Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ombygning til Indsprøjtning

Tags:
No tags yet.

(permalink) bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej, jeg tænkte på om det ikke kunne betale sig at lave en alm. typ 1 motor om til en indsprøjtningsmotor, jeg tænkte på at sætte spjældhuse på med dyser(styreboks) og så en turbo..er det så dum en ide?

mvh Bug
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Næ ideen er ikke dum, men betale sig ? I forhold til hvad ?
(permalink) bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej igen, mangler lige at sige i forhold til at begynde at tune med weber karburatorer. Kan man ikke få flere heste ud af motoren med indsprøjtning og turbo, kontra dobbelte webere o.s.v--?
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Men hvor meget vil du ofre.. Det bliver højst sandsynligt dyrere end Weber's.. Du behøver iøvrigt ikke indsprøjtning for at køre med turbo, hvis det er det du tænker på..

Men klart.. Indsprøjtning er federe når det endelig er kommet på og fungerer, hvis man ser på driftsikkerhed, brændstoføkonomi, og problemfrihed.. Meeen intet slår brølet fra et par gammeldaws dobbeltkarburatorer! :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hej , når du siger at man kan køre med karburator og turbo, hvordan laver man det så...kasse uden om karburator der tryksættes eller bare imellem karbu og manifold....og kan karburator klare det?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvis du vil ha turbo på kræver selve motorblokken da også en del forstærkninger/ombygning, hvad havde du forestillet dig med det ???

billede ::::: http://www.turbobobefi.com/hemphillturbo1.jpg

mener godt nok at der findes nogle speciellen weber's der er beregnet til det uden at gøre mig klog på det - det er ikke min boldgade...

[img:91f8ad84aa]http://www.vw-buggy.at/images/turbo002.jpg[/img:91f8ad84aa]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hvordan vil du lave det med karbs og turbo?
(permalink) bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
jeg tænkte på at bruge en turbo fra en fiat uno , og ladetrykket skulle nok ikke være større end 0,4 max..!

Men de motorer der har 120 hk med karbs, de er da ikke blevet forstærket eller hvad?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:b6553332b8="bug"]
Men de motorer der har 120 hk med karbs, de er da ikke blevet forstærket eller hvad?[/quote:b6553332b8]

dem der holder er - dem der springer i luften efter kort tid er vel ikke....

motor -- is NOT MY thing -- egentlig

[img:b6553332b8]http://thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/563423.jpg[/img:b6553332b8]
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) MitchBuchannon Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad er det helt præcist du snakker om når du snakker forstærkninger på selve blokken? Jeg vil sige at med 0.4bar behøves ikke ret meget.. Hverken modvægtet krumtap da en turbomotor ikke behøves snurre ret mange rpm.. Skal man op og lade helt vildt på¨den ville det være en god ide med udskiftning af stemplerne.. På en turbomotor er tænding og indsprøjtnings systemet alfa og omega så der skal du nok gøre dig nogle overvejelser.. Det kan være nødvendig med retard på tændingen efterhånden som turboen giver tryk.. Men jeg tror ikke det bliver et problem med 0.4bar.. Det skal lige siges at turbo ikke er det jeg har forsket mest i.. Du skal nok have fat i "turbo Tommy" fra Silkeborg/Herning egnen.. Rød turbolooker med noget turbosjov og computerstyret sprøjt..

/Kasper
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Motorer med moderate effektforøgelser springer ikke i luften. De går i stykker, springer i luften om du vil, af forkert benzinblanding, tændingstidspunkt, tændingbanken, tilstoppede dyser, dårlig kvalitet på uoriginale dele, manglende køling, osv.osv.
Endelig er jo bilejere der ikke kan forstå at når man har øget en motors effekt, på en VW ofte med 300%. Så tror de man kan stikke hovedet helt op i røven og lukke øjnene for alt hvad der hedder, ordentligt opvarmning, vedligeholdelse, Max. omdr. og kontrol, kontrol, kontrol.
Men selve effektforøgelsen ødelægger sjældent noget, jo måske gearkassen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) kew Member
Skrev for 20 years siden | | | |
---Citat----

Tuning og ændring af motor mv.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning for Statens Bilinspektion i kapitel 7.06.020 (3).
Vejledning for Statens Bilinspektion i kapitel 7.
Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være T
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Karburatorer kan sagtens køres med turbo. Det nemmeste, billigste og mest simple er et "drawthrough" system, hvor turboladeren suger i karburatoren og sætter hele benzinblandingen under tryk. Det kræver ikke noget særligt af karburatoren, men du skal have sat en pakdåse i turboladeren der kan tåle benzin. Ellers bliver den hurtigt utæt. De umiddelbare fordele ved dette system er at man kun har 1 karburator som gør det hele mere simpelt, ikke alle de problemer med synkronisering og besværlige speedertræk. Ulempen så at sige er at motoren ikke er så god til at blive kørt "pænt", da benzinblandingen fortætter sig og ikke er godt nok forstøvet når motoren ikke arbejder ret hårdt. Det sker jo pga. blandingens vej gennem turboens "snegl" og turbinehjul.
Men alt ialt er det en god måde at komme ind i turboverdenen. Det koster ikke ret meget.. Du kan uden problemer sætte et drawthrough system på en standard 1600 motor og få 100 lette hk, som holder ganske fint hvis man ikke kører med hovedet under armen hele tiden.. Det eneste det koster er en pakdåse-operation hos en turbomand, f.eks. H. Daugbjerg eller andre, samt en gammel turbo fra næsten hvilken som helst lille turbobil og noget rørarbejde. Så kommer der jo lidt af det løse forstås..

Det andet og mere konventionelle turbosystem er "blowthrough" som findes på langt de fleste turbobiler idag. Her komprimeres kun luften og der trykkes i karburator(er) eller spjældhus(e). Hvis vi holder os til karburatorer kan man ikke "bare" sætte tryk på, med undtagelsen af de engelske SU karburatorer. MG Metro fandtes bl.a. i en heftig turboudgave med denne karburator. Normalvis skal karburatorene ombygges til trykladning. Både Weber og Dell'Orto laver sådanne kits, dog ikke til alle modeller så vidt jeg ved.. Med dette system behøves ingen pakdåseudskiftning i turboen, og man er frit stillet med hensyn til at køre med 1, 2 eller flere karburatorer. En anden fordel er muligheden for at montere en dumpventil, eller blow-off ventil om man vil, som gør spool up tiden mindre og mindsker ladetryksfald ved gearskift. Desuden får man den "rigtige" turbolyd.. :wink: WOOOOOOOOSSSSHHHHH...!
En anden fordel er muligheden for at køre med intercooler, som yderligere øger motoreffekten. Et blowthrough system gør motorgangen under alle forhold mere stabil og mere "sugemotoragtig".

For at gøre det kort så er der flere fordele og ulemper ved begge systemer, og man må gøre op med sig selv hvad man vil og ikke vil..

Det bedste man kan gøre er at følge med i div. forums og lign. omkring trykladning, og gøre sig klogere den vej inden man kaster sig ud i det!

Meget mere om luftkølede VW'er og trykladning på Shoptalkforums "Forced Induction Forum"
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) bug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
hej vw anders, jeg takker mange gange for den fine forklaring, det var lige det jeg var ude efter. Jeg vil prøve at lave et drawthrough system, og på den måde lære lidt om turboer...mange tak allesammen mvh bug

Reply

You must log in to post.