide at pille generatoren af og se hvad der foregår derinde.....
hiv +ledningen af batteriet, afmont. kilerem, fjern ledninger fra generator og karb'en, løsn blæserhuset, af med karb'en, fjern spændebåndet om generatoren, løsn generatoren fra blæserhuset og resten giver sig selv.
det kan hurtigt blive noget nørklearb pga. de fremragende pladsforhold, så jeg plejer at pille motoren ud....meeeeen nu kører jeg så også baja så det er lidt nemmere.
lad os høre hvad du fandt
kommer mislydende fra blæserhuset ?
Med lidt snilde kan du måske få hånden ned bag blæser huset og mærke om ventilatoren er gået løs eller sidder skævt, afmonter evt. kileremmen så er det lidt nemmere at kontrollere for fejl i blæserhuset.
jeg har faktisk lige haft bøvl med mit blæserhus fordi jeg satte 12v generator på et 6v dynamoblæserhus!!!! når generatoren blev trukket rundt lød den som en turbinemotor
nå ja....inden du begynder at flå for meget i blæserhuset så husk at der sidder en oliekøler derinde!!!! bare så du er obs på at den er der og ikke ødelægger den i en voldsrus 8) :lol: :lol:
for f......... noget l.......
Den er s... ikke til at få af. ALT er løsnet men der sidder hele tiden
noget i vejen......
Jeg kan hvis jeg holder generatoren lidt skævt få blæseren til at køre
lydløst men jeg kan ikke få det ud, nogle gode råd (Uden at skære hele måsen af bilen)
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
har du løsnet hele blæserhuset (en bolt i hver side) ?, for så skal det løftes lidt opad før du trækker generatoren af, det skal kunne lade sig gøre.....nu ved du sikkert nogenlunde hvorfor jeg altid hiver motoren ud.......
Tak. jeg prøver igen
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
hej
Bare en ting jeg kom til at tænke på:
Nogle glemmer den termostat der sidder neden under de højre cylindre, den styrer jo kølespjældene i blæserhuset vha en "trækstang".
Husk at markere hvordan den sad, da det er afgørende for køling af motoren at den arbejder korrekt.
Har du hevet i den er den nok ødelagt og bør erstattes. (skal være sammenpresset). (korrekt virkning kan checkes i elkedel)
Men det kan selvfølgelig også være at du kører med fuld køling hele tiden og slet ikke har termostaten?
hej fra Ronnie
Husk lige den termostat der sidder under cyl. i højre side!
DD
Så nu gider jeg ikke mere for i aften...
I morgen køber jeg en stor dåseabner :-)
Jeg kan ikke lokalicere den thermostat er i sikker på at den sidder på en 1570 ccm motor (Det glemte jeg vist at fortælle)
Hjelmen af må være trikset har jeg set (Grin bare af amatøren)
Men jeg tror bare ikke at den dyre lyd kan stamme fra blæser huset.
Så jeg vil gerne stadig høre om der er nogen der kender en god
og billig (Orange) bug mekaniker i Nordsjælland (Allerød, Birkerød etc)
Peter.
-----------------------------------------------------------
Hvordan får man perlegrus ud af knæskallerne :-)
-----------------------------------------------------------
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
Lad være med at tage blæserhuset af imens motoren sidder i bilen, det er næsten umuligt, og du kommer til at smadre mere end du gavner.
Hvis du vil have generatoren/blæseren ud skal du lade huset sidde, skrue blæseren af dynamoen (36mm top)
Det er beskrevet utallige gange hvordan man afmonterer dynamo/blæser her på vwnettet:
[quote:7c5eb4045e="vwmorten"]
Jeg gad ikke at hive motoren ud bare for at skifte dynamo/blæser:
den forreste del af remhjulet af
skralde med 36mm top ind bagi blæseren og en stor skiftenøgle på den inderste del af remhjulet så han du skrue blæseren af
karburator af
de 4 6mm skruer af der holder generatorbagpladen på blæserhuset
generatorspændebåndet af
så kan du vippe generatoren incl bagpladeren ud
blæseren kan så tages ud bagefter.
samles selvfølgeligt omvendt
det hele kan gøres på ca 20min[/quote:7c5eb4045e]
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Super.
Jeg nåede ikke at lave noget igår.
Så jeg vil prøve din løsning i aften.
Tak og god ferie.
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
Hmm. Kan du ikke bare afmontere ventilatorremmen og så lige starte motoren op i 30 sek. Så kan du hurtigt høre om lyden er forsvundet! Det er jo dumt at lave for meget arbejde hvis det ikke er der fejlen er :D
Mvh. René Jakobsen
Jo for fanden, men når ens elskede nyerhvervelse lige pludselig
hyler op, så er logiske tanker ikke det første der popper op.
Jeg "så" stempler og ventiler flyve rundt da helvede brød løs......
Så lige nu ligner mit motorrum et "exploded view" fra en værksteds
håndbog.
Men konen laver mad i aften så nu vil jeg se at finde hoved og hale
på det hele.
Hilsen
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
Ikke at jeg er den største haj... men jeg har da rodet en del med mine gamle vw'er, og jeg kigger gerne forbi og giver en hånd!
Jeg bor selv i Allerød(kirkelte), bare ring så finder vi ud af noget!
Jakob Duus 22884982 - 48280402
Nu er den samlet igen og blæseren er lydløs.
Jeg tror at hele blæser huset var raslet løst, og det var skylden til
alle mine trængsler.
Ak ja men nu kender jeg da lidt mere til anatomien bag boblen.
Så nu skal jeg bare tage mig sammen til at prøve at starte den..
Tak for alle jeres indlæg.. man føler sig aldrig alene når man har
jer .. snøft :-)
Det kan godt være at jeg lige giver dig et kald Jacob hvis det hele
kokser for mig.
Hilsen
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
Av Av Av
Hvor kan man dog komme til at føle sig duuuum :oops:
Jeg bliver nød til (Selv om at det sikkert kommer til at forfølge mig resten af mine T1 dage) at fortælle hvad der var galt.
Under den lille tur som jeg kørte lavede den et par gange nogle små hop.
(Jeg har læst at det kan skyldes ophæng eller kobling) disse små hop havde fået blæser huset til at hoppe ud af "Justering" hvorefter at blæseren kørte mod indersiden.
Nu spiller orglet igen og jeg sidder tilbage meget flov, håber ikke at
jeg ryger direkte på korset for at ha' brugt jeres tid.
Men jeg kan love jer at jeg nu ved hvordan at "Maskinrummet" samles.
Tak skal i alle ha' :D
Peter :oops:
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
He he... det er da altid noget at du har fået den til at virke igen - og samtidig er blevet klogere på din maskine!
Duus