Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  forskel på 1200 og 1300

Tags:
No tags yet.

(permalink) mathiasen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Er der forskel på udstødningerne på en 1200 motor fra 64 og f.eks en 1300? Her tænker jeg på bredden mellem udstødningsflangerne på topstykkerne og evt målet fra den ene flange på topstykket til den anden, hvis I forstår! :roll:

Jeg ved der er forskel på nogle 1200 motorer, men gælder det min årgang? Der er ikke noget kendings bogstav på blokken, men den std udstødning jeg købte hos K&B passer på en D motor.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
En 1200 er smallere, nok pga. den kortere slaglængde. Jeg siger nok for man kunne jo godt have lavet den bredere ved at ændre på krydspindshøjde og plejlstangslængde.
13-1600 er samme bredde. Og de fælles derfor f.eks. lydpotter, bortset fra detaljer omkring forvarmerør.
1200 motoren, altså den 34 HK vi normalt ser, har altid heddet D.
Den er lidt mindre end 13-1600. Blokken og krumtappen er 3mm kortere. Boltcirklen til cyl. og topstykker er mindre. De har kun 20mm krydspind og de tidlige har ingen løse knastaksellejer.
I 1972½ altså f.eks. en Jeans får 1200 motoren samme blok som 13-1600 men hedder stadig D.
Cylindre og topstykker fra denne motor passer så ikke på de ældre. Men blokken, som jeg før har sagt, kan bruges til 13-1600. De har ofte ikke levet så hårdt et liv og er tit bedre omkring hovedlejerne.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Tusind tak Frank! Super forklaring!
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Fint svar Frank, men jeg vil lige tilføje at 34hk 1200 motoren ikke altid har heddet D som kendingsbogstav. Det er først på 66 årgangens motorer at de får et D før motornummeret. Derfor har en 1200 fra 64 ikke noget kendingsbogstav, men motoren er den samme.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det er ikke rigtigt. Du skal ned til 30HK før de kun har serienumre.
Men jeg vidste at nogen ville kommentere med noget i den retning. Jeg kan ikke garantere for alle mulige afarter af evt. industrimotorer, shortmotorer, Claas mejetærskere osv.
Derfor skrev jeg "det vi normalt ser"
Jeg glemte at tilføje var at de "nye" 34 HK stadig er smalle og passer lydpotter med 1200.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) 48ida Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Du er altså helt galt på den Frank med hensyn til kendings bokstaver på 1200 motorer, det er rigtig som Allan skriver at kendings bokstaver først kom i 66, og det gælder også for 1500 transporter motorer.
Sådan har det været på alle de biler jeg har haft i de årgange og sådan er det ifølge VW,

Industrimotorer i 1200 begynder med 122 i motornummer

Rene
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
For at skære det helt ud i pap, for detalje fetichisterne (som jeg selv er en af), så er det således at VW på de første årgange med 34 hk motoren udelukkende havde et løbenummer startende med 3 900 000 fra 1´st august 1960. I 1962 hvor 1500 motoren kom, fandt VW så ud af at de måtte gøre nogt for at man umiddelbart kunne kende forskel på blokkene. Derfor begyndte de at stemple et D under motornummeret. Først i august 1965 flyttede D´et op foran motornummeret og blev officielt en del af nummeret.
(permalink) Allan_Wind Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ovenstående var skrevet af mig!
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Okey. Det er aldrig for sent at lære noget
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.