Opråb til alle
Ja så skete det at studsen på benzinpumpen gik løs(på tryksiden),og det har medført at min VW fra 65 har haft en motorbrand.Det er kun fordi at den blev slukket hurtigt at den ikke er totalskadet.PIS OG LORT.
:( VW forskriver at man kan give studserne 3 kørnerprikker for at sikre at de ikke går løse.Hvis det havede været min splitbus havede jeg nok siddet nede ved grædemuren endnu.Det kommer til at tage ca 14 dage før bilen er ude at køre igen.
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
:evil: Røvtur mand!
Det er fand'me ærgeligt når sådan noget sker.. Og det gør det for tit! Det er ikke ret længe siden en Type 3 brændte, og før den Gustavs bus.. :?
Jeg kan kun opfordre til at sørge for gode faste benzinforbindelser, og en god ildslukker. 1kg's duer IKKE! Og nej, den skal heller ikke ligge i bagagerummet..
Jeg har haft 2 "tæt på" oplevelser....
Første gang var det akkurat som du beskriver studsen der sad løs (på en gammel benzinpumpe). Jeg opdagede det en dag jeg sad og rodede med motoren. Så jeg bestilte en ny benzinpumpe for at være sikker på at det hele var i orden. På den nye testede jeg så om studserne sad ordentligt fast på.
Efterfølgende skete der så det fandens, at et af spændebåndene åbenbart havde vredet sig eller noget da jeg monterede den nye pumpe. For da jeg var til træf i øster hurup i år, kom der pludselig en ældre herre over for at fortælle mig, at der altså lækkede benzin fra min benzinpumpe når motoren kørte (klappen stod åben - mens vi sad inde i bilen og testede omdr. tællere). Jeg kunne ikke forstå det og løsnede derfor spændebåndende for at tjekke slanger osv. Det viste sig så at låse-"flappen" på spændebåndet havde fået et 90 graders buk og derfor havde spændebåndet gnavet hul på benzinslangen.
Jeg fandt 2 nye spændebånd frem, kortede slangerne af og monterede det hele op igen.
Jeg har været svineheldig... ingen tvivl. Så for eftertiden er jeg meget påpasselig når jeg roder med disse dele, og bruger kun gennemprøvede dele, nye benzinslanger og nye/gode spændebånd.
Kanont med dette indlæg... det er sgu en ærgelig måde at tage livet af sin bil på.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
ja peter - føler ,med dig - men vi kan ikke sige det nok - det ER en brandfarlig bil , og man SKAL ta sine forholdregler- men held og lykke til med genopbygningen, det tog meget kort tid for gustav hvis det ka trøste dig lidt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Gu´gjorde det ej - mange timer men på få dage...
Gik sgu rundt som en løve i et bur indtil min gode ven og redningsmand René ringede og sagde at han kunne male den om med det samme trods det at der stod tonsvis af lastbiler og ventede på lak. Tak René.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
nu vi er ved det med brand i motor rummet jeg får det dårligt hver gang jeg ser en vw med et bensin filter uden spændebånd sidde og dingle i bensinslangen ved siden af strømfordeleren hva tænker folk da på ?
det har jeg set mange gange de sidste par år.
på min 53 oval har jeg et extra filter foran under tanken der er sku ik så farligt. ?
Ja så er man glad for at man har kasko på slæden,ellers havede den nok ikke kommet så hurtigt på gaden(har ikke været til træf iår da jeg har/er ved at bygget hus,og det koster).Det kan være en god ide at få sat en pris på bilen hos forsikringsselvskabet da min taksator mener at man kan købe en nysynet 100% rustfri VW fra 65 med sorte plader,pæn kabine og hængertræk til under 20K.Så når bilen er færdig skal jeg have sat en pris så jeg slipper for at skulle diskutere hvad en tilsvarende VW vil koste.
VWenlig hilsen Peterwings
PS. Ud af alle 365 dage på året var fredag d 15 okt nok den værste i år. TOTAL R
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
Min lillebrors oval brændte også i år.. Den blev lavet for 40k på forsikringen.. Så nu vi har emnet oppe.. Check benzinslanger, pumpe og lign for fejl.. Og hold jer fra benzinfilter i motorummet.. Det er noget lort.. Benzinfiltre skal sidde under tanken som Doka siger..
Faktisk lettere lummert at tænke på hvor mange biler der er brændt i år.. Det må jo være et tegn på at vi er for sløsede eller?
Min motorbrand var ikke sløseri.
Nye benzinslanger - intet filter i motorrummet - bare bad luck.
Jeg tilskriver det mit tilbagevendende Anders And held.
Venter bare på at få lov at ordne Andersine...tror hun er slem.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Der findes et firma der hedder FIRETRACE.
De laver en anordning der ved hjælp af en detector
slange (Sådan en krympeflex agtig en) kan slukke en
motorrums brand i løbet af ingen tid.
Hvis de brænder inden for 5-7 cm af slangen så
udløses pulverslukkeren (Pulveret kommer ud gennem
slangen der hvor den er brændt over....
Systemet bruges bla. i lystbåde.
Check denne link for mere info.
http://www.firetrace.dk/teknisk/
Måske vi kunne lave en samlet bestilling og dermed
opnå en god pris.
(Et std. system koster ca 2000 + momme)
Hilsen
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
8) Jeg har længe leget med tanken om at lave et brandslukningsanlæg selv.. Ud over funktionen synes jeg det ville være lidt blæret, hvis man havde en 20kg flaske liggende et sted med dyse i motorrummet, så man ved et træk i en snor kunne fylde motorrummet med skum på et splitsekund.. Så det står ud af gæller og samlinger!
Det må da være effektivt..
hmm... :D så hvis man laver en kombination af det anlæg som du snakker om anders og det oprindlige.. hvis du kobler en temeraturføler eller termostat af en art på.. en så man selv kunne overvåge og udløse det eller ved at den automatisk blev udløst... burde vel være forholdsvis "simpelt" med en magnetventil.... :D
Ja som Chritte siger, så burde det rimelig nemt kunne laves.
Man kunne bare mont. en termostat der måler varmen. Hvis der så blev over den givne tempratur, ville den trække et relæ til evt. en magnetventil. Man skal dog sørge for at det er indrettet således at det ikke aktiveres ved spændingsfald. Når man så skulle skifte bat.... :oops:
Ellers kunne man måske bruge noget fra en ganske almindelig røgalarm, som man så koblede sammen med en slukningsanordning.
Hmmmmm det kan godt være at selvgjort er velgjort.
men check lige denne lille film.
http://www.firetrace.co.uk/video/car.mpg
Jeg tror godt at jeg kunne overbevises.
Hilsen
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
Var det min Vauxhall havde den fået lov at brænde men jeg grinende ristede skumfiduser over dens sørgelige engelske eksistens.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
nu vi snakker pulver slukkere har jeg en stærk opfordring fra en brandmand ! .....kan ikke huske hvilken type pulver det er men det siges at hvis en bil 1 gang har været i kontakt med denne form for pulver kan den IKKE kureres for rust ....derfor gør brandmændene tit det at de lader bilen brænde indtil de er sikre på en totalskade fordi folk der har fået reddet deres bil med pulveret egentlig står tilbage med en kæmpe gang lort !
Har selv oplevet at en brandmand sagde det til mig efter jeg havde hjulpet med at slukke en motor brand på en peugeot i viborg.
JUST A REMINDER
-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C
Det gælder alt slags pulver
Har en kammerat hvis mors kadett havde motorbrand og hun har da kørt rundt i flere år uden at noget er rustet.
Er det bare mig der er på pulver?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
JA
-------------------------------------------
pulverslukker pulver har næsten den samme kemiske sammensætning som bage pulver , dvs at det er fuld af natrium , natrium er en base . og base er det modsatte af syre . dvs at det ætser hvis det ikke bliver gjort ordentligt rent, og her er sæbevand ikke nok - det skal lige slibes en my af metallet for at det er helt væk, grunden til at de fleste brændte biler ruster væk efter en brand er fordi at jernet bliver udglødet , dvs det blir skørt og bliver mere modtageligt for fugt og andre affalsstoffer der får det til at ruste.....
Jeg har også været slangetæmmer engang for maaaange år siden.....
og vil absolut også foretrække at slukke med vand - men en 100 ltr vandslukker fylder sgu så meget i begagerummet :P
Men i bund og grund handler det bare om at få det malet igen så hurtigt så muligt , så man lukker for iltningen i metallet , og at holde sine rene finge væk fra det rene metal inden man maler - der er nemlig også syre i
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg spørger lige af uvidenhed! Findes der ikke noget med kulsyre? Synes at ka' huske at ha' brugt sådan en til at ta' livet af et hvepsebo - kan det bruges til motorbrand - og skader det metallet lige så meget som en pulverbørge?
Det er fint nok med kulsyre (også kaldet en co2 slukker) problemet er bare at med co2 er at det køler ikke metallet hurtigt nok ned hvis den er blevet meget varm og så kan skidtet jo selvantænde. Så hvis man skulle vælge mellem co2 og pulver, ville pulver afgjort være den bedste løsning hvis man vil have ilden i sin bil slukket hurtigt
Jeg vil da lige komme med en kemikers kommentar...
En CO2-slukker spytter fast CO2, som er -78 grader når det kommer ud, så det er OK til at nedkøle varme ting og slukke ild. Pga faren for forfrysninger, må man ikke anvende CO2-slukkere mod personer med ild i...(-heller ikke dem uden :D )
En (bage-)pulverslukker køler slet ikke på samme måde, men er stadig god til at kvæle ilden.
-I mit laboratorie, hvor der står et par pumper til brandbare væsker har vi kun CO2-slukkere, da det klamme pulver ødelægger alting, og det tager en krig at få gjort rent efter det svineri.
-Som Bornholmer siger, er bagepulver lidt basisk, og sammen med at metallet bliver udglødet er det med brand noget rigtig fuck!
-Jeg ville helst gøre rent efter en brand slukket med CO2-slukker, CO2 fordamper af sig selv....
:wink:
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
mener bare det er ret svært at slukke benzinbrand med co2 slukker ..... eller er det bare mig ...igen :oops:
Brandslukkere er vel delt ind i klasserne ABCD osv. efter hvad de egner sig til - nogen der ved mer om det ??
mig for oven ......
Claus :( hader når man glemmer at logge ind ( for så er man jo den fæle gæst :twisted: )
-------------------------------------------
Vintage speeed!
9000, Aalborg C