det største "problem" man støder på når man skal bygge sin 6v om til 12v er tilsyneladende viskermotoren!!!! din 6v kan godt tåle 12v men det går godt nok stærkt men med lidt snilde kan du sætte noget der sluger en del strøm sammen med viskeren og derved tage en del af hastigheden men du kan også med minimum indsats følge denne vejledning og få noget der holder
Du skal bruge: viskermotor med træk fra en jeans model....12v naturligvis
6v motor med træk
tag din 6v visker og skil motor fra trækket
Kig på den "split" på motoren der trækker hele trækket... på 6v motoren er det en lille split og på 12v er det en større split, så du kan ikke umiddelbart føre 12v motoren over på dit gamle træk fordi trækket passer ikke på.
derfor skal du skære lidt af tværbarren fra 12v trækket og føre over på 6v trækket og så kan du montere det hele igen og så står du med et komplet viskersystem på 12v som passer i din bil
og nu tænker du sikkert hvorfor ikke benytte det træk der normalt sidder på 12v motoren istedet for genbruge det gamle 6 v træk!!!!! 12v trækker er længere end 6v....billedet viser hvor stor forskel der er på trækkene. I den ende du ikke kan se på billedet er boltene til viskerarmen lige udfor hinanden, så den ende du kan se, viser hvor stor forskel der er.
Samlet pris for ombygningen er ca. 600kr og tidsforbruget er ca 30 min
hej
i min jagt på at få en flertrins visker motor på min 65 bus, har jeg også erfaret at den lille arm der drøner rundt og driver trækkene, skal være lige så lang, som på den gamle motor. Endelig ikke længere!
Ellers sker det "sjove" at visker armene laver en større bue end forventet
feks 180 grader istedet for 90 grader.
Så jeg har tænkt mig at lege lidt med den arm, næste gang jeg forsøger.
hej fra Ronnie