Motor-holder projekt -Hjælp-
Det kan godt være jeg er "lidt" langsom, men den flow laver, kan jeg ikke rigtigt se ideen i. Er det ikke "bare" et rør med et rør indeni, hvor man så har lavet nogle arme ud til skruerne? For hvis det er det :) Så er det da helt klart spildt at skære en gearkasse op og bruge den. Så hellere bruge en hjemmelavet udgave af den flow laver.
Og så en sidste ting. Jeg syntes det er MEGET vigtigt at holde sig til KISS princippet. Keep it Simpel Stupid.:) Så kan jeg nemlig også være med.:)
-------------------------------------------
Michael
[quote:dacfe733d4="Mbechmann"]Det kan godt være jeg er "lidt" langsom, men den flow laver, kan jeg ikke rigtigt se ideen i. Er det ikke "bare" et rør med et rør indeni, hvor man så har lavet nogle arme ud til skruerne? For hvis det er det :) Så er det da helt klart spildt at skære en gearkasse op og bruge den. Så hellere bruge en hjemmelavet udgave af den flow laver.
Og så en sidste ting. Jeg syntes det er MEGET vigtigt at holde sig til KISS princippet. Keep it Simpel Stupid.:) Så kan jeg nemlig også være med.:)[/quote:dacfe733d4]
M-flow stativet er KISS....og det er kram :!:
M-flow stativet eller noget der er lavet på samme princip, er det eneste rigtige hvis du skal samle en motor, da du kan spænde den ene motorblok halvdel op i stativet og dreje den ene halvdel rundt som du har behov for når du skal til at samle blokken.
Den er også god bare til motor/gearkasse holder.
skal du have motoren startet op, gør det når du har monteret motoren i bilen......eller hvis du absolut vil gøre det i stativet, kan du fjerne hjørnet fra en defekt gearkassen der hvor starteren sidder og montere dette så du kan starte motoren i stativet.
Jeg vil lige slå et slag for de stativer jeg har lavet :
Alt stål er beroliget p265gh , rør er St.37.2 , bøjninger er 10crmo910
som er et højtlegeret materiale + godstykkelse er så vidt jeg husker ca 5mm. Alle dele bearbejdet og derefter ophæftet og svejset med tig i mit fikstur. Jeg har set 911motor op og hænge i det ! S
Jeg har læst alle svarerne og det lyder virkelig fornuftig.. Det skal sku nok blive en go opgave jeg får laqvet :D
Det med stivheden bliver ikke noget problem! For vi skal regne en del på stivheden, sikkerhede osv. så det ikke ender gal!
Men der er lige en ting der slo mig! Det i siger med nogle bøjler så den stadig kan drejes og vendes og stadig kan komme til koblingen det forstår jeg ik helt!?
Er der nogen der kunne dudybe det?
Jeg skulle lige logge ind!
Jeg har set en, der havde monteret en bakke nederst, hvor bunden af bakken hældte lidt og havde et afløb til en spand.
så er der billeder af min motorstand. her 3 dage efter er 7 meter firkant profil, ½ m[size=9:522bf240f3]2[/size:522bf240f3] 3 mm jernplade, nogle klinger til bajonetsaven og et par meter svejse tråd.
så er det grove færdigt og motoren kan nu hænge. der skal så laves diverse andre ting inden at den er færdig.
hvis det kan interesere nogen kan jeg lave en magen til hvis du har en gammel gearkasse.
1500 kr skal den koste som den står på billedet og jeg garanterer at den ikke bryder sammen om så du hænger en porche motor i den.
mig motoren lille bror og den gamle har sidet oven på den. og den bøjede ikke en kende.
(mig 100 kg, (lille) bror 79 kg, den gamle 96 kg og motoren uden stempler, cylindere, toppe og kølesystem. måske 40 kg) så totalt over 300 kg og den gav sig ikke en kende.
hjulene selv er godkendt til totalt 200 kg. og stativet selv vejer nok 15-20 kg. så der er stadig 180 kg tilbage til motoren.
Den kan da ikke dreje rundt,kan den
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
motoren kan dreje i selve soklen hvis det er absolut nødvendigt at dreje den. men jeg følte ikke at jeg ville have behov for at dreje den.
ville hellere have noget som jeg kunne starten den i. og som var robust.
har et betjenings panel som også skal på så jeg har push buton start, og omdrejnings tæller.
Som jeg ser det er der tale om 2 forskellige systemer.
Nogle vil have et stativ de kan starte motoren op i, mens andre vil have et stativ de kan bygge/adskille motor på.
Jeg har f.eks. prøvet m-flows stativ, og det er godt og simpelt. det kan dreje hele vejen rundt og låses for hver 90 grader (så vidt jeg husker). Jeg mener også det har den smarte detalje at selve "bæreringen" kan skrues fast mens motoren står på gulvet og så kan man bare lige løfte motoren op på plads i stativet... smart!!!
en ulempe jeg umiddelbart kan se ved de stativer i kan flytte rundt på fremfor dem der bliver skruet fast i værkstedsbænken - er at de ben da må sidde forfærdelig meget i vejen... de er jo lige der hvor man også selv skal stå.
Jeg har flg. krav til "mit" stativ (motorbygge, ikke motorteste-stativ):
- Motor skal kunne monteres på bøjle og løftes op i stativ uden brug af værktøj.
- Skal kunne rotere 360 grader rundt, og låses i ønsket postion
- Svinghjul, kobling osv. skal være frit tilgængelig
- Skal være lavet af ekstremt holdbart/sikkert materiale (en motor til 20000-30000 kr bliver hurtigt 3000 værd hvis stativet knækker
- Det skal være muligt at arbejde på bare en blokhalvdel opspændt.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hej
efter jeg nu i over 20 nu har skruet på vw bobler 8 timer hver dag kan jeg kun sige at et motor stativ skal sidde fast på et bord så der ingen ben er i vejen man kan falde over desuden skal bordet stå helt fast rigtig fast ellers kan du ikke spænde svinghjulet fast motoren skal kunne drejes rundt og en motor startes op i en bil ikke andre steder
mvh Dennis
http://www.bugservice.dk
"en motor startes op i en bil ikke andre steder "
Hvorfor ?
fordi det er det eneste sted du kan tjekke den med mindre du har en prøvebænk med belastning
MVH Dennis
Lige en lille detalje. Jeg er gået igang med at lave min motorstand.
Derfor et godt råd. LAD V
-------------------------------------------
Michael
He he.. hva har du nu lavet michael?
Nej, det har vi andre heller ikke :lol: :lol:
Og blandingen af meget varm metal og meget varm vinkelsliber lugter forøvrigt heller ikke ret godt (Sorry Michael, ku' ikke dy mig).
hmmm.... jeg kan læse at det råd jeg har fået med altid at lade en vinkelsliber/boremaskine/plæneklipper/knallert/bobbel der er [i:5f6cd5d30a]luftkølet[/i:5f6cd5d30a] kører lidt efter man har brugt den, så temperaturen ikke stiger radikalt når den stoppes, er god nok... :P
:D
cool tre svar oven i hinanden :D
nå, ja tonni, cool.. det havde jeg ikke set... du har forøvrigt ret med at lade det køre lidt / køle lidt.. har prøvet engang på mit gamle arbejde at lejerne gik til på den konto... men selvfølgelig bedre end at brænde helt af.. :lol: ej, skal nok holde Michael...
Hehe det er helt i orden. Har I nogensinde set en vinkelsliber stå og ryge, og kun køre med max 50 RPM? Det ser totalt sjovt ud, men den skal ligge nede på jorden, for den er en "smule" smålun.:)
-------------------------------------------
Michael
ha ha... lyder underholdende...
det skal lige siges at en bajonet savogså kaldet en kanin pik er langt mere efektiv til sådan noget skære arbejde. den bliver heller ikke så varm og skærer uden alle de væmmelige gnister.
Problemet er bare at jeg ikke har en bajonet sav endnu.:) Den står på min ønskeliste til jul.:)
-------------------------------------------
Michael