Hjælp mig godt igang med mit proj
Hej guttere.
Jeg har tænkt meget over det og jeg vil have mig et bobbelprojekt.
Ombygningen af denne er i den hæftige afdeling, men jeg kommer nok
ikke lang uden råd og vejledning, derfor vil min 1. tråd lyde således.
Jeg skal starte med at bruge en bund, karrosse og bremser, alt andet er ligegyldigt ind til videre. Men der melder sig hurtigt nogle spørgsmål.
Jeg havde tænkt på reglerne vedr. skiver, bund og karrosse på sådan en, om det er lovligt at sætte skiver på en der er fra slutningen af 50´erne eller om man skal mixe en nyere bund med en ældre karrosse, og om det overhovedet kan lade sig gøre at mixe de to årgange. Min ide er karossen skal være fra en i slutningen af 50´erne eller starten af 60´erne pga at der går "motorklappen" helt ned til bunden af karrossen, hvis jeg ikke tager helt fejl.
Håber at der er nogen der kan få mit vrøvl til at give menning. :wink:
Med venlig hilsen
Kim Lilliendal
mener ikke at SBI er så glade for at man mixer årgangene...
8) SBI, med undtagelse af Frank Andersen, aner ikke en døjt om årgange og hvordan de ser ud.. Iøvrigt er det luvligt at sætte en nyere forbro med skivebremser på, hvis man skifter rammehovedet til ny model.. Men meget mere om regler og så videre i
Danborns dokumenter og godkendelser.
Alt er muligt, det er et spørgsmål om at bygge klogt og med tanke på din og andres sikkerhed..
Ja og jeg er sku´ligeglad med hvilken skald der sidder på hvilken bund, hvis bare "bunden" virker.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvilken årgang skal jeg så gå efter hvis jeg vil have skiver på bæstet og motorklappen skal gå helt ned til bunden af karossen?
Har prøvet at læse godkendelserne igennem men jeg forstod ikke et klap af det.... :oops: ENDNU. :wink:
[quote:2c5d3f2fdd="Rocco"]Hvilken årgang skal jeg så gå efter hvis jeg vil have skiver på bæstet og motorklappen skal gå helt ned til bunden af karossen?
Har prøvet at læse godkendelserne igennem men jeg forstod ikke et klap af det.... :oops: ENDNU. :wink:[/quote:2c5d3f2fdd]
Fuldstændig ligemeget.. Alle modeller kan godkendes med skiver og du kan udskifte bagpanel og klap efter velbefindende..
Altså efter min mening så gå altid efter biler før '67, det er de mest klassiske og stilrene.. Hvis du kan så find en "1500" fra 66-67, den er født med skivebremser og den bedste gearkasse..
Ville egentlig gerne have automatgear i.... Men det findes vel også.... Desuden skulle motoren også gerne kunne slæbe hjulene rundt, men har set at man kan købe nye motore i tyskland med 120-150hk, men så skal der vel betales afgift igen hvis den skal lægges i?
[quote:5c7b0a0f1a="Rocco"]Ville egentlig gerne have automatgear i.... Men det findes vel også.... Desuden skulle motoren også gerne kunne slæbe hjulene rundt, men har set at man kan købe nye motore i tyskland med 120-150hk, men så skal der vel betales afgift igen hvis den skal lægges i?[/quote:5c7b0a0f1a]
Jaah.. Der findes noget semiautomatiskautomatkoblingsaxomatgearting som ikke umiddelbart virker så fedt at køre med.. Og du behøver skam ikke at tage til tyskland for at få en større motor!
Med hensyn til afgiften, så er det rigtigt at hvis du spørger T&S om du godt må få lov til at betale ekstra afgift, så får du lov til det!
Kort sagt, lad være at sige noget om det.. Told og syn har intet med hinanden at gøre.
Men hvis jeg så bliver stoppet med det og bliver kaldt til syn, koster det mig en formue, men hvis jeg er heldig skal jeg bare skifte motor når jeg skal til syn....?
[quote:67980c1d81="Rocco"]Men hvis jeg så bliver stoppet med det og bliver kaldt til syn, koster det mig en formue, men hvis jeg er heldig skal jeg bare skifte motor når jeg skal til syn....?[/quote:67980c1d81]
Igen.. At du bliver kaldt til syn har intet at gøre med om du skal betale afgift! Der skal synsmanden bare be- eller afkræfte at bilen er i forsvarlig sikkerhedsmæssig stand.. Og jeg har da set Frank Andersen skrive flere gange at de aldrig mere indstiller biler til Told...
Rigtig nok.... Men Jeg kan da for pokker ikke "bare" lægge en porsche 911 GT3 motor (Overdrivelse fremmer forståelsen) i og så køre rundt i god tro om at det er lovligt....
Jeg ville da mene at der også skal betales afgift efter hvilken motor der ligger i.
Mig bekendt spiller det heller ikke at der på registreringattesten står at der ligger en 1500 motor i, men at der i virkeligheden ligger en GT3 motor i, hvis man skulle være uheldig køre galt og forsikringen skal blandes ind i det....
Det er jo lidt specielt med den luftkølede motor, at du kan ændre cylindervolumen ved at sætte større cylindrer på( ligesom ved / på en knallert ) - men stadig bevare din org motorblok med det org motor nummer, eks du har en 67er med en 1500 motor . bevarer din org motorblok - men får den boret op til feks
1,9 ltr /1914ccm eller mere , det er der jo reelt ikke noget ulovligt i, hvis bilen ikke yder mere end 20 % mere i effekt i det øejblik den er til syn ,og det ka jo ordnes ved at den ikke går så godt som den plejer liiige den dag , skal de knalde dig skal bilen sendes af sted for at få målt sin effekt på et rullefelt - og det tror jeg ikke er set sket, ret mange gange ...
emn gu fanden er det da ulovligt - men det er der vel så meget der er - er bilen sat op / lavet til det , er det vel iorden at køre med det , som vi ser på det , men den danske lovgivning tillader det jo bare ikke, pga papir nusseri, i hvilkwr som helst andet land må man jo godt - bare man bygger hele bilen op til at kunne holde til det .....
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:fb67434070="Bornholmer"]Det er jo lidt specielt med den luftkølede motor, at du kan ændre cylindervolumen ved at sætte større cylindrer på( ligesom ved / på en knallert ) - men stadig bevare din org motorblok med det org motor nummer, eks du har en 67er med en 1500 motor . bevarer din org motorblok - men får den boret op til feks
1,9 ltr /1914ccm eller mere , det er der jo reelt ikke noget ulovligt i, hvis bilen ikke yder mere end 20 % mere i effekt i det øejblik den er til syn ,og det ka jo ordnes ved at den ikke går så godt som den plejer liiige den dag , skal de knalde dig skal bilen sendes af sted for at få målt sin effekt på et rullefelt - og det tror jeg ikke er set sket, ret mange gange ...
emn gu fanden er det da ulovligt - men det er der vel så meget der er - er bilen sat op / lavet til det , er det vel iorden at køre med det , som vi ser på det , men den danske lovgivning tillader det jo bare ikke, pga papir nusseri, i hvilkwr som helst andet land må man jo godt - bare man bygger hele bilen op til at kunne holde til det .....[/quote:fb67434070]
Tak for svaret.... Det var sku skrevet som man kunne forstå det....
[quote:a9649bfd3f="Bornholmer"]Det er jo lidt specielt med den luftkølede motor, at du kan ændre cylindervolumen ved at sætte større cylindrer på( ligesom ved / på en knallert ) - men stadig bevare din org motorblok med det org motor nummer, eks du har en 67er med en 1500 motor . bevarer din org motorblok - men får den boret op til feks
1,9 ltr /1914ccm eller mere , det er der jo reelt ikke noget ulovligt i, hvis bilen ikke yder mere end 20 % mere i effekt i det øejblik den er til syn ,og det ka jo ordnes ved at den ikke går så godt som den plejer liiige den dag , skal de knalde dig skal bilen sendes af sted for at få målt sin effekt på et rullefelt - og det tror jeg ikke er set sket, ret mange gange ...
emn gu fanden er det da ulovligt -.....[/quote:a9649bfd3f]
Hey Ib
Jeg har nu altid forstået den regl sådan her....hvis du f.eks ligger en anden type motor i feks en golf motor i en gammel vw så gælder 20% reglen, men hvis du udbygger din 1500 motor altså bruger blokken og topper ovs. så må den gerne forøges med mere end 20%....feks ved brug af Turbo effekt-forøgelse
Ved ikke om det bare er mig der er helt galt på den.....eller om disse regler bliver brugt!! har et noget dokument men desværre det er godt nok fra 1.0 version july 1998.....så det er jo meget gamle dokumenter som sikkert ikke kan bruges til en skid :?
Citat.:
Motortuning
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen.
Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning , eksempelvis når der fortages væsentlig indgreb, f.eks. ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive anset for et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
der står mere men gider ikke sidde og skrive det hele ned her......og det fylder 356kb
Men jeg synes det var bedre at gøre en indsats ud af hvordan bilen ellers er skruet sammen........og byg den så med skiver på undervognen så det er forsvarligt at kører med.....byg den motor man vil og kør til syn....
Det er ingen grund til at gøre det til et problem hvis alt det bare virker og ser ordentligt ud....men du skal nok ikke regne med at få noget synes med lidt større kubiksmotor hvis feks den ene skærm er ved at falde eller bilen "bare ser klappet sammen ud"
du har da også lidt ret anders - du må tune ubegrænset , så længe du gør det på den org motor , men denne regel går ud fra at du kører med "faste cylindrer" og det gør vi jo ikke, det er jo begrænset hvor meget en rækkemotor /V8 eller række 6er kan bores op .
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
[quote:2616cd0662="Bornholmer"]denne regel går ud fra at du kører med "faste cylindrer" og det gør vi jo ikke, det er jo begrænset hvor meget en rækkemotor /V8 eller række 6er kan bores op .[/quote:2616cd0662]
Og det kan vi jo nyde godt af!.. Så byg og kør løs. Men lav dine bremser før du laver din motor..
[quote:b9a9f7b5d1="vwanders"][size=24:b9a9f7b5d1] før [/size:b9a9f7b5d1]du laver din motor..[/quote:b9a9f7b5d1] :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)