udskiftning af gearkasse ?
Jeg skal til at skifte min gearkaasse, lige som "cardude" lige har gjort, og jeg har samme problem som ham, forspidsen på gearkassen (der hvod gearstangs forbindelsen går hen) (tror nok den hedder sådan, ret mig hvis jeg tager fejl) har på den nuværende gearkasse to monterings huller der sidder lidt på skrå. Den anden jeg har købt har tre huller i "en trekant". Min ide er nu at sætte forspidsen fra min gamle gearkasse over på den jeg skal bruge, MEN problemet med den gamle gearkasse, var at den "sprang" ud af bak gearet. Og nu kommer spørgsmålet så, Gear låsen som holder hvert enkelt gear på plads sidder vel ikke i forspidsen vel ?? for så er jeg jo lige vidt. håber jeg har beskrevet mit problem godt nok til at nogle kan hjælpe mig, og på forhånd tak.
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Der er sådan set ikke noget der hedder "gearlåsen" Og det der virker som gearlås har ikke noget med skiftehuset at gøre. du kan roligt bytte de to rundt. Men tag skiftestangen med over også.
Det der holder en gearkasse i gear er at de tænder som skiftemuffen griber i, på tandhjulet, er ganske svagt skrå "på bagsiden" sådan at når det belastes holdes i gear. Det er altså noget på hvert enkelt tandhjul.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
håber ikke det er for langt ude, men: er skifter stangen ikke bare den lille "tap" der stikker ud af gearkassen?? (den der har forbindelse til gearstangen, gennem tunlen) eller er det selve stangen i tunlen, for den har jeg ikke så der må jeg bruge den gamle. og tak forresten!
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
det er den der sidder på gearkassen. den er L formet hvis du tager den af. men jo den skulle helst blive sidende på gearkassen når du tager gearkassen af bilen.
Den kaldes også hockey-staven, fordi den ligner sådan en.
Den følger med skiftehuset.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok tak, så langt (eller kort) så godt, men når jeg nu sidder og kikker ind i gearkasserne, når de står ved siden af hindanden, så er udrykkerlejerne (tror nok det hedder sådan, den der trykker koblings pladerne fra hinanden?) ikke ens den ene (den oprindelige) er sådanset bare en stor spænde skive der kan køre ud og ind, mens den anden (den nye) er ligesådan, men der sider ligesom et lille stykke ca. ø 30 mm. rør indeni, kan det samles med motoren eller hvad gør man i det tilfælde ???(prøver lige at få taget et par billeder af det, de kommer nok i morgen)
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Du skal bare bruge en kobling fra 1971 og frem uden ring. Eller tage ringen af din gamle kobling. Det kan man på nogen af dem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
nu har jeg gået og kikket lidt på det frank a, kan man ikke bare bytte udrykkerlejerne rundt??? Jeg mener bare at der er tosset at købe en ny kobling hvis den man har ikke fejler noget (man er selvfølgelig nød til det, hvis den ikke passer!)
hilsen virring
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Nej du kan ikke "bare" bytte tryklejerne.
Hvilken kobling vil du bruge og hvor gammel er gearkassen ?
Har den kobling du vil bruge ike den ring til tryklejet at træde på ? Den holdes da bare af en fjederclips. Du lirker bare ringen af og lader fjederen sidde.
Du kan lirke/brække de to fingre, som tryklejet sidder på, af begge gearkasserne og så svejse fingrene fra den gamle over på den nye. Nu bliver lidt langhåret, men kan du følge mig ?
De skal sidde rigtigt og de kan være slidte der hvor lejet sidder. Så gør det nu ordentligt.
Hvis du er heldig, kan det være at udrykkerakslerne har samme diameter, så du kan bytte dem rundt. Men hvis din nye gearkasse er med det nye 3-boltede forreste ophæng. Som den tråd her startede med. Så tror jeg at udrykkerakslen også er større i diameter. Men det er meget, så du kan se det med det blotte øje.
De gamle er 10-12mm og de nye er måske 15-17mm.
12-1300 eller 15-1600 kobling ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det er ikke nemt for mig jeg, har haft bilen en måned, og kender den ikke. Men frank, du kan bare det pis der, du er jo et helt leksikon, for gamle vw'er. og nu til det du spør om med koblingen: sorry jeg ved det ikke, men må kikke tilbage på dette emne når motoren skal på, det varer nok et par dage, da bunden først skal til metalisering på fredag. men tak for hjælpen indtil videre. det jeg ved nærmere eftertanke egentligt vil vide, var om det kunne komme til at passe sammen, og det lader det til at det kan. eller er jeg forkert på den?? (ved godt at det muligvis kræver en anden kobling)
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
[quote:a67818be0f="Frank_Andersen"]Nej du kan ikke "bare" bytte tryklejerne.
Hvilken kobling vil du bruge og hvor gammel er gearkassen ?[/quote:a67818be0f]
den er fra en 1300 - 70´
ok. så ved vi det (hvis gæsten altså er JBI)
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg