SN
:cry:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Hvad er kompressionsforholdet? Og har du alt køleblik på motoren? Står din tænding måske for sent? HVOR varm bliver den egentlig, har du prøvet at måle det..?
har du :
full flow olie filter på ?
større oliesump ?
hvilken type blæser ?
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
Ja hvor varm den bliver har jeg ikke tjek på lige nu da jeg desværre ikke ligger inde med en olietemp. måler. Men den blev så varm at jeg kunne høre på starteren at den havde sværere ved at tørne motoren da jeg ville starte den igen da den var varm. Og der var da osse dejligt varmt i motorrummet.
Jeg har blæserhus på med extern 1600 oliekøler på og så har jeg osse monteret de der ekstra køleplader der sidder under cylinderene, dem der vist er opfundet til en type 3 (Eller var det 4).
Og tændningen står 10 grader før top.
Ellers er alt som på en standart motor.
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Ved ikke hvorfor den bliver så varm, men grunden til den tøver når du giver gas er at din accelerationspumpe ikke er indstillet korrekt!!!! Prøv at give accelerationspumpen lidt mere benz og se om det bliver bedre eller værre...
BB.
Tag et stegetermometer og stik det ind et eller andet sted omkring cylindrene.. Så kan du komme lidt ind på det..
Ja jeg stod også lige og overvejede om jeg ikke havde en eller anden form for termometer. Hvor herre bevares. Ikke det der ligner.
Men jeg har lige prøvet og være ude og starte den igen her til morgen med en kold motor.
Ingen problemer til at starte med. Den starter som en mis, men jeg lod den så stå i tomgang uden at gi' gas eller noget og efter 5 minuters tid bliver den varm igen og man kan høre at den går længere og længere ned i tomgang for så til sidst at gå i stå.
Og er så lige så svær at starte igen som den var i nat :cry:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Men jeg tror at jeg lige sætter den store jagt ind efter et termometer.
Var der foresten nogen der ved om det er fordi at jeg har de forkerte dysser i?
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
:? Lige en ting som jeg har oplevet før.. Har du shimmet svinghjulet ordentligt op. Du ved de skiver som sidder bag svinghjulet skal justeres til 0,1 mm aksialspillerum.
Hvis det spillerum er for småt, så kan krumtappen begynde at gå "stramt" når tingene udvider sig.
Så vil den jo blive "tungere" og skal arbejde mere for at holde sig igang = varme..
Det er et longshot, men jeg har oplevet det engang.. Præcis samme symptomer..
Orv ja der var måske noget der. Damn så er der måske ikke anden udvej end at motoren skal ud igen. Håbede lige på at det var sidste gang jeg skulle skifte motor i boblen.
Jeg bliver sgu snart skrap til det. Det er femte gang nu :x
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
nu når den skal ud så smid en større oliesump på !!
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
Hm ja det virker som om at jeg ikke kommer ud at køre med den motor lige foreløbig. Der er vist en del der skal laves om. Og bilen bliver jo brugt til daglig så den skulle helst være køreklar til mandag morgen. Så der er vist ingen vej uden om end at jeg må smide 1200 motoren i igen :cry:
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
Oliesumpen som sådan er ikke grunden til varmen. Dens primære funktion er, at sørge for større oliemængde, så pumpen ikke suger sumpen tør for olie under accelleration. Den hjælper da til at køle, men kun i mindre grad. LUFTEN skal køle motoren, sammen med den rigtige brændstofblanding. Ikke olien. Den er sekundær i denne sammenhæng.
Har du luft termostat på ? Virker den ?
Trækker den falsk luft ?
0,55 tomgang skulle nok kunne få den til at køre.
Hvor langt har du blandeskruerne ude ?
Det ideele vil nok være 0,57-0,60.
Har du alm 28 mm Venturi i ? - så skal hoveddysen ligge på ca 140 m. 160 luft.
T.
Der sidder ingen termostat på så der er fuld blæs på hele tiden. Blandeskruerne er skruet 2 omgange ud. Og det sidste du skriver Farmer med de 28 mm er jeg ikke helt med på hvad er.
Angående med falsk luft. Mener du så mellem kaburatore og top eller....
Og du snakker om at dysserne er bedre med 57-60.
Hvor finder jeg sådan et par?
Jeg kommer også i tanke om at jeg vil heller ikke kunne få plads til en sump da vi har træk på og der derfor ikke er noget at gi' af under motoren. Men jeg tror heller ikke at det er olien der bliver varm men det kan jeg finde ud af når jeg får kastet et termometer i den.
Det er nærmere selve motoren i sig selv der steger.
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn
det er ikke olien der gør motoren varm [size=18:8bba2a8ee9]men !!![/size:8bba2a8ee9]
enhver tunet motor har brug for større oliesump - om så det [color=red:8bba2a8ee9]"bare"[/color:8bba2a8ee9] er for at den skal holde længere
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
Nej jeg tror nu heller ikke at olien blir varm på så kort tid.
- Kan du heller ikke få plads til en mini sump ? - Det ville være en god ting på sådan en.
Hvis ikke du har rørt ved dine karbs, er det std 28 mm venturi. Så glem dem indtil videre og fokuser på det reelle problem.
1 . Check tændingstidspunkt EN GANG TIL ! og se til at den står 10 grader før top, og at max avancering ligger på 30-32 grader før top v. 26-2800 omdr.
2. Falsk luft ? mellem top og manifolde og mellem karbs og manifolde. Har du udligningsrør på, så se efter at den osse er tæt.
3. Syncronisering ! trækker den lige meget på begge sider ? Det tyder det på at den ikke gør, eftersom du siger den bliver mest varm på den ene side. Se til at den kommer til det.
4. Når det er OK, så prøv at give den ½ omgang mere på bl. skruerne og se om ikke den kommer til at gå mere jævn tomgang (omkr. 1000 omdr.) og holder op med at gå i stå, eller hvertfald bruger længere tid om det. Hvis det blir bedre, så prøv med ½ omgang mere og se hvad der sker. Hvis den kører meget bedre 2 3/4 - 3 omg ude, er det tegn på at den skal have en større tomgangsdyse.
5. Dyser er p.t lidt af et problem, men K&B manden og jeg er lige midt i at bestille en ordentlig røvfuld hjem, for der er åbenbart ingen der har dem mere. Så det får vi inden så længe.
- Dine dysestørrelser kan sagtens få den til at køre. Resten er fintrim. Dit umiddelbare problem ligger ikke i dyserne, men i alt det andet.
T.
Mange tak for det Farmer. Der er lidt jeg vil prøve i morgen inden at jeg tager det store skridt og skifter motor igen.
Og så tjekker jeg også lige at den ikke går for stramt i krumtappen hvis det også kunne være et problem. Ellers så er jeg sgu lost.
Jeg skal inrømme at det er første gang at jeg laver en motor selv, men det der undrer mig mest er at der er en i buggy-klubben der har bygget en motor akkurat magen til min med samme kaburatore og knast osv. osv. og han har det omvendte problem. Den vil ikke blive varm :? Lidt mystisk.
Men jeg håber at jeg finder problemet for det er sgu lidt surt at ofre så mange penge på at lave en motor jeg ikke kan bruge til en dyt :cry:
Jeg krydser fingre :(
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn