Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
15:06 WBXManden: ?
15:06 WBXManden: pladearbejde
05:54 Helweg: Ankor wax
17:44 Mr-M: Tandstang
13:04 samba: Samba
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kåre's Splitbus

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:6165708f2f="JK"]Velkommen i "klubben"!

Uhh der er nu ikke noget som en dejlig gul svenskersplitbus :-)[/quote:6165708f2f]

Det er da noget man exporterer - ikke importerer :P [img:6165708f2f]http://www.intense.dk/moods/icon_sprint.gif[/img:6165708f2f]

Og kåre 45000 er sgu en rigtig go pris - den kan du godt kalde et røverkøb og den er absolut dine anstrengelser værd
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Det er typepladen som sidder på luftanlægget, men M-pladen skal sidde bag sædet. Hvis der er beklædning på så sidder den nok under det.

Det er sådan at i Sverige gik man fra venstre til højrekørsel i 1967, og for at lette overgangen, som det hed sig, valgte den svenske importør at få fremstillet type 2'ere med døre i begge sider i modelår 65 og 66.
Jeg har selv en svensk doubledoor, min er bare en standard og ikke en kombi.

M-koden for denne svenske option er 415, som er et sammensurium af M119 (Eberspächer varmer), M209 (9 siddepladser), og de her dobbeltdøre..

Alene denne svenske option gør bilerne sjældne, ud fra det synspunkt at de kun er solgt i et land i to år. Dog vil man sige at bilerne er mage til andre doubledoors som enhver kunne bestille i hvilket som helst land, meeeen de har ikke samme M-koder, og i Bus-"verdenen" betyder M-koder alt for mange entusiaster.
Det er tit sådan at hvis man følger med i diverse forums, så kommer der et indlæg der hedder "What do you think of this bus?"
I teksten står så kun M-pladen, som siger stort set alt om bilen og det hviler alle betragtninger så på..

Jeg vil nok sige at din er den mest sjældne af alle de svenske busser i den tid. Panelvans er helt almindelige med dobbeltdøre.. Det samme er deluxer. Standard'er og kombi'er er dem der er færrest af. Og så med soltag..

Nu ved jeg ikke om det intresserer dig overhovedet med bilen historie, men jeg synes det er meget sjovt, fordi det kan lade sig gøre at sige så meget om den med M-pladen..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) munken Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hey Kåre!

Stort tillykke med bussen - til 45K har du da gjort mere end bare et godt løb. Den ser jo helt clean ud den bus.

Og fra en eksil-fynbo til en anden fynbo skal der lyde stor, stor respekt for dine eskapader i det svenske. Ham sælgeren må sgu ha' været lidt lang i ansigtet da du pludselig står i dontown Kristiansstad med cash i bæltetasken.

Kan du ikke lige ringe næste gang du falder over lignende tilbud;-) Jeg skal ha' mig en bus igen!

Nok en gang tillykke - cheers
Kasper
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tillykke med den fede bus, der skal bus cruses næste år fedt.
Hilsen Gejr
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej alle bus-detektiver!

Ja, så har jeg endelig fundet skiltet. Grunden til at jeg først har fundet det nu er at det har været mørkt når jeg har været hjemme. Der var beklædning på skillevæggen, men det var lige til at skrue af og der sad så pladen!

På det stod flg:

08 0

415 043 199 210 211

S11 2352 523610 6040020

(noget var dog lidt utydeligt, så det kan være jeg har aflæst noget forkert. For eksempel tror jeg måske der ikke står S11, men derimod SN (Sverige Nord?) eller måske SH)

Håber at nogen kan fortælle mig hvad alle disse ting betyder!

Mvh. Kåre
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
...ja, nu kan jeg jo så lige se at vwanders nok har svaret på lidt af det. Tak for det! Men hvad betyder resten af alle disse tal?

Til Munken: Ja, jeg ville også gerne have set det, men jeg kunne jo ikke nå helt ud til hvor han boede... Han grinede dog lidt da jeg fortalte ham om "vores lille plan med turen"! Lige meget nu, for jeg fik min bus!!
Jeg skal nok sige til hvis jeg ser noget spændende, men jeg har altså selv ledt efter den rigtige i mange år og ofte ikke været hurtig nok. Når de først er sat til salg går det stærkt!! (men det var denne jo ikke troede han, hehe!)

Mvh. Kåre
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
08 O = Produceret den 8. oktober.

415 = Svensk "pakke" med benzinfyr og dobbeltdøre.
043 = Forberedt til at opfylde Schweiziske registreringskrav. (den har jeg ikke set før på en ikke-schweizisk bus...)
199 = Monteringshuller til sikkerhedsseler.
210/211 = Ni siddepladser.

S? = Leveret til Sverige.
2352 = Kombi med soltag, og "Blank" lakering.

52/36/10 er øverste farve/nederste farve/indtræksfarve. Men den kan jeg ikke lige greje! Kombi'er har jo almindeligvis kun en farve og gråt indtræk, præcis som pickupmodellerne. Men her er der 2 farver...? Måske en "special delivery" til et firma eller noget?

Jeg prøver lige og grave lidt mere i det!

6040020 = stelnr.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
:? Måske landekoden kunne være SZ.. Så ville den være leveret til Schwietz.

Men så passer M415 ikke.. Hmm.

Lidt mystisk.. Jeg spørger lige nogle M-pladenørder.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der er også en sjov uoverensstemmelse i M210/211.

210 er ni siddepladser og dobbeltdøre.
211 er ni siddepladser og dobbelte skydedøre! Utrasjælden..
Men hvorfor den er på, skal jeg ikke kunne sige!
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Forløbigt mange tak for det! Betyder det så at den er super sjælden?

Som jeg skriver, så kan det også være der har stået SH (på thesamba.com = SH Switzerland, Birrfeld)

Mvh. Kåre
(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg kan dog ikke helt forstå det med 9 siddepladser, for på en anden plade står der "Antal pass 7" (men den ved jeg ikke hvor har siddet, da han havde den sammen med papirene på den i en kuvert.)

Mvh. Kåre Loll
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Om den er supersjælden er jo svært at sige, men den har nogle mærkelige M-koder.. Jeg har lige lavet en forespørgsel hos ærkenørderne..!

Og så er der det med farverne.. Vi ser om de finder ud af noget.

Det kunne være sjovt at bestille en fødselsattest på den hos VW..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det med passagerantallet er nok svensk lovgivning. Den blev leveret fra fabrikken med 9 pladser.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Udvikling.. Den er højst tænkeligt tidligere militærbil, hvilket forklarer de farver den har haft. Typisk "Army" farvekodning. Grøn/Sort udvendigt og med sortgråbrunthalløjfarvet indtræk.

Det svenske militær bestilte en hel del soltagskombier så det gør den rimelig almindelig i den forstand, men der er garanteret ikke ret mange af dem der har overlevet i de originale farver og udstyr! Så det kunne da være sjovt at prøve at lave den "rigtig" igen.. Hvis altså det er noget for dig!

For at kaste lys over de korrekte farvekoder, synes jeg næsten du skal bestille fødselsattesten på den! Selvom man ikke vil lave den sådan, er det et meget sjovt stykke papir at have..! :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Her er et billede af en svensk militærbus i originallak. Det er lidt svært at se hvordan den engang har set ud, men alligevel.. Det er endda en soltagskombi som din..

[img:82b61012b4]http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4ce38b3127cce9a296a22a46b00000016109AYuGLZm3bO[/img:82b61012b4]
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har lige kigget, og der står vidst ikke 199, men derimod 119.

Ifølge thesamba.com betyder det så:

Eberspacher BN4 gas heater (All except Ambulance)

Tak til vwanders for alle oplysningerne og sig endelig til hvis der findes ud af mere!

Mvh. Kåre Loll

Ps. Hvordan bestiller man i øvrigt sådan en fødselsattest?
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeg er ikke helt sikker, men erfaringerne med mine egen walk thrue samba siger noget om SF = San Fransisco - maaske er S = Sverige men det kan ogsaa bare vaere en by ... og i min samba var der en plade med SZ til switerland - koderne er lidt ulogiske ...

til lykke med bussen!

Jens Flensborg
(permalink) Frank Mathiesen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tillykke med et godt køb.

Er selv ejer af en split, også en militær udgave. Fik erhvervet mig en "dåbsattest" fra vw, der var også et par af mine M nr de ikke kunne finde. f.eks farve.
Og at det er M nr 119 istedet for 199, skal nok passe, da stortset alle busser i sverige blev lev. med fyr.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Ja det med M-koderne er lidt svært at finde rundt i. M119 er også med i kombinationen M415. Så det er overflødigt at skrive M119 på også, men det har de altså valgt at gøre alligevel.. :roll:
Min egen har koderne 415, 119 og 209. Både 119 og 209 er en del af 415, så der "burde" kun stå 415. Jeg tror ikke de selv altid har kunnet finde rundt i det!
En helt anden historie er at M-koderne tit blev brugt flere gange med forskellig mening. Så skal man slå dem op på årgange for at finde ud af det.. Og tror at M-koderne er et af de største VW-mysterier, da ikke engang VW selv har en komplet liste!
Der findes så vidt vides over 700 M-koder, og over halvdelen er stadig udefineret gætværk..

Hvis bare "alle" bestilte fødselsattester og videresendte evt. "mærkelige" koder til Everett Barnes fra TheSamba, så ville det med tiden blive muligt at bruge udelukkelsesmetoden for at finde den rigtige betydning.
Det kan tages som en opfordring.. :wink:

Og ang. destinationskoden, så står der nok SD, SN, SR som alle er sverige. Da den har den svenske M415, ville det undre mig hvis den var andetsteds fra.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvordan/hvor bestiller man sådan en "fødselsattest" og hvad koster den?

Mvh. Kåre Loll
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Du tager en kuvert.

Du lægger 15 Euro iden sammen med dit stelnummer og din adresse og telefonnr.

Så sender du den til:

Stiftung AutoMuseum Volkswagen
Brieffach 1003
Frau Neefe
Dieselstra
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det vil jeg da helt sikkert gøre på et tidspunkt!

Tak for det!

Mvh. Kåre
(permalink) Ronniedrengen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hej Kåre drengen

Nå, er det sjovt at udforske bussen..det er så fedt at tage ud i garagen og kigge på sit nye legetøj.

Den stinger skal hvertfald væk, den kunne politiet ikke lide da jeg engang røg ind en §77. Jeg har kørt et stykke tid med en dual quiet pack og den var jeg glad for, bussen kunne hvertfald komme af med gassen. Hvis du vil have en stille bus, så er standard udstødning kombineret med type 3 afgangsrør et godt alternativ. Det kører jeg med nu.

Det er synd du bor så langt væk ellers kunne du komme med mig og Anders over og besøge "manden bag det hele" Tomas her næste weekend.

Atter en gang tillykke med indsatsen og præmien...jeg har jo fulgt processen lidt :-)

Tak Anders for M-afkodningen ..min bus har også M koder 119 + 415 og jeg har ikke kunne finde noget på 415.
SN er jeg 99% sikker på betyder Sweden North..eller hvertfald noget med Sverige.

Vi ses
Ronnie
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Jep, SN = Sverige nord, SD = Sverige syd, SR = sverige reserve.

Reserve ved jeg ikke lige hvor skulle være..


Det viser sig at farvekoden på din bus er 610, og det højst sandsynligt er svensk militærfarve. Der findes andre "600" farver som er identificeret som militærfarver.. 609 er til Holland og 627 er til Schweitz.

Så mangler vi bare at finde ud af hvordan interiøret har set ud..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Kong Box Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ronnie:
Ja, jeg kan slet heller ikke få armene ned igen. Men hvor er det dog hårdt at tænke på at jeg først får den ud at køre til foråret... Får den forresten i vinterhi på torsdag hos en af mine gamle "mini"-venner!
Jeg er helt klar over det med udstødningen, men igen så har jeg jo massere af tid til at finde noget nyt. En dual quiet pack ville da sikkert ikke være dårlig, hvor kan sådan en købes og hvad koster den? Det går jo nok at den kan høres... Den skal bare kunne synes med hvad end den får på. Jeg vil dog meget gerne have noget med 2 afgangsrør i stil med den på billedet. Nogen gode forslag?


vwanders:
Tja, jeg så da lidt billeder fra før renovationen. Jeg kan huske at den foran på dørene havde noget smart brunt "chesterfield"-lignende læderhalløj. (men det er jo heller ikke sikkert det var originalt, men det så godt nok gammet ud!!)

Mvh. Kåre Loll

Reply »

You must log in to post.