Rustbehandling for dovne hunde
Når man nu har en 57'er med et par røde sår stående i en halvfærdig garage (pt. a la carport), hvordan er det så lige i denne kolde og mørke tid. Kan man tillade sig at nøjes med en grov rustslibning efterfulgt af et ruststopper produkt, eller skader det mere end det gavner?
Nævn gerne favoritproduktet, og det er altså ikke to-komponent grunder og 3-4 lag lak, jeg er ude efter... Det er meningen, at vognen skal ha' den helt store tur de kommende år, så der er alene tale om damage control, hvis I forstår.
Og, ja... lige netop denne model er født med det vinklede afgangsrør ;o)
smør den ind i noget tynd olie og vask det af igen til foråret hvis den altså SKAL ha den store tur - afslibning og rustgrunder er spildt arbejde- hvis den ikke får rigtig lak uden på
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
OK, tynd olie... det er da en mulighed, der er til at overkomme.
Tak for svaret, Bornholmer.
Kom til at tænke på; når vi nu er i den boldgade, er der nogen, der har prøvet med et tyndt rustbeskyttelsesprodukt a la Tectyl eller Dinitrol, som anbefales til hulrum og steder, hvor der er begyndende rust. Bare en strøtanke... (men kan stadset mon fjernes igen??)
Overfladerusten skulle jo nødigt få fat i karossen for alvor.
Tynd Techtyl burde kunne fjernes igen med petroleum el. lign. Jeg har tidligere brugt det på chromdele om vinteren og det virkede OK. Til gengæld ved jeg ikke, om du kan få det godt nok af, til at du kan male stedet bagefter, eller om der stadig vil være en tynd film, men det må vel være samme problem med olien?
Nu ved jeg jo ikke helt, hvordan du vil gøre det, men jeg har hørt, at Techtyl ikke er velegnet ovenpå rust, fordi metallet vil ruste videre inde bag Techtylen. I dit tilfælde har det nok ikke den store betydning, men nu er det da blevet nævnt.
"I dit tilfælde har det nok ikke den store betydning": Det var altså ikke en nedsættende bemærkning om din bil. Jeg mente bare, at der var grænser for, hvor meget en smule overfladerust kunne nå at udvikle sig på en vinter :wink:
Hmm, tja, det kan godt være, at du har ret. Altså, at der er grænser for, hvor meget en smule overfladerust kan udvikle sig på en vinter. Nu kan det diskuteres, om der alene er tale om overfladerust, men sådan er der jo så meget. Det smerter bare, at se de ubeskyttede partier stå der i vinterens fugt.
Derfor havde jeg håbet på, at der fandtes et produkt, der kunne beskytte i farten men på ingen måde gøre en senere omlakering problematisk.
Og, ja, pas nu på, Nimbus, ikke at fornærme nogen i denne tid på VWNettet ;o)
jeg tror måske olien er det bedste som ib han siger.. alt andet ville kræve mere arbejde eller give problemer senere.. men gør det og hold det ved lige så er det vel ikke noget problem? smid så evt. en pressening over også til at tage det værste sne og slud..
Bare lige for at præcisere; jeg ville da helt klart gøre et eller andet for at forhindre, at rusten udvikler sig over vinteren. Jeg mente bare, at du nok ikke behøvede at bekymre dig om, at det rustede videre under et evt. lag Techtyl i løbet af vinteren.
Ja, man skal passe på sine tæer for tiden, ellers bliver der sgu' trampet på dem :lol:
Jeg fik engang et råd vedr. min 2cv - det burde jo også kunne bruges til en VW!!! 8O
En gang grøn froggy opvaskemiddel (mærket var vigtigt!) puttes på en blød klud og bruges til at fjerne det værste røde overflade rust. (Det var ret effektivt så vidt jeg husker). Derefter tørres det af og man smører et lag voks på. Det virkede fantastisk. Selvfølgelig kun midlertidigt, men nemt!
8) Linolie holder også rusten tilbage.. Det er bare noget lort at få af igen. :roll:
Olie ikke andet, tænk også på miljøet :idea:
Hvis du bruger techtyl skal du bruge opløsningsmidler af svær grad :?
Olie kan du evt. fjerne med motorvask, bare husk det fjerner alt modstandskraft.
Så jeg ville nok lige efterbehandle med lidt "overfladebehandling" til sommer.
Et andet foreslag kunne være det vox man bruger til helt nye biler :arrow: når de kommer til landet, ring til en bilimportør, eller spørg en "klargøringsmand" (carclean eller ligende) bare lige min mening :oops:
Hvis du bruger olie, som jeg også mener er det bedst og billigeste, så brug en syrefri, ellers er alle dine gummilister ødelagt til fåråret.
Hydralikolie er syrefri.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Tror, jeg hopper på den tynde syrefri olie...
Så kan jeg nøjes med at stjæle kærestens symaskineolie. Spørger hun så en dag til den lille beholder, ja, så har jeg fandme ikke rodet med hendes symaskine!!
TAK for svarene, gutter!
P.S. Det tør jeg sgu da ikke, men det lød da meget overbevisende, ik'??
UPS, der var jeg lige røget ud i farten...
Jeg vil nu gerne vedkende mig svaret!
[quote:cc2b219f77="Anonymous"]!
P.S. Det tør jeg sgu da ikke, men det lød da meget overbevisende, ik'??[/quote:cc2b219f77]
Kylling :lol: :lol:
OLIE!!! TA JER SAMMEN MAND...
Hvis jeg var autolakere ville jeg vist sige nej tak til at male din slæde..
Kommer til at ta dig lige så lang tid at rense det lort af som det gør at renovere resten af bilen.. Go arbejdslyst...
Så hellere opvaskemiddel da..
[quote:cc48eec586="Anonymous"]OLIE!!! TA JER SAMMEN MAND...
Hvis jeg var autolakere ville jeg vist sige nej tak til at male din slæde..
Kommer til at ta dig lige så lang tid at rense det lort af som det gør at renovere resten af bilen.. Go arbejdslyst...
Så hellere opvaskemiddel da..[/quote:cc48eec586]
Der har vi igen en useriøs :evil:
Folk uden login skulle køres over af en lada :lol: :lol: