Link til historien om en renoverin
For nogle dage siden stødte jeg på dette link. Det er et amerikansk firma der er igang med en total renovering af en bund rådden type 1 fra 1949. Det er lidt sjov, idet det er en Svensk ´49, som jeg var ved at tage afsted for at se på, da den var til salg, for noget der ligner 2 år siden. Jeg er egentlig ret glad for at jeg ikke købte den 8O
Det er rigtig flot arbejde, og jeg synes der er mange gode billeder, som kan give god inspiration til egne renoveringer.
RENOVERING AF 49´ER
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
vildt at det kan betale sig... et K
Ja jeg ville heller ikke synes det kunne betale sig. Det er trods alt "kun" en sen 49´er, som bortset fra de mekaniske bremser, er identisk med de senere splits.
Arbejdet på Zwitteren skrider fint fremad. Jeg poster snart nye billeder!
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
præcis...
ok - godt med lidt nye billeder!
[quote:32d9e3ec64="Jvang"]vildt at det kan betale sig... et K
hej Anders...
det er vel ikke svære at lave en pre 50 end de andre - det eneste der er
et problem er vel de korrekte stumper, udstyr!
hvis det skal være i orden koster det spidsen...
plademæssigt er der jo ikke andet end formmæssige forskelligheder!
Ja, der er mange, der laver disse gammel modeller, men de er fanme
også fede... men jeg deler ikke helt den samme mening som dig!
der er sgu nok originale biler og muligheder for at lave en original.
det er da svære at lave noget anderledes, hvor man skal bruge det
indvendig i kålhovedet!
men ja, der er ingen grund til at skambolle bilen, der er jo stort set
mulig, at lave en custom bil, uden at ødlægge muligheden for at kunne
lave den original!!!
nu kan du jo se, hvor meget tid og sved, de vil bruge for at lave en 49er!
det bliver svært at lave en bil S
Fandt lige et par links :wink:
happy reading
http://thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=81014
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1518289&page=1
Like someone said, sell it to someone that will restore it correctly. A car that old should be restored by someone with experience with those cars.
--------------------------------------------------------------------------------
Kevin
51 Split Ragtop
52 Split Hardtop
55 Convertible
more
Dudes, don't take this the wrong way, but you guys have no idea how difficult it would be to restore a car like that. Parts are impossible to find. If you want a split to restore, you would honestly be better off with a 50-52.
--------------------------------------------------------------------------------
Kevin
51 Split Ragtop
52 Split Hardtop
55 Convertible
For at vende tilbage til '49'eren :wink: hvor meget stod den til salg til dengang?
Og jeg synes personligt ikke selv om at have en af de helt ældre modeller .......
Ingen mekanisk bremser til mig tak.....er mere til den årgang jeg har nu
og så med "Crotch cooler"
Jeg mener prisen lå omkring 20K sek, men er lidt blank omkring det. Det kan være helt i skoven.
Jeg kørte med mekaniske på Hebmülleren, og de fungerede forbavsende godt. Stort set ligeså godt som hydrauliske, med smalle bakker hele vejen rundt. Fordelen er jo så at vognen kan stå i 20 år og så fungerer de squ stadig, hvis ellers vognen har stået nogenlunde tørt.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
problemet er jo i den grad også at al den tid/timer plus penge
man bruger på at restaurere en bil får man jo kun lige ind igen....
Hvis det nu var en gammel bil f.eks porsche som kunne koster 200-300K når den var færdig
kunne man godt svede lidt i garagen hvis man stod med et noget rusten projekt.
hvis jeg f.eks havde de evner til at lave '49eren ville jeg nok ikke engang kaste mig ud i det,
da den ikke ville kunne indbringe meget mere end lige over 100K hvis man er heldig.
hvis som Allan siger den kostede omkring 20.000 svenske kr....
så er der ikke meget tilbage til timelønen hvis man ikke kan sælge den godt igen.
Det er nok også derfor de fleste køber en færdig bil istedet for selv at sætte en istand,
for det kan ikke betale sig.....jeg siger ikke at det er sådan for alle eller det er sådan altid, men det sker.
Kan selv se det på den gule split, hvor meget tid og hvor mange penge Henrik har brugt på den
kontra hvad han måske kunne få for den hvis han var meget heldig,
så hænger det ikke sammen længere.
Min gamle '58er blev jeg også hurtigt klar over at det her bliver dyrt...
jeg havde "kun" fået købt bilen som et godt rullende projekt
og fået købt mig en masse stumper og lir og vupti så stod den i over 65K
og så var jeg ikke engang startet på at få den restaureret endnu. :roll:
Det er præcis det der er den svære overvejelse for os der godt kan lide at lave et projekt helt fra bunden. Nu har jeg jo f.eks lige kastet mig over min Zwitter. Den kommer sikkert til at løbe op i 50-60K inden den er helt færdig (altså også lakeret osv. som den jo dog ikke bliver i første omgang). Det er nok i det prisleje den kan sælges, hvilket så betyder at der ikke er en krone for alt det hårde arbejde.
Det er som om at den prisværdi forøgelse man kan skabe, er sat i forhold til vognens totalværdi, men en lakering koster nu engang det den koster, og ligesådan er det jo med det meste, lige bortset fra reservedele.
Nu har jeg også en 63´er Corvette Sting Ray. De koster typisk 300.000kr for en i rigtig fin stand (Small Block). En urenoveret men komplet kan fås for ca. det halve. Så er der altså 150.000 at gøre godt med til sandblæseren og maleren osv. Det hænger lidt bedre sammen!
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Det kan da godt være at man ikke får sin "timeløn" hjem ved et salg efter en total renovering. Men enhver renovering laves da forhåbentlig heller ikke kun med henblik på et evt. videresalg med tilhørende gevinst?
Jeg drømmer jo også om at komme igang med en renovering af cabrioleten. Når jeg tænker på hvad det koster tænker jeg ikke på hvad jeg vil "tabe" ved at sælge den, for det er da for egen personlig vinding at jeg vil gøre det. Ikke for en økonomisk gevinst.
Når I andre går i gang med jeres projekter sætter i det så altid op imod hvad den kan sælges for?
-------------------------------------------
~Mette
nej... så ville man ikke kunne lave andet end originale biler, de er
bedste rent økonomisk!
men det er da værd at have med i sine overvejelser!
budgettet er for mig en meget vigtig del af renoveringen af en bil. Det er jo ingen kunst bare at kaste masser af penge efter projektet, købe alt nyt, udlicitere alt arbejdet til andre, og så selv kun skrue nummerpladerne på.
Nej, jeg har mere beundring for en 19årig knægt på SU der med en popnittepistol, silvantopnøglesæt, gaffatape og masser af flid har formået at få synet en 1303ér end en "gammel rotte i faget" der har lavet en ultrafin sjælden vw med alt nyt i NOS-dele, Joe Ruiz bygget motor og lakjob til 30k
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ja, budgettet har da også en vis betydning for mig. Typisk beholder jeg ikke mine biler mere end 2 år. Det er primært årsaget af at jeg holder af at renovere og ikke har plads til mere end 3 hobby biler. Så ind imellem må der jo en ud igen. Så er det jo ikke sjovt hvis det er med tab, men det kan jo godt være lidt opmuntrende hvis der er et lille overskud, så man kan købe et lidt federe objekt til næste renovering.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Hejsa
Ja vores plit planer gik desværre i vasken men jagter stadig en for fuld skrue, hvis nogle kender en som er til salg?????????
Anders skrev:
Min gamle '58er blev jeg også hurtigt klar over at det her bliver dyrt...
jeg havde "kun" fået købt bilen som et godt rullende projekt
og fået købt mig en masse stumper og lir og vupti så stod den i over 65K
og så var jeg ikke engang startet på at få den restaureret endnu.
.....
Vi ved som køber af Anders bil at han havde en masse lir til den, vi valgte dog som den ren standard og er forelsket i den origanel ting, også de små ridser og lak forskelle bilen har. Større motor, fælge og sænket undervogn siger os intet.
Men gid hvor er vi glade for bilen, der snakkes gamel vw hele tiden og vi har mødte en masse meget flinke mennesker med bilen. Planen er at give den en omgang når pladsen er til det i fremtidne om et par år, indtil da nyder vi den bare for fulde fart.
Men jeg ved at Anders selv blev overrasket om den meget fine rust stand bilen er i, det er en bil som ikke er "bollet" her og der. Lidt slidt men fin.
Men vi ser bilen som en invistering og det at køre er det sjove for os ikke at bygge den op som andre heller vil.
Men alt hobby koster penge og den hobby er den billiste jeg har haft, jeg har kørt motorcross på højt plan, brugte ca 100000 kr om året som om vi skyder 10000 kr i betyder ikke det vilde for os, bare vi er glade for bilen.
Da vi slet ikke vil af med den tænker vi ikke over om den står os i for meget.
At renoverre en anden ville blive ligeså dyrt ( har mange sagt til os ).
Ny glæder vi os bare til en hel sommer i den og til at deltage i vores først træf i den.
vh Jesper og Betina
8) Det er rart at se en efterhånden sjælden og speciel VW blive genoplivet på den måde..
Og jeg hører også til dem der mener at den skal sættes i stand så tæt på original som muligt.. Uden at være "blå kasket" som Ib siger..
Jeg synes det er cool med tunede og gejlede "drivers", f.eks er Vang's Rat ultracool, og jeg er glad for min egen Ratty splitbus! Den gyldne mellemvej er der hvor man ikke fucker med noget der ikke kan laves om igen, men at sænke, tune, og skrue løs er helt okay. Det gør jeg selv..
Men den dag jeg sætter min bus i stand, så bliver det i pinlig original stand da det er der den er bevaringsværdig efter min mening.
Når alt det er sagt, så tænk lige over det.. Forestil jer fuglene pippe og køerne muh'e, og kig på det her billede..!
Så er det næsten synd den blev flyttet... :wink:
anders jeg får ikke tårer i øjnene af dine ord - men du har ret - den er i sit ultimative element , junkyard pics er også blandt mine favoritter -
men det der med pinlig org - øhm øhm :?
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Her er den før at den røg "Over There"
http://www.shellkonto.nu/vwtyp1/bilder/vw49.htm
Her er ejerens beskrivelse af rusten.
Citat.
Golvhalvorna i bottenplattan är hopplöst förlorade liksom golvet för reservhjulet och värmekamrarna, men i övrigt handlar det bara om lättare ytrost
Citat slut
"lättare ytrost" ja tak for kaffe !! det kan man vist godt kalde det.....
Hilsen
Peter
-------------------------------------------
Med venlig hilsen
Peter "Hottentot"
[quote:5eaafa4834="Bornholmer"]men det der med pinlig org - øhm øhm :?[/quote:5eaafa4834]
Jaja, nu skal man lige forstå det ret.. Men hvis man vil have noget værdi ud af sin bil, så skal den være original.. That's it.
Sådan en fin Sambabus går for over 200.000 kr hvis den er helt perfekt original.. Det er der vist ikke ret mange "customizede" der gør..
jeg tager sgu hatten af for dem der har pengene og modet til at sætte sådan en i stand.
tænk hvis ingen gad - så gik der ikke mange år før de kun kan ses på museum.
og det er sgu da fedt at se en lækker gammel boble komme kørenede ned af vejen.
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
Der er et godt udtryk fra "over there" der lyder som følger:
Anyone can restore a classic, but it takes a real man to cut one up.
Og inden "originalvennernes" (ment på den gode måde) puls ryger op på en fantasillion, så er ovenstående sagt i ren provokation.
Og hvad mener idioten (mig) så med det ? Jo, kommer man med en originalrenovering vil man være genstand for beundring hvor end man kommer frem. Kommer man med en mere eller mindre custom udgave af samme bil er man sikker på at være genstand for diskussion. Nogen vil udtrykke grænseløs beundring, mens andre er klar til at klynge vedkommende op i det nærmeste træ. Derfor er det lidt fedt at nogen tør (og kan) sætte fantasien lidt på arbejde.
For mit eget vedkommende er jeg mest tilbøjelig til at beundre det arbejde der er lagt i bilen, det være sig original eller custom. Når jeg ser hvad en "pladebanker" (Undskyld Scharling og i andre) kan udrette når jeg ser før og efter billeder, kan jeg ikke gøre andet end at samle kæben op fra jorden og styre mundvandet på bedste vis.
Kort sagt, så er det sgu fedt at nogen gider at bruge blod, sved og penge på at få rustbunker til at komme på vejen igen. Så pas på det gamle jern og smid ikke alting væk, måske er der en anden der kan få noget ud af det.
Et par tanker fra en amatør der hverken kan svejse eller skrue.
Når jeg ser hvor meget arbejde der ligges i at restaurerer eller lave om til Costum. Så bliver jeg lidt ydmyg.
At købe sig til ting er et spørgsmål om prioritering af de penge man har til rådighed...men at lave noget selv, der kan kan godkendes og få plader på..det er sgu' da sejt.
Om det er flot eller ej er en smags sag.
Jeg så igår en type1 der var sænket og havde brede skærme, crome og andet gejl.... det var imponerende at de havde brugt så meget tid på den og ejeren så glad og tilfreds ud. Jeg syntes den var tudegrim.
Om det er patina eller showlak er for mig ligegyldigt...bare folk selv er tilfredse og har ydet en indsats...så tager jeg hatten af for dem.
Jeg har da selv en ombygget VW'er... en buggy, det er da en opskåret og gennemsvejst..huller boret...plader klippet og motor modificeret... -- er den mere accepteret end ham, der selv har fundet på noget Costum?????
Alt er skrevet med et glimt i øjet...
God weekend til alle.
se lige denne side :
http://www.hoodride.com
læs deres kriterier og holdninger, personligt mener jeg ikke de er
verdensmestre, men der er et par rå og møg lækre tønder...