Mit gearskifte vil ikke helt som jeg vil.
Først begyndte den at lave snrrrrrr lyde og ville ikke rigtig i gear.
Så strammede jeg koblingskablet og rensede lidt dernede og det hjalp da en hel del. Dernæst skiftede jeg gaerolien til noget syntetisk 75 -90 og nu er gearskiftet da også nogenlunde let og ubesværet.
Problemet er lige nu at bilen stort set nægter at gå i hvilket som helst gear når den er kold og lige skal til at køre den første tur. Når jeg trykker gearstangen over mod et af gearene er det som om der bliver overført en lille smule kraft til hjulene, så bilen rykker sig nogle få centimeter fremad. Når jeg forsøger at sætte i baggear børster den tænder. Efter at have revet frem og tilbage i gearstangen i et minuts tid vil den lige pludselig gerne i gear og alle gearene virker nu fint. Hvis jeg holder stille og sætter i frigear kan den være lidt svær at få i gear igen, men kun et par sekunder. Ved kørsel er der ingen problemer og ingen koblingsproblemer.
Næsten dag samme problem med en kold bil.
Jeg har kigget lidt på forbindelsen og den ser ok ud og der er heller ingen mislyde eller andet når først det kører der ud af. Kan det være noget inde i gearkassen og i givet fald hvad ???
Nu er det sådan at jeg meget snart langt og længe skal have type 4 motoren i, så fik jeg den ide, at jeg måske kunne bruge en 5 trins transporter gearkasse fra 80érne til min type 4( opboret 1800 S ). Kan det lade sig at gøre og er det forsvarligt med hensyn til gearing og køling. ???
Preben
Først begyndte den at lave snrrrrrr lyde og ville ikke rigtig i gear.
Så strammede jeg koblingskablet og rensede lidt dernede og det hjalp da en hel del. Dernæst skiftede jeg gaerolien til noget syntetisk 75 -90 og nu er gearskiftet da også nogenlunde let og ubesværet.
Problemet er lige nu at bilen stort set nægter at gå i hvilket som helst gear når den er kold og lige skal til at køre den første tur. Når jeg trykker gearstangen over mod et af gearene er det som om der bliver overført en lille smule kraft til hjulene, så bilen rykker sig nogle få centimeter fremad. Når jeg forsøger at sætte i baggear børster den tænder. Efter at have revet frem og tilbage i gearstangen i et minuts tid vil den lige pludselig gerne i gear og alle gearene virker nu fint. Hvis jeg holder stille og sætter i frigear kan den være lidt svær at få i gear igen, men kun et par sekunder. Ved kørsel er der ingen problemer og ingen koblingsproblemer.
Næsten dag samme problem med en kold bil.
Jeg har kigget lidt på forbindelsen og den ser ok ud og der er heller ingen mislyde eller andet når først det kører der ud af. Kan det være noget inde i gearkassen og i givet fald hvad ???
Nu er det sådan at jeg meget snart langt og længe skal have type 4 motoren i, så fik jeg den ide, at jeg måske kunne bruge en 5 trins transporter gearkasse fra 80érne til min type 4( opboret 1800 S ). Kan det lade sig at gøre og er det forsvarligt med hensyn til gearing og køling. ???
Preben




