Problemer med gearkasse - Probleme
Tjaa, satte bilen i 1. gear, slap koblingen, måske et lavt "scrrat" og så ingen ting :?
*Altså motoren kører fint
*Koblingen føles normal dvs. hård
*Jeg kan skifte gear - jeg checkede forbindelsen mellem gearkasse og gearstang under bagsædet - den er ok.
Hva' hulen kan der så være galt?
-------------------------------------------
Vh. Allan
check om den store 36mm møtrik på bagtromlerne kører rundt....! (splines i bagtromle smadret)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Det kigger jeg på når bilen bliver hentet ved middagstid fra Husum torv !
Der sidder vel en i hver side, skal de så begge være gået i stykker ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
nix, differantialet(nok stavet forkert) giver al kraften til det hjul/aksel der ikke giver modstand, ellers skal der være spær på gearbox
Hmmm, jeg startede motoren, satte bilen i 1. gear og steg ud af bilen for at se om trækakslerne drejede rundt - det gjorde de ikke !
Så er det er ikke splitten i en af bagtromlerne der er knækket.
Det mærkelige er at der ikke kommer en eneste mislyd fra gearkassen/kobling, det ville jeg have forventet.
Kan koblingen/trykfoden være gået i stykker, uden at koblingen bliver slap?
Hvad med lamelpladen evt "strålerne" på tryklamellen kan de være smadret ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Er du sikker på du har kigget rigtigt. Det er i og for sig ikke splitten der knækker, men det er hullet i tromlen, hvor axlen går igennem der kan være gnavet væk. Det vil sige at der ikke længere er nogle stråler tilbage. Altså de der aflange riller i midten af tromlen.
Hvis du ikke kan mærke forskel på koblingen og der ikke er mislyde, så er den godt nok svær. Da jeg engang for længe siden oplevede at en tromle var kaput og axlen drejede rundt, kunne jeg tydeligt høre den dreje.
Hvis det er udrykker lejet der er hoppe af, eller trykfoden der havde mistet nogle dele eller var defekt, burde du jo ikke kunne få den i gear!
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
:? Måske er navet i din koblingslamel knækket løs.. Det har jeg ihvertfald set før. Ikke lige på en VW men alligevel...!
Så har jeg checket igen - trækakslerne drejer ikke rundt selvom bilen er i gear og jeg kan skifte til alle gearne :?
Jeg håber at vwanders har ret og det er navet i koblingslamelen, der er rykket løs.
Tak for hjælpen til alle - jeg vender tilbage i week-enden, når jeg har taget motoren ud og checket/skiftet lamelen eller skiftet gearkassen.
-------------------------------------------
Vh. Allan
Et forsigtigt gæt:
Skydemuffen er sidder midt på højgearakslen, inde i bagtøjshuset, bliver holdt af to låseringe. Skydemuffen holder forbindelsen mellem de to halve aksler. Inde i den samling er der en 7mm, støttebolt. Den er knækket og skydemuffen er skubbet væk og derved er forbindelsen til højgearakslen væk.
Du vil typisk have problemer med at få motoren ud fordi højgearakslen kommer med et stykke ud.
Du kan blive nødt til at stikke hånden op mellem motor og gearkasse og skubbe stumpen ind. Eller stikke en skærebrænder op og brænde den over så du kan få motoren ud. Men det kommer lidt an på hvor meget plads du har bagud.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank
Tak for forslaget - selvom jeg ikke håber, at det er det der galt :cry:
Kan gearkassen repereres eller er den til skrot - hvis det er det der er galt?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Den burde kunne laves. Men hvis strålerne på akslerne er ødelagte -- S
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det er en IRS gearkasse fra en 1303S.
Hvis højgearaklsen kommer med ud når jeg trækker motoren ud er det vel muligt at fjerne den ene trækaksel/CV og skrue sidedækslet gearkassen af for at komme til at trække akslen tilbagetilbage(altså mod forenden af bilen)?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Jah. Men hvis det er en IRS kan der være et led der er defekt. Jeg har godt nok aldrig set det på en hækmotorbil.
Jo en af mine gamle venner smadrede et led på Jyllandsringen da han hoppede op over en Golf og så gav gas da han landede.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så fik jeg sat bilen på bukke og taget hjulene af, så man kan se noget.
Med motoren tændt og sat i 4.gear kunne jeg se at den ene trækaksel ikke sad fast på kadanflangen på gearkassen :evil:
Alle boltene sad på CV leddet, den ene dog knækket og alle gevind er på gearkassen er intakte, så jeg mangler kun een bolt (7x55 mm mærkelig størrelse).
Jeg skiftede gearkasse i sommer, så jeg er selv den ansvarlig for at boltene ikke har været spændt ordentligt.
Jeg er faktisk en glad mand - gearkassen er intakt :lol:
Er der nogen der har en ekstra bolt til gearkasse kandanflangen, som jeg kan få/købe - gerne i København og omegn ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Hvis du kommer omkring Randers har jeg nogle som du bare kan hente.
Det er dem til 12-kantet nøgle. Jeg ved faktisk ikke hvad den type hoved hedder. De minder om Torx, men har mange flere kanter.
Jakob
Så kan I lære det ! Trækaksler skal ALTID efterspændes efter 500-1000 km.
Nå, det var da godt det ikke var andet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.