Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forbro swap - Splitbus /Baywindow

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg har spurgt flere gange men aldrig fået et entydigt svar.

Early Bay (68 - 69) forbro passer direkte over på en Splitbus (63 - 67), det store spørgsmål er så. Bliver Split'en hævet eller forbliver den i sammen højde ?
Har hørt at Split'en skulle blive hævet 6 cm ?

Der må da være nogen der har prøvet da det er totalt umuligt at få fat i en Early Forbro ?

-

Når man vil konvertere sine Early Bay (68 - 69) tromler til Skiver, kan man så kun bruge Early Bay (70 - 71) Skiver eller kan man bruge alle Bay modellernes Skiver ?
Hvordan ligger det så lige med monteringen af Skiverne ?
-
Er hjul bolt mønsteret det samme på 70-71 og 72-78 ?

Hvad er hul mønstret på 70-71 (& 72-78) ?

-

Man skulle vist også kunne montere en 70-71 forbro, dog skal de 2 øverste huller flyttes ud til siderne.
Er der noget "besværligt" i dette (Gamle huller lukkes - 2 nye bores og der svejses bolte på bagsiden) ?
Hvad med 71-78 forbro kan den også monteres på denne måde ?

-

Hvordan er det så lige med Split'ens højde efter montering af disse forbroer ?

-

Når man nu monterer Bay forbro på en Splitbus, skal der vel også skiftes styrehus.
Er der der noget "besværligt" ved dette ?

-

Jeg har et Barndoor rat jeg MEGET gerne vil ha monteret. Kan dette tilpasses til Bay ratstammen ?
(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ups, fik ikke logget ind :-(
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
jeg har en forbro til min - jeg kan ikke lige se hvorfor den skulle blive højrere af det - men okay ved heller ikke om den ikke gør endnu.

det er en dårlig løsning at bore hullerne om i en nyerer forbro , det er kun en go ide hvis du vil lave en smallet forbro samtidig , så duer det fint,
man bruger bare sit org styrhus , og alle bay bremser passer på en 68er forbro , så der er frit valg også på porschehylden hvis det er :P

men hvis nu den er højere er det vel bare at sænke den - det er da ikke noget problem

mønsteret hedder på de gamle 5x205 :P de nye 5x112(½) samme som audi og nyere vw, mercedes mfl , men hvorfor sætte skiver på - når det er BUS ;bremser tromler sgu ligesågodt , ogaå kan få de rigitge hjul på - en splitbus ser da ikke feeed ud med technomatros hjul på :roll:


http://www.franklinsvwwerks.com/images/Complete%20beam%20with%204piston%20Calipers%201%20big.jpg den ultimative bus forbro her:::::

[b:ef5ba3099a]1800$$$$[/b:ef5ba3099a]uha uha plus fragt

de har også droppede spindler - en go ide på en bærekugle forbro - hvis man skal i kælderen går kuglerne nemlig i max yderpunkt

http://www.franklinsvwwerks.com/drop-spindles-disk-brakes.htm

[size=24:ef5ba3099a] og DEN HER Lars for pokker maaaannndd!!![/size:ef5ba3099a] :P

[size=18:ef5ba3099a] http://www.franklinsvwwerks.com/67-Transporter-profile.htm/size:ef5ba3099a [size=24:ef5ba3099a] [color=yellow:ef5ba3099a] S
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvorfor er det en dårlig løsning, at bore en nyere bay forbro på en split, med mindre den er smallet ?
Er der dårlig plads ?

-

Er der ikke tandstangs styring på en earlybay ?
Er det ikke bedre end det gamle snekke på en split ?
OK det kan renoveres på en Split, men det koster vel også en ordentlig sjat ?

-

Selvfølgelig kan forbroen sænkes. Men hvis man sænker med justerbar forbro, bliver den så ikke hårdere i affjedringen ?
Som du skriver er det bedst med droppede spindler, men jeg har ikke set dem så mange steder, så de holder sig en ret pebret pris

Den skal MAX sænkes som hvis den var straight axled

-

Jeg håber på at få en T4 motor (enten W med 80 hk / AN med 86 hk) i Split'en, så jeg vil gerne ha nogle ordentlige bremser og desuden er skiverne jo også "selvjusterende" iforhold til tromlerne ?

-

Ang hvilken hjul der skal på har jeg ingen anelse endnu. Har set der er et sted hvor man kan se en bus sænket i forskellige niveauer eller med forskellige (dog kun de gængse) fælge.
Findes der et sted hvor man kan flere forskellige typer fælge på bilen ?

-

Den er for fed, måske bare en anelse for overpyntet
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
der er snekkerulle helt op til T3 transporter-

Ang mht til at bore huller , er der jo en slags vulk på forbroen , den vil tabe sin forstærkning der hvor du bore hullet , svært at forklare - men det duer ikke , det er derfor der ikke er andre der har gjort det...

et renovasket styrehus koster 200$ , men mánd kan stadig købe et på stumpemarkeder der er iorden til mindre....


en bus bliver ikke hårderer i afjedringen ligesom boblerne gør det, man bruger jo en org forbro -- ike noget repropis - der ikke holder sine mål..

Irs har ikke mulighed for at blive sænket ligeså meget som straightaxelkit uden at gå på..

En standart t4 er jo ikke ret meget kvikkerer end end alm bus 1600 ,(3o hk mere , men dem mærker man sgu ikke meget til) så der er da ingen grund til at overdrive bremserne helt vildt - de org busbremser er jo beregnet til at køre med et tons i lasten, og hvor tit gør man lige det .. -

der er en bog der handler om busundervogne - de forskellige typer og muligheder med deres ulemper og fordele den skulle du ta og læse , man blir en hel del klogere af den her ::: http://www.ltv-vwc.org.uk/W_Spin/ws_may_2003/Bus-mod-book.htm kan købes ved køsters boghandel i randers , det er biblen når man skal lave undervogn :P
[img:a5c066ee3d]http://www.ltv-vwc.org.uk/W_Spin/ws_may_2003/bus-book.jpg[/img:a5c066ee3d]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bulli Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej ib jeg tror at mener at bore nye huller i vangen

hilsen kylle
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) En split bliver 1½ tomme højere med en bay forbro, men du kan også få dropspindler til den..

Det med at bore huller i dine vanger.. Det er da næsten synd.
Hvis du vil helt ned på maven og køre slammet, så SKAL du have en smallet forbro på ellers kører den på "doglegget" i inderskærmen.
Jeg har skabeloner til sideplader til smallet forbro. Både til split og bayforbro. Dem kan jeg bare maile til dig.

Det allerbedste (som jeg selv får færdigt over vinteren) vil være original splitforbro smallet 2-3" med 3½" droppede spindler og justersæt i broen. Så kører bussen! :P

Den smallede forbro laver du selv, med hjælp fra en smed til at lave sidepladerne. Jeremy Hoggard har lavet en flot tutorial ( KLIK HER ) som beskriver det hele i et sprog der er til at forstå!

Spindlerne KAN du lave selv, hvis du har adgang til presseværktøj og andet maskingrej. Det handler om at skille dem ad, lave lidt om på småstumperne og samle dem "omvendt".. I grove træk.
Det findes der også sider på nettet om.

Jeg håber det hjælper lidt, men eller kan du få svar på alle dine spørgsmål på TheSamba's forum ( HER ). Der er en "sticky" øverst på siden der hedder "How to lower a bus".

Men der bliver snakket meget om sænkning, og iøvrigt et fedt forum.

Sæt i værk! Flere slammede busser...... :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:e33b23c34b="bulli"]hej ib jeg tror at mener at bore nye huller i vangen

hilsen kylle[/quote:e33b23c34b]

Okay - men det er da også en dårlig løsning . når man nu kan lave en smallet forbro som kan skrues af igen .- så er der jo ikke lavet nogen grundligende ændringer af bussen som ikke kan fortrydes bagefter - og jeg tror såmænd ikke det er dyerer pengemæssigt set

Og Anders - de tegninger siger jeg ja tak til både til split og early bay , da jeg jo har en af hver, hvis den nu ikke kan blive lav nok med bærekugler , så kommer der styrebundbolte på igen, SMALLET :P :P :P 8)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Ronniedrengen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej Ib og andre Splitbus nuts

Lars har lånt den bog der af mig, men jeg syntes den gør lidt for meget i at du skal købe tingene der og der, istedet for lidt info til hjemmearbejde.

jeg kunne godt bruge en 2" smallet forbro, men hvad med køreegenskaberne!!

Det er vangen Lars tænker på.
Gamle Mogens Franklev (kørte splitbus før Ib kunne gå) har ifølge ham selv sat masser af late bay forbroer på gamle splits, så det er brugt før.

Der er jo også nogen der kombinerer splitforbro og baybærearme, det kræver lige lidt snilde.

Hvis det kun er for at få skivebremser er CSP's sæt jo også et alternativ.

Vedlægger lige et billede af min bus, som inspiration (foran droppede spindler med 175/60 dæk, bagi StraightAxle med 195/65.) Det virker bare !

Er der nogen gode styrhus renovere her i nordeuropa?
Har nogen prøvet de styrhuse Alan Schofield sælge nu?

Ronnie
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ronnie - ja det ER fedt at lave det selv - men for dem der ikke kan ,er det jo rart nok at de kan slå op i en bog og se hvad man kan købe og skrue direkte på (det gør ALLE englænderer jo bla ) :wink: - den er sgu da blevet sprød din bus - ser sgu godt ud 8)

Ang styrehus - det tror jeg ikke der er , dem jeg har skiftet har jeg købt på stumpe marked i holland og hannover som go stand - men ikke renovasket, de kostede 400 kr pr stk - det tar lidt hårdt på dem at køre sænket - selvom jeg ikke lige kan se hvorfor de skulle kune mærke forskel - man har mistanke og at det er pga dækkene 195/50-15 som er lidt tunge at danse med - , der slider det op , så jeg vil ha nogle smallerer på i fremtiden..

Ronnie man korter jo styrestængerne op også - jeg kan ikke lige se det skulle forringe køreegenskaberne - dimensionerne bliver jo det samme individuelt, tværtimod kan man jo hælde forbroen lidt - som man gør med castershims på en bobbel - det skulle da kun kunne gøre egenskaberne beedre-- Ik ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) Jeg sender de skabeloner til dig, Ib..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Bornholmer vil du sælge din forbro eller kan du hjælpe med at skaffe en brugt ?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
jeg vil ikke sælge den - men skal nok lige holde udkig efter en - men der er jo ikke mange af dem - så det tar nok lidt tid jo , men hvis du nu laver en smallet forbro - kan du jo bruge en alm bay forbro , så behøver det jo ikke være en 68-69er bro , der er en der hedder anders der har skabeloner/tegninger til de nye tårne til at ligge , det er nemt og billigt , og det virker bare..... også ser det knaldhamrende godt ud [img:5bb696ea13]http://thesamba.com/vw/gallery/pix/159961.jpg[/img:5bb696ea13]

[img:5bb696ea13]http://thesamba.com/vw/gallery/pix/160434.jpg[/img:5bb696ea13]

[img:5bb696ea13]http://thesamba.com/vw/gallery/pix/160433.jpg[/img:5bb696ea13]


og undskyld størrelsen vwmorten :evil: - men man skal jo kunne se det :P
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Mark S Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Så i princippet kan man tage en latebay forbro, smalle den og lave nye tårne på. Så har man en forbro som man kan smide på sin bay/split?
(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
VWAnders kan du og sende de skabeloner til mig ?
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) Det kan jeg da!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Er det ikke bedre at sende dem til Danborn, så de kan komme ind i hans artikelsamling??
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) Det kan da godt være!
Jeg sender dem til ham..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:ab95b42bf3="Ronniedrengen"]
Der er jo også nogen der kombinerer splitforbro og baybærearme, det kræver lige lidt snilde.
Ronnie[/quote:ab95b42bf3]

Nu er jeg ikke kommet så langt i den omtalte bibel, men er kombineringen ovenfor beskrevet i bogen ?

Det lyder som et fornuftigt alternativ, eller er disse dele ligeså svære at få fingrene i ?

*

Har lige fået disse billeder via TheSamba, der viser at der også skal skæres i "bagsiden" på en late forbro for at få den til at passe på en Splitbus.

Desuden er forbroen også svejset fast ?????
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg syntes sgu ikke det ligner en løsning der kan forsvares det der , så vil jeg stadig hellerer køre med en smallet , det der må jo gå i samme kategori som seriøst gennemtæret forbro . men okay Your choice
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
NEJ NEJ Jeg skal IKKE køre med dette.

Syntes bare det var nedslående at det IKKE kun var 2 nye huller der skulle bores :-(
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
nååårh okay - jamen ja - det er da surt - det er derfor jeg syntes du skulle lave en smallet forbro - 1 du skal ikke bore i bilen - 2 du får god plads til et sæt 5½ tomme fælge- 3 du kan køre mesterligt nede på jorden - 4 jeg kan ikke lige se hvad de dårlige sider ved det skulle være, de sværeste ved det er at den skal spores med sine nye styrstænger - men det skal hvilken som helst ny forbro vel
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) ses_auto Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Må jeg lige spørge jer om noget??

Jeg har en splitbus årg. 63 og har lige fundet en bay fra 68-69 med en god forbro med skiver på, kan den uden vidre monteres på splitbussen eller skal der laves noget om på den.

mvh
ses-auto
-------------------------------------------
Alt hjælp er godt, men rigtig hjælp er bedre, så lær FØRSTEHJÆLP før det er for sent.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ja den sætter du bare på - dog kan der blive lidt med vandringen på bremsepedalen - da kalibrene har lidt større væskekammer end de alm hjulcylindrer, men man kan også montere et to kreds bremse system - men det er en historie helt for sig selv, der er også lige det at hvis den 68-69 har skiver er det ikke helt alm da de først kom på en senere model , men de kan jo være eftermonteret - men du checker det ved at måle afstanden på boltene på forbroen - er den den samme som på din 63er bus er den go nok - You are a luckey maaann :P

der er også det minus at du så vil få 5x112 boltmønster på i foran og 5x205 i bag - men det kan vel fixes med en adapterplade - eller ved at montere din 68 IRS bagende også - den kræver dog at du indkøber lidt speciel dele - og skære lidt de forkerte steder på din 63 bus , vær lige opmærksom på at det i teorien ikke kan synes - praksis er noget helt andet
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) tagsnket Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[color=orange:37561ec033][size=18:37561ec033]forbro til SALG 69´er[/size:37561ec033]

billeder følger ... giv et bud, da den STADIG sidder på... til budet kommer, så jeg må ned i knæ af IVER for at skruge mig til penge ;-)[/color:37561ec033]

Reply »

You must log in to post.