Motor opskrift søges (1915ccm)
Hola gutter & gutterinder..
Da jeg desværre ikke er mekanisk begavet samt heller ikke har haft gået på teknisk skole eller andet hvor man kunne have haft lært noget praktisk, kunne jeg godt tænke mig at en eller flere venlige samt mekanisk begavede mennesker kunne give mig en opskrift på hvordan jeg kunne lave en standard 1600 DP om til en 1914ccm (69mm X 94mm) motor på en fornuftig og hensigtmæssig måde (læs god budgettuning).
Altså hvilke dele jeg evt skal bruge og så videre.. (jeg får assistance af en kammerat som er rigtig god til motore og mekanik, men som ikke kender noget til vw's T1 motore som sådan)
Motoren jeg sigter efter er faktisk den som vwmorten beskrev i et tidligere indlæg, da jeg synes det lyder rigtig fornuftigt..
vwmorten skrev.. "Hvis jeg nogensinde skulle eje en bus ville jeg bygge en sund 1914cc med std. ventiler, let portet, lav kompression, 1600karburator og tarmslyng. Afbalancering vil jeg spare væk, da motoren aldrig kommer op i høje omdrejninger. sump og type4 oliekøler er nok en bedre investering. Det giver en momentstærk motor med et minimum af vedligeholdelse og bekymringer"
Dette kunne nogle måske mene var opskrift nok, men en lidt mere detalieret opskrift ville være super, måske evt. endda af en optimal arbejdsgang m.v
Jeg har som sagt en (såvidt vides ihvertfald) sund 1600 DP motor til min rådighed.
Jeg håber mine spæde selvbygger tanker kan bakkes op af noget god solid viden, så på forhånd tak!
Der er jo egentligt ikke så meget i det..
Det sværeste ved at bygge motor er at få vasket alle delene så de er hysterisk rene (mange køber nye alene af den grund!)
Så start med at skille din motor ad, og clean så alle dele grundigt med petroleum og en neglebørste el. lign
Derefter kommer det næstsværeste: Check om de dele du har vasket er brugbare mht. slid osv (også her køber mange nye dele fordi det "er nemmere")
derefter skal du bare have boret toppe og blok så de passer til et 1914cc cylindersæt
og så skal hele molevitten bare samles igen evt med nye lejer osv
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Okay, det lyder jo "forholdvis" tilforladeligt.. Har du et bud på prislejet på en sådan ombygning, hvor alt selv er lavet undtagen opboringen af blok og toppe!?
Er der egentligt ikke nogen steder man kan få vasket sådan en motor? (så et program engang, hvor de viste hvordan.. det var nærmest en stor opvaskemaskine som motoren blev vasket i, et par timer)
Anyways.. takker for svaret!! :D
hej
lidt priser ca
cylinder sæt 2500
opboring 1200
lejer 500
paksæt mm 353
alt i alt ca 4500 men når du er færdig har du nok
brugt ca 10000 det er min erfaring hvis vi skal samle den er der ca 3000 i arbejdsløn
MVH Dennis
http://www.bugservice.dk
Tak for svaret Dennis!
Brugt 10000 !? hvordan det? (altså på ekstra goodies, eller pga uforudsete ting?)
der kommer da altid lidt exstra - så skal man måske lige ha en ny benzinpumpe - og en ny strømfordeler- tændkabler benzinslanger - tændspole - generator - doghouse , kaberatorer med nye dyser og pakninger for do -
oliefilter og måske en oliekøler - olietemp og tryk måler , måske en ny kobling og nye ventildæksler - gaskabel og speedertræk - måske en elektrisk pumpe osv osv osv osv osv - der kommer rigtig mange ting exstra før at motoren er en komplet turnkey - og det er ligeså dumt at spare på som alt på selve motoren, så 10000 er måske i underkanten..
Jeg syntes der er mange motorer der ER lavet , som blir solgt ALT for billigt :D havde jeg råd købte jeg dem alle - men nej nej :cry:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
er der ikke noget med at hvis du benytter 1774cylindre osv. så sparer man opboringen? eller er jeg bare stiv
1776 skal da også bores op , eller sparer jeg da en del - tror det er 1679 der lige kan gå - men så er de sgu tynde
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det her kan en 1914 også...
[color=darkred:3f93574d3a]Fra SCLF:
Re: Effekt och tid på denna maskin??? 2004-11-29 16:17:00 ( Per Ericson )
Fick just lite siffror på en 1915 som JPM bromsade idag:
Original vev och stakar
Engle FK87
1.4 Vippor
044 42x37,5 masserade av JPM
2x48 IDF
Thunderbird 1 5/8 mergesystem med hempulad ljuddämpare
009 med Ignitor och FlameThrower tändspole
159 hk vid 6260 rpm
189 nm vid 5370 rpm [/color:3f93574d3a]
Det synes jeg virker som en god og fhv. billig måde at få HK på...
-------------------------------------------

ok men så koster det vel så det samme at bore til 1774 som til 1914 så hvorfor nøjes :D :D
[quote:521e2720c6="hendrixxx"]ok men så koster det vel så det samme at bore til 1774 som til 1914 så hvorfor nøjes :D :D[/quote:521e2720c6]
fordi det holder bedre - men jeg har en 78,5 scat krumme i så jeg nøøøøjes heller ikke......... :wink: 2007 ccm - med et solidt røvskub - når jeg altså engang får råd til at ofre de der sidste 10000 k på diller daller
men ¨så står maskinen stadig i rimelige penge - ca 25 k for 130 hk og et solidt moment - også ka den holde til at blive brugt - der kommer standart knast i
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Nu sidder jeg jo så og læser på aircooled.net (tech talk) og der råder de jo faktisk en til at skaffe sig en helt ny motorblok hvis man skal lave sig sådan en motor.. Nu er det jo slet ikke en HiPo motor jeg kunne tænke mig at lave men den skal selvfølgelig kunne holde, uden at skulle renoveres for hver 10tkm..
Så mit ? er.. kan l..... holde i længden med en brugt men ellers sund blok?
mener da faktisk at kunne huske at f.eks BMW lavede deres legendariske turbomotore (2002 tii) på brugte blokke (min 100tkm), netop fordi de havde vist at de kunne holde!?!? eller er jeg helt gal på den her..
har set flere 1914 med std knast og kaburator der har kørt over 50000 km incl min egen uden problemer det eneste der gælder er at din olie ikke bliver for varm ca 100-110 grader så det vigtigtes
er at du har en olietemp. ur i din vw, er i gang med en 1914 til Christian (min søn) ca130hk med std krumtap og gammel blok og den skal køre hver dag
så det kan lade sig gøre for få penge men du bruger hurtig 20000 ????
MVH Dennis
http://www.bugservice.dk
typisk dig holmer.....men "hvorfor nøjes" var ikke møntet på dig men bare en statement ud i luften....hvis MAN er ved at bygge motor og skal have boret op hvorfor så ikke vælge 1914 frem for 1774.....efter hvad jeg kan forstå bliver prisen omtrent den samme
ja hendrixx - det gør den faktisk - men en 1776 vil ha samme cylindertykkelse som en fabriksmotor - 1914 er noget tyndt pis i forhold til 1776 - og har af samme grund lidt sværere ved at komme af med varmen som dennis skriver - jeg går først og fremmest efter at den skal holde længe fremfor at den skal kunne spytte en skrå - der er måske ikke den store forskel - men derfor gør jeg det nu alligevel - jag kan godt li at være på den sikre side - :P og jeg tror 130 hk er rigeligt til en gammel hippiecontainer..
Men tro endelig ikke jeg er den store motorguru - jeg samler bare min mening ud fra forskellige erfaringer jeg har hørt igennem mange år. jeg har personligt aldrig selv testet noget af det endnu
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
jo det er rigtigt. Jeg har også hørt at der er både varmeproblemer osv. men der er vist også noget med at boringen bliver så stor i omkreds at hullerne til boltene på topstykkerne næsten åbnes.....det kan da heller ikke være for sundt??
Fra aircooled.net
[i:f2d7bc9bc5]94mm: NOW we're talkin'! 94mm cylinders have the SAME cylinder wall thickness as the stock 85.5mm set (1600cc). A slight drawback, however is that since the fin area is the same, and the engine is now larger, these DO run slightly hotter than stock or 90.5 piston sets. When these were first introduced, I did NOT trust them! 92s had problems, so how were 94s going to be better? Well, the jury is in and 94s WORK. Reliability is very good; you can expect about 50K miles before a tear down and replacement is needed. Some sets HAVE gone over 100K miles when low compression and sane driving are exercised. The machining for 94s costs slightly more than 90.5s -- in addition to "boring", you must have the case "decked", so they do cost a little more to build (even though the piston set is about the same price as the 90.5mm). The additional displacement is definitely worth it![/i:f2d7bc9bc5]
Hvad betyder 'have the case "decked"' ?
Ja underligt udtryk. Det betyder at du er nødt til at fræse lidt af pakfladen på blokken. Der hvor cylinderen står.
Blokken har her en afdrejet flade til pakflade. Den er lidt højere end selv blokken. Den bliver for lille i diameter til den store cyl. Derfor skal der fræses lidt mere af for at få en ren flade at pakke på.
Det er egentligt noget underligt noget at skrive om. Men det må jo være for at gøre det helt idiotsikkert. Man kontrollerer selvfølgeligt den slags ved opboring og så giver det vel sig selv at der skal være en pakflade.
Tak for den gode forklaring gæst! :D
Nu jeg er i det automotive spørgehjørne alligevel..
Dette er hvad der normalt følger med når man køber en "longblok" eller hur?
+ ventildæksler
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
ja min 1914 holder altså også stadig. Bygget på en brugt 1600 blok , standard krumtap-286 knast (tror jeg nok)044 toppe -009 fordeler-2x40 weber idf-anendorph rustfri tarmslyng-ca 100 hk på hjulene.og når mine webere bliver "opgraderet" med andre dyser , ca 10 hk mere.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
[quote:fe28997409="niels-erik"]mine webere bliver "opgraderet" med andre dyser , ca 10 hk mere.[/quote:fe28997409]
Lige en lille sidebemærkning til dig Niels-Erik: Jeg går ud fra du får stillet dine dyser ind på et rullefelt - eller hvordan finder du en optimal størrelse??? Hvor får du stillet dem ind henne? På arbejdet, eller hos en motortuner...? Leder selv efter et sted at få det lavet, men synes ikke jeg har fundet nogen i nærheden som jeg vil give opgaven... Så hvis du kender nogen der har helt 100% styr på det med karburatorer og dyser, så vil jeg gerne høre om det...
Takker.
Jacob.
Hej Jacob
Har du prøvet at snakke med Laulunds Auto i Støvring. Han har helt styr på den slags ting.