Indlæg nr. 2000
Kære VW-venner. Dette er nu mit indlæg nr. 2000.
Det må være nok.
Jeg føler mig trådt på når nogen udtaler at "enhver idiot kan tune en motor" og da jeg arbejder hos Statens Bilinspektion. Ikke at jeg på nogen måde er hverken glad eller stolt over det. Føler jeg mig også stødt over en bemærkning her for nylig:" Man bliver bollet i røven af fire synsfolk" når man kommer i en synshal med en gammel VW.
Hvis der er nogen få seriøse bil- og motorbyggere i dette forum beklager jeg min tone.
Men det ser ud til at rigtigt mange flyver til PC-en og spørger i stedet for at kravle ned på ryggen, undersøge bilen, se hvad VW skriver om tingene i deres rep.-håndbog først.
Jeg har selv opgivet at bygge en gammel VW fordi jeg ikke føler jeg har de nødvendige færdigheder til at gennemføre så stort et projekt som det ofte er at restaurere en meget gammel bil. Samtidig med at focus også bevæger sig i retning af at delene skal være billige frem for at de skal passe og virke.
Jeg er nu 45 år. Jeg købte min første type1 da jeg var 17 år og i lære ved VW. Min kærlighed til de geniale biler opstod fordi var af god kvalitet. De var lette og undervogn, styretøj og bremser, fra type3, kunne tåle en del effektforøgelse.
Jeg fandt ret hurtigt ud af at type4 motoren var vejen frem hvis en type1 skulle være til at bruges dagligt og have mange kræfter. Det havde tyskerne fundet ud af allerede 10 år før. Så hvorfor ikke gøre som dem ?
Jeg har bygget nogen voldsomme type4 motorer og en enkelt Porsche 911 motor gennem årene, men de senere år er priserne blevet meget høje fra Tyskland.
Det sammen med mangelen på faglig dygtighed har fået mig til at tabe gnisten.
Jeg havde måske håbet at jeg kunne videregive nogen af mine erfaringer, så andre kunne få gavn af det her på VW-nettet, men det tyder det heller ikke meget på.
Tak til dem der lærte noget.
Frank
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg siger også mange tak til dig Frank for din hjælp omkring bearbejdning af mine topstykker og identifikation af min knastaksel.....Håber da at jeg vil kunne få glæde af dine erfaringer en anden gang og føler det er ærgeligt at du trækker dig ud af vwnettet, men forstår da udemærket din holdning.
ps: prøver nu alligevel at ringe til dig engang når jeg har brug for din hjælp :-)
Mange hilsner
Niels Kristiansen
Som ny her inde synes jeg det er kedeligt ,at du trækker dig ud for du kommer altid med nogle seriøse og lærerige svar. Jeg har selv tidliger været tjenestemand ,og hørt mange platte ting som den evige hvile og lignende.
Dem som brokker sig over synsfolk, kan jo bare kikke på de biler de laver, og overveje om de er sikkerhedsmæsige ok, og over holder de regler og love der er for motorkøretøjer, det er jo ikke for sjov i kaserer dem. Jeg håber du bestemmer dig om med hensyn til din beslutning.
Mvh. wvhilsen Helboen :cry: :cry:
hej Frank, kedeligt at det skal slutte på denne måde...
MEN jeg føler et personligt angreb, da du jo skriver :
" Man bliver bollet i røven af fire synsfolk" når man kommer i en synshal
med en gammel VW.
Se det ironiske i indlægget og sammenhængen!!! desuden er det ikke
løgn, men det er jo ikke din skyld! jeg vil bare undgå det igen!
" Men det ser ud til at rigtigt mange flyver til PC-en og spørger i stedet
for at kravle ned på ryggen, undersøge bilen, se hvad VW skriver om
tingene i deres rep.-håndbog først "
det kan sgu være lidt svært at se i en VW håndbog om, det er muligt at
få synet sin bil med H- seler og bur osv...... hvis det er sådanne indlæg
du hentyder til, så lad dog være med at svare på dem!
jeg ved ikke om du føler dig forpligtet til at svare på alle spørgsmål, men
det er jo op til din egen dømmekraft!
Frank, jeg tror nok at alle på en eller anden måde har lært og brugt
nogle af de erfaringer, du har fået igennem alle de år du har rodet med
folkevogne, jeg ville da være glad, hvis jeg kunne lære fra mig om 10
år...
drop det tudefjæs og se verden i øjnene, den ændre sig... HELE tiden!
Frank - jeg smører tykt på, men jeg håber at du forstå, hvad jeg mener...
jesper Vang - den useriøse
Kære Frank,
Jeg er godt nok ked af at høre at du ikke vil skrive flere indlæg :(
Det har altid været med størst fornøjelse når man har set dit karakteristiske speedometer i venste side af et indlæg, for så har det været tegn på at der kom et svar der var værd at læse, om ikke for at få løst et konkret problem man selv havde, så for at lære noget generelt.
Jeg er en af dem, der ikke har så meget konkret erfaring med at rode med min bil (endnu) da jeg bor i lejlighed og derfor ikke har noget godt sted at gøre det. Alligevel har det været en oplevelse at læse dine og visse andre brugeres indlæg, og det har givet en større forståelse af hvad det er for en størrelse man har med at gøre, og langsomt også mod til at kaste sig ud i mindre projekter med bilen.
Jeg synes derfor det er et stort tab hvis du ikke vil stille din viden til rådighed for vwnettets brugere længere og håber du ombestemmer dig. Skulle du holde ved din beslutning kan vi bare glæde os over at mange af dine svar er at finde under FAQ-delen og på vwnettet generelt.
Tak for din indsats.
Jesper
Frank for f..
Du er jo vores alle sammens doktormand!!!
At der er nogen der synes at synsfolk er nogle idioter er da bare fordi de kan lave tingene ordentligt! Hvis man har tingene i orden og ikke prøver at skjule noget, er der jo ikke noget at bekymre sig om!
Jeg har lært meget af dine svar her på nettet. Hvis ikke det stod i min Haynes manual, og jeg ikke kunne gennemskue problemet, kunne jeg næsten altid søge her på nettet og finde svaret. Håber du ombestemmer dig.. Det ville være synd ikke at dele ud af al den erfaring du har! Teach us!!
Come on Frank...
Mvh Rasmus Krag Mathiasen!
Slap dog af...
Da Frank, som jeg virkelig tror er meget klog, i sin tid nærmede sig de 1000 indlæg skrev han stort set det samme.... men der gik sådan ca. en lille måneds tid, så var Frank da på igen!....
Slap af og nyd tilværelsen... inden længe er Frank da på vwnettet igen..... indtil han nærmer sig de 3000.
Keep on truckin' Frank :wink:
FWM
Han ka jo ik la vær :D Polo'er er jo ikke nær så sjove Frank!
Der er der nogen synsfolk der er idioter. Men derfor betyder det ikke at frank er det. Jeg har f.eks ikke været ved syn ved Frank.
Men han bliver stødt over det jesper vang skrev, er det da bare ægeligt.
Jeg var selv med til det syn Jesper omtaler, hvor han skriver han blev "bollet i røven" og jeg må sige at, jeg har aldrig været med til et syn som det... Har faktisk fået lidt af forskækkelse for syn efter den episode.
Vi kommer ind i synshal, lige før lukketid i Viborg. Og synsmanden ligger en hård attitude lige fra starten.
Det første han siger. Den er for lav, og han henter sig målepind. 49.5cm til underkanten til lygten. Der skal være 50cm.
Okay, vi har tanket den helt op, fordi den måske kunne hoppe op af rullefelten, hvis den ikke har nok vægt på forhjulene.
Til det lagde han sin hånd forsigtig på skærmen og trykkede let. Ingen affjedering. Hvad! Jesper stillede sig op på forkofangeren og begyndte at hoppede som en sindsyg, så bilen stod fjedede, som den aldrig har gjort før. Han kiggede væk.!!
Så kører han i bremsefeltet, bremser skævt på baghjulene. Lidt underligt, da jeg havde den på bremsefeltet hos Vw ( hvor jeg arbejder ) fejlede den intet. ( og senere hos en anden mekaniker, fejlede intet )
Så kører han den på liften. Der var justerbar forbro på bilen. Den var ikke godkendt siger han. Til trods at den blev synet og godkendt med til sidste syn og den havde konstruktive ændring på registreringsattesten. Desuden havde vi papirene med på det - tuv godkendelsen osv.
Skivebremserne ville de heller ikke godkende. Bilen var en 75'er, og vi havde også papirene med på det.
Da den så hang på liften med sin ny lakeret hvide bund, mente han så også, at vi havde skiftet bagtøjet på den til noget nyere. Den kørte med standard gearkasse.
Så lukkede synshallen, og de andre 3 synsfolk kom over, så var 4 folk på bilen.
Det blev så enig om en masse ting der var galt med bilen, de kiggede og kiggede under bunden i håb om at noget mere, og diskutede lidt mere om bagtøjet, til en af dem opdagede at det ikke var den originale karros der sad på bilen.
Hele synet tog 45min, sidste halve time med 4 synsfolk.
12000kr i afgift, og et nyt syn.
Frank for fanden :( :( :(
Jeg kan da godt forstå hvis du føler der bliver trampet på din faglige stolthed når folk skriver de bliver bollet i røven af synsmændene, men tænk på dem der har klammet bilen sammen efter bedste overbevisning og så får de en overhaling......det er lidt ligesom at gøre sig rigtig umage med blækregningen og så få 5 i karakter. Det er bittert at blive konfronteret med at det man har lavet er helt til grin....hvad enten man selv ved det eller ej. Desuden møder man da både flinke folk og pisse arrogante folk i alle brancher (jævnfør SP's synsskrækhistorie)....hvad fanden er det for noget!!!!
:cry: Jeg må også sige det ville være ærgeligt at miste vores VWNetDoktor Frank!
Du har gennem tiden her kastet lys over mange mange problemstillinger som ingen andre har haft et clue om.. Jeg mener både angående regler og paragraffer, hvilke stumper der er bedst til tuning, hvilke numre til dit og dat, fejldiagnoser og meget andet. Jeg kunne blive ved!
Da du er udlært hos VW ved du en masse om specialværktøj, arbejdsprocedurer osv osv..
Mange gange har jeg da læst indlæg hvor nogen har haft et eller andet problem, og en masse har svaret at sådan og sådan gør de, og man kunne evt. også det ene og det andet... Men så nederst ser man omdrejningstælleren der betyder "DOKTOR" og så skriver du "Du tager bare...." og vupti! Sidste indlæg i det emne....
Hvis du ikke vender tilbage håber jeg da du vil tjekke din PM engang imellem! Det kunne jo være jeg en dag fik brug for assistance.. :)
Jeg hygger mig sgu over Franks sarkasme.. her er et lille citat omkring tuning og holdbarhed..
[quote:85ae22a165]Hvis det skal være sikkert, så bliv liggende på sofaen og køb et stødsikkert ur. Hvis du skulle falde ned.
For en sikkerheds skyld kan man også melde sig ind i FDM. [/quote:85ae22a165]
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Det er et MEGET stort tab for os nye indenfor faget, at du stopper, Frank.
Jeg vil så også sige, at jeg har også prøvet at køre til syn med en Golf, for den lokale Nissan forhandler. Den var fuldstændig uden nogen form for rust, og der var helt nye bremser på (lige fra skiver til nye rør hele vejen rundt). Dertil var der også kommet et originalt VW træk på.
Da jeg så kommer derned, så starter de med at teste bremser. Dem var han ikke tilfreds med. De bremsede skævt og slet ikke godt nok generalt. Underligt tænker jeg, men ok.
Da så han for den op på liften, så tager han en skruetrækker og smadre skruetrækkeren igennem panelet - vel at mærke med sådan en kraft at den selvfølgelig går igennem. "Rusten og skal skiftet".
Nu checker han bremserørene. De var for tynde i forhold til bremserne. Derfor skulle de også skiftes.
Til sidst går han om til trækket. Det er ikke et godkendt VW træk. Det ser ikke sådant ud, og kan derfor ikke godkendes. Jeg fandt efterfølgende ud af at det træk han beskrev, var til en senere Golf.
Bilen blev ikke synet - i hvert fald ikke den gang. Resultatet blev at værkstedet "lappede" det hul synsmanden havde lavet i panelet, hvorefter at jeg kørte bilen til syn i en anden synshal. Her gik den igennem UDEN anmærkninger overhovedet. Faktisk var denne synsmand NOGET overrasket over hvorfor den ikke gik igennem sidste gang.
Når det så er sagt, så er det jo også klart at der ER forskel på folk. Jeg er i hvert fald SLET ikke i tvivl om at du, Frank, har en utrolig stor faglig standard. Jeg ved da fx at når mit Cobra Buggy projekt engang bliver færdigt og skal synes, ja, så håber jeg da meget på at du vil/kan gøre det.
All in all. PLEASE STAY, Frank. Du er simpelt hen guld værd for os nybegyndere.
-------------------------------------------
Michael
Ja som du kan se er vi mange der er kede af hvis du stopper med at skrive her på vw nettet,mig selv incl.
Jeg læser også næsten alt hvad du skriver her på siden,ihvertfald alt hvad der har med tuning at gøre.
Hvis jeg lige skal skrive noget om synsfolk, så forstår jeg dem godt nogle gange,vis vi nu tager synet med Jesper Vang,jamen så var bilen jo ikke helt lovlig, for lav, justbar forbro. og ikke org bagtøj. vis den nu blev godkendt,og lad os så sige at han køre galt dagen efter,så kommer bilen sikkeret i synshalen igen,vis de så finder ud af bilen ikke er lovlig,og den er godkendt dagen før,så får den synsmand der har godkendt bilen sikkeret et møjfald eller måske fyresedlen. Hvis det var mig der var synsmand,ville jeg da ikke bare se igennem øjene med sådan noget.
Jeg synes faktisk de har et stort ansvar for at den danske bilpark er ok.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Hej Frank,
Det med at du nu er 45 er ikke nogen undskyldning, det viser da bare at du har den erfaring som mange her på nettet nyder godt af, så på med vanten der er stadig mange indlæg der skal besvares!!!!, men det er OK at tage en pause, 2000 indlæg er da godt gået...
Berg...
[quote:1549770218="Henrik_W"]Ja som du kan se er vi mange der er kede af hvis du stopper med at skrive her på vw nettet,mig selv incl.
Jeg læser også næsten alt hvad du skriver her på siden,ihvertfald alt hvad der har med tuning at gøre.
Hvis jeg lige skal skrive noget om synsfolk, så forstår jeg dem godt nogle gange,vis vi nu tager synet med Jesper Vang,jamen så var bilen jo ikke helt lovlig, for lav, justbar forbro. og ikke org bagtøj. vis den nu blev godkendt,og lad os så sige at han køre galt dagen efter,så kommer bilen sikkeret i synshalen igen,vis de så finder ud af bilen ikke er lovlig,og den er godkendt dagen før,så får den synsmand der har godkendt bilen sikkeret et møjfald eller måske fyresedlen. Hvis det var mig der var synsmand,ville jeg da ikke bare se igennem øjene med sådan noget.
Jeg synes faktisk de har et stort ansvar for at den danske bilpark er ok.[/quote:1549770218]
Jamen hallo.
Den var lovlig og godkendt med det!!!
Det var godkendt med justerbar forbro ved sidste syn. Og det var enda med en købt justerbar. Så den var sgu ganske lovlig.
Skivebremserne var godkendt, og hvis jeg selv skal sige det vil den nok også bremse bedre end tromler, hvis den skulle kører galt derefter.
Og så vidt jeg ved må en bilen, der er godt kendt med justerbar forbro også godt være sænket 4cm hvis der var godkendelse på det. Og vupti, det havde vi.
Hvis du havde kigget det jeg skrev igennem, var gearksse standard. Så hvis det skulle have været gjort anderledes, ved jeg ikke hvordan.
Den bil var 100% iorden, det eneste problem den bil havde var at den havde fået en anden karrosse på.
Fair nok, men 12000kr. for to biler der var betalt afgift af en gang. Han havde papir på begge 2.
:cry: :cry: :cry: :cry:
nå ja
jeg syns selv at jeg bruger for meget tid på vwnettet en gang i mellem. men bliv dog og kig og svar en gang i mellem.
Frank jeg har aldrig mødt dig i virkeligheden og kommer nok heller ikke til det, men jeg kan godt lide det af dig jeg har mødt her på vwnettet. jeg syns at den person jeg kender her fra er helt ok, så vil du ikke godt blive.
Erik Thørup
aka Cardude
Frank - jamen så farvel - hvis du er bitter over den besked , kunne du jo forklare lidt om hvorfor det ikke er alle der kan tune en motor....
Indlægget var skrevet i forbindelse med vintagetunning, som du jo nok husker, og JEG skrev enhver kan tune en motor , jeg skrev IKKE at de kunne hvis det skulle kunne holde, jeg ved da ligeså godt som de fleste andre at det kræver evner af særlig karakter at lave noget der duer. derfor lader jeg feks vær med at rode med det selv, og holder mig til det jeg ved noget om . og lader exsperter om det jeg ikke kan....
Og jeg ved at der er mange fjollede spørgsmål på dette site - man så lad da være med at svare på dem - eller giv dem en overhalning istedet...
man skal sgu ikke være bange for at sige noget til folk - MEN man skal sgu også selv kunne tage noget kritik...
Det er lidt tudefjæsagtigt at du ikke gider vw mere pga kvaliteten på dele og lign, jeg ved godt at tingene skal være perfekte som udgangspunkt - men helt ærligt, det er sgu da gamle biler - kompromier er en nødvendighed - inden for rimelige grænser... det er sgu da tosset at droppe den hobby med dine evner - lad være med at ta tingnene så tungt
, der er ting her i verden der er mere relevante, man kan sgu ikke sige bare fordi man ikke kan lave det perfekte, så er det noget lort , også gider jeg det ikke, gu fanden er du dygtig - men du behøver sgu ikke at fremtone en som verdensmester der ikke bliver nr 1 hver gang....
Det ville da være kedeligt hvis alle der kørte i sjove og anderledes biler
skulle være experter og ha røven fulde af penge - til at lave de absolut
perfekte restaureringer, feks i vw verdenen - ville der måske være en håndfuld , og hvor fedt ville det være at de havde 1000 projekter hver , fordi de skulle ha dem alle sammen , fordi alle de andre amatører ikke ville købe en medmindre de kunne lave den 200% perfekt...
Men ha et godt liv jeg håber du finder en ny hobby der svarer til dine evner. og hvor alle dem du vil dyrke den sammen med er lige dygtige,kloge og seriøse alle sammen... :D
Men okay - jeg mangler 459 indlæg før jeg når de 2000 - man ved jo aldrig om man får samme mening til den tid - pers er jeg sgu glad hver dag jeg rejser mig op af min seng og er sund og rask - alt andet er sgu bagateller jeg ikke gider hidse mig op over - selvom det er sjovt ind i mellem :lol:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Klynk klynk...
Hvorfor pludselig så nærtagende???
Du ved det er et offentligt forum, med mange forskellige mennesker der alle sammen fortæller om deres meninger/holdninger = dvs. der vil altid blive lukket noget lort ud engang i mellem... Det kan ikke undgås... Men tag det ikke for mere end det er!!!!!!!!!!!!
Vi får sgu ikke noget ud af at vi skriver 100 indlæg hvor vi klapper dig på ryggen og siger "N
Hej Frank
Jeg er ked af at du trækker dig tilbage fra VWnettet, men jeg kan egentligt godt forstå dig.......Men tænk lige på hvor mange der nyder godt af din erfaring og viden.
Og til dem der ikke kender Frank er der en lille historie......
Jeg har en ældre moster som kører Polo som hun er lidt øm over,og den skal jo også til syn og efter at have været under Franks behandling kører hun kun ud til ham. Hun er så glad for hans service at hun påtænker at medbringe kage til synshallen når nu det er tid igen til december.....
Lars
-------------------------------------------

Frank åbner sgu da bare sin egen synshal, når det hele bliver privatiseret. Så kan vi alle køre roligt til syn. Vi skal nok tage kaffe og kage med! :-D
Hej Frank.
Det er sgu' lidt ærgeligt at du vil stoppe.
Jeg har altid syntes at du er [u:243db83f89]meget seriøs [/u:243db83f89]i dine indlæg.
Alle er ikke ens.... jeg er en af dem der har stået i en synshal i over 1 time med fire synsfolk... det var chokerende hvad de kunne finde på at sige. Desuden ville de ikke godtage dokumenterne første gang... men de samme synsfolk godkendte den senere.
Det er ikke let for synsfolk med konstruktiv ændret biler, men at de ligefrem er ubehøvlede????
Hvis du holder nu, så skal du ihvert fald have mange tak for din indsats, her på siden!
Mange venlige hilsner
Ian Hallundbæk Eriksen
Hej Frank
Jeg vil gerne sige tak fordi du har haft tålmodigheden til at skrive de 2000 indlæg som du har!
Min far, der også er en gammel rotte i mekaniker faget (han startede som lærling i '68 og stoppede her for et års tid siden ude ved FIAT i Hårup, - nu Jaguar service) - han kunne ikke forstå at der var én som dig, der ved hvad han taler om, der gider at skrive i et forum som dette! med så mange mennesker der taler som de har forstand til...
Håber at se dig herinde igen, når du har fået lidt frisk luft...
Jeg kan sandelig godt forstå at Frank stopper nu. Forleden læste jeg om en der svinede en tolder til på Internettet, og nu ligger det sådan at min farfars kusines barnebarn havde en ven der var tolder