Dette er klippet fra Jyderup Sandblæseris hjemmedside.
http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm#Lakering
mvh Tonny
Lakering
De metalliserede dele skal aflufte et døgn, da der i zinklaget kan være restgasser, som, hvis man lakerer middelbart efter behandlingen, kan skade lakresultatet.
Før lakeringen, skal pladesamlingerne have en gang meget tynd grundfarve, der kan trænge godt ind. Herefter seales alle pladesamlinger med en god sealer, f.eks. 3M 0864, den grå er den bedste efter min mening.
Hvis de metalliserede dele har været opbevaret udendørs, eller på anden måde er blevet våde/fugtige, er det nødvendigt at delene bliver gennemtørret i malerkabinen. Proceduren er: Først en ½ time på tørring og derefter en ½ time på sprøjtning. Er det en hel karrosse, kan det være nødvendigt med længere tid. Når malerkabinen "kører" på tørring, har den en høj temperatur, hvor delen/karrossen bliver gennemvarm, og derefter på sprøjtetemperatur, der er noget lavere, men med stort luftskifte, hvorved fugten fjernes.
De områder der kun er delvis metalliseret, skal slibes grundigt i "overgang". De udvendige, synlige flader skal sliber med et stykke "håndpapir", korn 180- 220, for at fjerne de eventuelle små zinktoppe, der ved en senere slibning efter grundfarven, ville blive til små ubehandlede zinkpletter. Metalliseringen afvaskes med siliconefortynder (silikonefjerner), herefter påføres en tynd grundfarve. Herfra en lakeringsproceduren normal.
Opbevaring - sandblæste emner
Hvis det sandblæste emne ikke skal metalliseres, skal det opbevares i et lokale, hvor der er < 60% relativ fugtighed, vil det ikke ruste (dagligstuen er fin, hvis der ikke er for mange grønne planter). I modsat fald må man tilstræbe, hurtigst mulig, at grundbehandle, lakere og derefter hulrumsbehandle.
Opbevaring - metaliserede emner
De metalliserede emner SKAL opbevares tørt indtil det er primet, og for øvrigt også efter, da primeren godt nok er rustbeskyttende, men ikke "vandtæt".
Affugtning
Hvis metalliserede emner bliver våde eller fugtige, skal de gennemtørres inden lakeringsproceduren påbegyndes. Hvis der er tale om en karrosse, skal den i malerkabinen en ½ time på "tørring", og derefter et kvarter på "sprøjtning". Herved får man fugten ud af metalliseringen. Se også under klargøring
Ovenstående procedure er udelukkende for at undgå "fugtknopper eller osmosiske blærer i det færdige resultat.