Kan jeg lave rust?
hej..
jeg overvejer kraftigt at begynde på et "VW-projekt" - men kan jeg med min begrænsede viden lave rust? - eller er det at tage munden for fuld?
hvordan gør man? - hvad skal jeg bruge af "værktøj"?
det kunne jeg da også godt tænke mig at vide mere om
findes der link til hvor man kan sehvordan pladedele svejses sammen???
skal pladedele skæres så de passer sammen og så svejse i revnen??
eller laver man overlap og svejser fra begge sider ??
hva fuld svejser man og hva hæfter man med punkter og spartler ud??
fortæl lidt i kloge hoveder....så vi kan komme igang
nu er jeg ikke den helt store rust haj, og det er også et ret bredt emne i spør om, men jeg er da smed, og har derfor en lille smule viden om det, mit bedste råd er nok 1. spør lidt mere konkret om f.eks. udskiftning af paneler. og 2. hvis du kender en der laver rust så tag med ham et par gange og kik over skulderen, og hvis du så ikke forstyrer for meget kan det jo være at du også kan spørge, imens, det gjorde jeg og det syntes jeg var en stor hjælp.
[quote:5d6609d8bb="Anonymous"]nu er jeg ikke den helt store rust haj, og det er også et ret bredt emne i spør om, men jeg er da smed, og har derfor en lille smule viden om det, mit bedste råd er nok 1. spør lidt mere konkret om f.eks. udskiftning af paneler. og 2. hvis du kender en der laver rust så tag med ham et par gange og kik over skulderen, og hvis du så ikke forstyrer for meget kan det jo være at du også kan spørge, imens, det gjorde jeg og det syntes jeg var en stor hjælp.[/quote:5d6609d8bb] :?
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Pladearbejde er et spørgsmål om ambitioner på resultatets vegne. Selvom du har erfaringen og færdighederne, så er det ikke altid det kan betale sig at bruge alle trix der er i bogen. Det tager nemlig 10 gange så lang tid at lave superflot pladearbejde, som det gør at kaste noget sammen. Og ofte kan det være det der er kastet sammen der er brug for.
Alle kan relativt let lave pladearbejde. Særligt på område som inderskærme og bund, er det meget let at købe en skaringsdel eller selv tilpasse en pladedel. Så sætter man delen ind hvor der er hul og svejser uden om. Resultatet er ikke nødvendigvis kønt, men det fungerer og holder et stykke tid. Afhængigt af hvor god en efterbehandling det gives.
Pladearbejde på områder der efterfølgende skal lakeres er mere følsomt, hvis man ikke ønsker at der skal benyttes 50 kg spartel, på at rette op på al den plade der har slået sig.
Det her med "plade mod plade" svejsning er tidskrævende, og ikke altid nødvendigt. Jeg benytte selv meget at false den ene plade. Dvs. man laver et ca. 1 cm. overlæg og benytter en falsetang (en på trykluft er guld værd!). Falsetangen bukker pladen præcei så meget at den anden plade kan ligge i falsen, og det giver så samme resultat som plade mod plade svejsninger, men er meget lettere og hurtigere at arbejde med.
Det er et stort emne der spørges til, og det bedste efter min erfaring er at øve sig selv og ind imellem tjekke ud hvordan de mere erfarne gør. Du kan ikke lære det hele gennem en bog eller et kursus. Det har meget med fornemmelse for svejseren og pladerne at gøre.
Gå til den og spørg igen når du har prøvet dig frem i nogle inderskærme.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Punktsvejs der hvor fabrikken har punktsvejset. Fuldsvejs der hvor du selv skærer en hel plade væk.
På steder som dørplader og karrosserisider, hvor pladen vil slå sig af varmen, kan man "fuldsvejse" ved at punkte tættere og tættere sammen. Pladen omkring må ikke blive varmere end at man kan røre ved den.
Rigtige pladesmede svejser den slags med ilt og gas fordi den svejsesøm ikke blive så stiv eller hård og kan rettes.
Men ja, at gennemrestaurere en gammel oprustet bil er en stor opgave. Selv om man er god til at svejse. Pladedelene man køber, passer ofte ikke og skal tilpasses. Punktsvejsningerne på dem springer fra når de belastes og skal eftersvejses, osv.osv.
Originale rep.stykker passer til gengæld.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja det er også min erfaring, at skifte en del er ikke så slemt, men skal delen "under" eller "bagved" også skiftes, så begynder "holdepunkterne" at forsvinde. men som jeg skrev ovenfor da jeg ikke var logget ind, prøv en gang at kikke en over skulderen.
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
der findes nogle videoer på engelsk - der fortæller trin for trin hvordan mand gør - du kenne jo købe den med pladearbejde til at begynde med - kan ikke ligehuske navnet på dem - men det er der sikkert andre her på sitet der kan :?:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Inden man "bare" begynder og vil lave rustarbejde, er det vigtigste da at folk kan svejse ordentligt og kender deres svejser.
Hvis man ikke er god til at svejse ville det nok være en god ide at lære det først. Lave pæne punktsvejsninger, fuldsvejsninger og lign.
Haløjsa
Ved ikke om det er disse videoer som Bornholmer hentyder til, men de ser da interessante ud.
http://www.bugmevideo.com/
Hilsen
Thomas R.
de gør ikke en til mestermekanikker - men de gir en en go ide om hvad det er man har gebærdet sig ind på - og til os gamle , er det også goe til at fortælle at der er måske nogle ting vi åbentbart måske ikke gør helt korrekt :oops:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det er ikke så svært at svejse - lave rust. øvelse gør mester.. det man skal tænke over er om man bare gerne vil prøve at lave lidt rust eller om man vil renovere en hel bil - og hvor mange penge man vil bruge på det.
man skal også huske at det kan være meget sjovt som begynder at lave rust osv men at det lige som mange andre ting kan gå hen og blive en rigtig torn i røven.. der er en grund til at mange hader at lave rust.. ;) men hvis du/i har lysten så prøv dog! resultatet bliver efter hvor længe man gider bruge på det og hvor hurtigt man lærer! ;)
Man behøver altså ikke at lave rust, det kommer som regel helt af sig selv...
R