Jeg har en type 1 som ikke kan gå i gear og hvis man starter den i første gear hopper bilen bare frem. koblingskablet er ok, kan det ikke kun være koblingen, Og er den til at skifte for en amatør.
Hvis ellers du er sikker på at koblingskablet er justeret korrekt, så er der kun enting at gøre - og det er ud med motoren. Så kan du se hvad der er sket, men umiddelbart lyder det som dit koblingskabel mangler at blive justeret op, eller også er dit udrykkerleje "faldet" af (eller gaflerne til at styre det er knækket).
Det kan selvfølgelig også være noget helt 3.
og ja, hvis du kan tage motoren ud er det ikke noget problem, bare klø på!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Tak for svaret
Det kom da jeg var ude at køre, jeg stoppede på tanken og da jeg skulle køre igen, kunne den kun med nød startes i anden. 3 og 4 gear virkede, men efter en halv time kunne den slet ikke gå i nogle af de 4 gear,
Prøv lige at justere dit koblingskabel.... det kna være du er heldig at det er dit "bowden tube" (hvad hedder det egentligt på dansk?? koblingsføringsrør eller sådan noget) der er smuttet ind over det rør der går ind i tunellen, og derved har det mistet det bøj det normalvis havde, og derfor er det nu nødvendigt at du justerer kablet op igen for at opnå normal vandring i din kobling (på justermøtrikken ved gearkassen).
Men det sker "tit" at forkerte sammensætninger af udrykkerleje og koblingsgrejer og gearkasser resulterer i det du lige har været ude for.
Men undersøg lige justeringen inden du hiver motoren ud
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Kan du hjælpe med en vejledning om hvordan man juster kablet. Har rodet lidt med det, armen på gearkassen bliver påvirket når koblingspedalen trædes i bund.
[quote:9930c97328="topknesser"]Kan du hjælpe med en vejledning om hvordan man juster kablet. Har rodet lidt med det, armen på gearkassen bliver påvirket når koblingspedalen trædes i bund.[/quote:9930c97328]
det er ikke sikkert den bliver påvirket nok..... på denne arm sidder der en justeringsmøtrik - drej den med uret, og prøv så igen om det virker.... dur det ikke er det af med motoren og lede efter fejlen igen.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hvor meget skal den drejes, den virker meget stram
man kan ikke sige hvor meget den skal drejes.
Kablet skal jo spændes op indtil at koblingen virker igen..
Jeg plejer at spænde den lidt, og så trille lidt med bilen for at se om koblingen kobler ud, hvis ikke så skal den spændes lidt mere, og hvis du har spændt den for meget så kan du hører det, da det vil lyde lidt som om du filer i koblingen. Men ta lidt af gangen. Hvis det ikke virker så må du jo pille motoren ud...
-------------------------------------------
54 Oval, 63 buggy, 71 Jagtvogn projekt, 74 Jagtvogn Projekt, 62 Type 1 projekt
Koblingsjustering=25-40mm frigang på pedalen.
Svarer ca til 1mm på tryklejet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for hjælpen til alle.