Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Samling af motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) neholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej !

Er der nogen derude der kan svare på mit, måske dumme spørglsmål.
Er ved at renovere en 1600 motor. Købt nyt cylindersæt, motorpakningssæt, m.m.
I pakningssættet er der de tynde pakninger til under cylinderne, men der er ingen pakning til mellem cylinder og topstykke. Da jeg skilte motoren ad, var der en pakning af kobber, så godt nok lidt hjemmelavet ud. Har kikket i rep.håndbog, men syntes ikke der står noget om toppakning.
Så spørglsmålet er : Skal der være pakning eller ikke ?????
Håber der er en som gider svare.

Mvh. neholm
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Neholm

Jeg synes ikke det er et dumt spørgsmål, da jeg lige har været ude for det samme :)

Såvidt jeg forstod, så findes der topstykker der ikke skal ha' toppakninger og så de ældre der skal ha'... de nævnte kobberringene

prøv at skriv en mail til fx bent@kitogbuggyservice.dk - han har dem helt sikkert

ps: han er ikke til at få fat i via tlf!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
De kobberringe på billedet er ikke toppakninger. Det var nogen ekstra pakninger man brugte på 1200 motorer med gammelt varmesystem. Altså op til 61. Man mente det forhindrede at der kunne komme kulilte med ind i varmesystemet.
Der er ingen toppakninger på nogen type1-3 motorer. Der kan være nogen ekstra ringe, i stål, lagt i som om det var en toppakning.
Det gjorde man på renoverede motorer hvor man havde drejet cyl. eller boret topstykkerne for at rense pakfladerne. Skiven blev så lagt i for at kompressionsforholdet og ikke mindst bredden på motoren stadig passede.
Du skal altså ikke montere nogen pakninger op mod topstykket. Man sliber lige de nye cylindre til i topstykket med ventilslibemiddel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Tak Frank fordi du rettede mig- nu håber jeg så ikke, der er noget galt i at have dem i når man har sat andre topstykker på - men det må jeg vel selv erfare...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nu er jeg ikke med !! Har du monteret sådan nogen kobberringe på en 1600 motor ?
I givet fald, hvor har du fået dem fra ?
De burde jo kun kunne findes til en 1200.
Hvis de var i pakningssættet og passede på en 1600 er det en fejl. Det må være fordi fabrikanten eller leverandøren af pakningsættet ikke ved hvad man har med at gøre.
Og nej, de skader ikke med mindre de fylder så meget at topstykket ikke kan komme ordentligt på plads. Altså hvis de fylder så meget at topstykket ikke ligger an mod toppen af cyl. men i stedet kommer i klemme ved den øverste kølerippe. Ligesom når man borer for at øge komp.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Frank

jeg ved ikke med Nehholm hvordan det hænger sammen, men min motor var rigtig nok en 1200 - men den er fra '63 ikke '61 (går jeg stærkt ud fra, ellers er der sket et eller andet fusk på et tidspunkt... 8O )

jeg mener/tror selv jeg kun har set de "nye" varmekasser.

er du helt sikker Frank?

edit:
jeg har lige kigget i min Haynes 1200 bog - her står der side 38, del 42 pkt 4 - [i:e5842fcb2e]Locate the four copper/asbestos sealing ring gaskets ... bla bla bla... NOTE that on later models of the 1200 these sealing rings were not fittet...[/i:e5842fcb2e]

men der står selvfølgelig ikke årstal...

jeg har også været ude at kigge på et 1200 topstykker og et 1300 topstykke - de ser forskellige ud (har ikke billede da jeg ik har mit overførelses USB-kabel her) - i 1200 topstykket er der en rille til denne kobberring - men ikke 1300ern...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg tager aldrig fejl ! Jo forresten jeg kan huske engang i 1972 hvor jeg troede jeg tog fejl. Men så viste det sig at være forkert.
Nej pjat.
Ja jeg er sikker og nej det er ikke fusk på en 1200. De ringe var som sagt et krav på en 1200 med det gamle varmesystem, men ikke alle vidste det og monterede dem rutinemæssigt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:3a36dcc976="Frank_Andersen"]Jeg tager aldrig fejl ! Jo forresten jeg kan huske engang i 1972 hvor jeg troede jeg tog fejl. Men så viste det sig at være forkert.
[/quote:3a36dcc976]
:lol: respekt til dig Frank

jeg håber Neholm finder ud af det, jeg ved ikke hvordan en 1600 topstykke ser ud, men man kan vel sige, at hvis de kobberinge han nævner, ikke kan lægges direkte i topstykket i en rille, så skal de ikke være der...

det virker bare ulogisk for os menige mennesker at det skal samles uden en pakning - men lidt sod, så er det vel tæt...

fortsat god weekend
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej det er ikke nødvendigt med en pakning når der ikke er noget vand der vil ud. Det er tæt, det skal ikke sodes tæt.
Det der trænger lidt ud med tiden er lidt olie og benzin.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) neholm Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej igen !

Tak for de mange svar. Troede heller ikke selv der skulle en pakning, da de der sad der så noget hjemmelavede ud. Men det er nu rart at være på den sikre side, inden man begynder at samle.
Endnu en gang tak!

neholm
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Vil det sige at man lægger topstykket på hovedet og sætter cylinderen ned i det med slibemiddel og drejer det frem og tilbage ligesom med en ventil der blir slebet?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jep, bare så man kan se at den har "taget" på hele fladen. Pakfladen bliver lys grå.
Man drejer dem en kvart omgang frem og tilbage.
Husk at vaske af bagefter. Slibemiddel er ikke noget man vil have med i motoren.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.