Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasseproblemer på bay fra 78

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Mit gearskifte vil ikke helt som jeg vil.

Først begyndte den at lave snrrrrrr lyde og ville ikke rigtig i gear.
Så strammede jeg koblingskablet og rensede lidt dernede og det hjalp da en hel del. Dernæst skiftede jeg gaerolien til noget syntetisk 75 -90 og nu er gearskiftet da også nogenlunde let og ubesværet.

Problemet er lige nu at bilen stort set nægter at gå i hvilket som helst gear når den er kold og lige skal til at køre den første tur. Når jeg trykker gearstangen over mod et af gearene er det som om der bliver overført en lille smule kraft til hjulene, så bilen rykker sig nogle få centimeter fremad. Når jeg forsøger at sætte i baggear børster den tænder. Efter at have revet frem og tilbage i gearstangen i et minuts tid vil den lige pludselig gerne i gear og alle gearene virker nu fint. Hvis jeg holder stille og sætter i frigear kan den være lidt svær at få i gear igen, men kun et par sekunder. Ved kørsel er der ingen problemer og ingen koblingsproblemer.

Næsten dag samme problem med en kold bil.

Jeg har kigget lidt på forbindelsen og den ser ok ud og der er heller ingen mislyde eller andet når først det kører der ud af. Kan det være noget inde i gearkassen og i givet fald hvad ???

Nu er det sådan at jeg meget snart langt og længe skal have type 4 motoren i, så fik jeg den ide, at jeg måske kunne bruge en 5 trins transporter gearkasse fra 80érne til min type 4( opboret 1800 S ). Kan det lade sig at gøre og er det forsvarligt med hensyn til gearing og køling. ???

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det lyder som om den ikke kobler ordentligt fri.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ja. Det kan være din udrykkerarm eller dit koblingskabel der er ved at knække..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) PBJ Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg fandt ud af at den let kan gå i gear med en kold gearkasse så længe motoren ikke er startet. Så trådte jeg koblingen i bund og satte bilen i 1. gear og startede og hop tog den et spring fremad. Nyt forsøg i 2.gear med koblingen i bund og denne gang ingen problemer og ligeså ingen problemer på køreturen, Så jeg tænker også det må have noget med koblingen at gøre ???

Men der er masser af frivandring efter jeg justerede koblingskablet, som heller ikke ser ud til at fejle noget. Den arm som kablet er monteret på ser også ok ud og jeg har faktisk lige haft pillet den af og renset den uden at finde nogen fejl, andet end det hele var møjbeskidt.

Hvad kan det så være ???

Preben
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Udrykkerarmen indvendigt i koblingshuset har du ikke set på, vel? Det kræver at du hiver motoren ud. Det er garanteret der problemet ligger.
Nu skriver du at der er masser af frigang.. Det er jo også det der ikke skal være, så at sige.. Der skal være 1-3 cm frigang på pedalen. Hvis der er mere mister man "længde" på udkoblingen.

Hvis det føles som om koblingspunktet rykker gradvist nedad og du er nødt til at justere kablet løbende, så er armen eller kablet med garanti ved at knække! Tag hellere at få hevet motoren ud og kig på det inden du holder stille i en mørk vejside..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) PBJ Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Tak for svar

Koblingen rykker ikke nedad, men den ville dårligt koble ud med den normale indstilling, så jeg justerede den til max. frigang. Da jeg alligevel snart skal have motoren skiftet vil jeg håbe det holder et par uger til.
Hvis det er udrykkerarmen som det jo lyder til, er det så noget man kan skifte selv ? Og nu sidder jeg lige og bliver i tvivl om der i grunden ikke sidder en anden kobling på den anden motor, kan det mon passe ?
Skal jeg så skifte noget ud over motoren ?

Preben
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis den skal "koble mere ud" skal der INGEN frigang være.
Jeg tror du skal køre på værksted. Du famler i blinde og det er ikke til at klare på en PC.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Som Frank skriver: Hvis du skal koble mere ud, skal du reducere frigangen; altså stramme skruen på koblingskablet. Kablet er korrekt justeret, hvis pedalen er meget let at træde de første 1-3 cm ned og derefter bliver markant strammere.
Hvis bilen hopper fremad, når du prøver at starte den i gear, med koblingspedalen trykket i bund, er der selvfølgelig noget helt galt.
(permalink) PBJ Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg vil søge lidt værkstedshjælp til problemerne.

Takker for svar

preben

P.S. Nu er det da lykkes mig at køre min dagligdags bay et helt år, uden at være på værksted og jeg har da selv skiftet forbro med alt indmad, samt alle mindre rep. Det er selvfølgelig derfor min ambition at kunne lave så godt som det hele selv. I dette tilfælde famler jeg da ganske rigtigt noget i blinde, men jeg har da ikke tænkt mig at give op, -- må blot erkende at jeg ikke kan lære det hele på en gang.

Reply

You must log in to post.