8) Karburatorer kan sagtens køres med turbo. Det nemmeste, billigste og mest simple er et "drawthrough" system, hvor turboladeren suger i karburatoren og sætter hele benzinblandingen under tryk. Det kræver ikke noget særligt af karburatoren, men du skal have sat en pakdåse i turboladeren der kan tåle benzin. Ellers bliver den hurtigt utæt. De umiddelbare fordele ved dette system er at man kun har 1 karburator som gør det hele mere simpelt, ikke alle de problemer med synkronisering og besværlige speedertræk. Ulempen så at sige er at motoren ikke er så god til at blive kørt "pænt", da benzinblandingen fortætter sig og ikke er godt nok forstøvet når motoren ikke arbejder ret hårdt. Det sker jo pga. blandingens vej gennem turboens "snegl" og turbinehjul.
Men alt ialt er det en god måde at komme ind i turboverdenen. Det koster ikke ret meget.. Du kan uden problemer sætte et drawthrough system på en standard 1600 motor og få 100 lette hk, som holder ganske fint hvis man ikke kører med hovedet under armen hele tiden.. Det eneste det koster er en pakdåse-operation hos en turbomand, f.eks. H. Daugbjerg eller andre, samt en gammel turbo fra næsten hvilken som helst lille turbobil og noget rørarbejde. Så kommer der jo lidt af det løse forstås..
Det andet og mere konventionelle turbosystem er "blowthrough" som findes på langt de fleste turbobiler idag. Her komprimeres kun luften og der trykkes i karburator(er) eller spjældhus(e). Hvis vi holder os til karburatorer kan man ikke "bare" sætte tryk på, med undtagelsen af de engelske SU karburatorer. MG Metro fandtes bl.a. i en heftig turboudgave med denne karburator. Normalvis skal karburatorene ombygges til trykladning. Både Weber og Dell'Orto laver sådanne kits, dog ikke til alle modeller så vidt jeg ved.. Med dette system behøves ingen pakdåseudskiftning i turboen, og man er frit stillet med hensyn til at køre med 1, 2 eller flere karburatorer. En anden fordel er muligheden for at montere en dumpventil, eller blow-off ventil om man vil, som gør spool up tiden mindre og mindsker ladetryksfald ved gearskift. Desuden får man den "rigtige" turbolyd.. :wink: WOOOOOOOOSSSSHHHHH...!
En anden fordel er muligheden for at køre med intercooler, som yderligere øger motoreffekten. Et blowthrough system gør motorgangen under alle forhold mere stabil og mere "sugemotoragtig".
For at gøre det kort så er der flere fordele og ulemper ved begge systemer, og man må gøre op med sig selv hvad man vil og ikke vil..
Det bedste man kan gøre er at følge med i div. forums og lign. omkring trykladning, og gøre sig klogere den vej inden man kaster sig ud i det!
Meget mere om luftkølede VW'er og trykladning på Shoptalkforums
"Forced Induction Forum"