http://www.motorhistorisk.dk/ prøv at læse det her igennem - det er dem de står for det praktisk mht til at snakke med en minister når der skal laves regler osv - kan være der står noget der... jeg har ikke lige selv tid til at læsr det hele igennem. men lad nu vær med at bombe dem til med mail om jeres folkevogn skal ha 8 års syn osv - de hader vw og amazon, og ku de slippe for dem gjorde de det gerne, Jeg snakkede engang med en meget gammel mand der var med i toppen - det er ham jeg har alle mulige oplysninger fra , men stod det til ham - var alle biler nyerer end 1920 IKKE veteranbiler - så de ser ikke på os med det blide øje derinde , hvis de alle er sån - hvilket de er hvis de er så gamle alle sammen...
det skal dog siges at der BLIR arbejdet på at gøre grænsen rullende for 8 års syn - men EU er jo ikke så hurtige
[quote:e8f15ceb59="motorhistorisk-samråd"]8-årige syn
Det har nu i nogle år været muligt at registrere sit køretøj til veterankørsel og dermed opnå 8 år mellem synsindkaldelserne. Da ordningen trådte i kraft fastsatte EU den 1. januar 1960 som grænse for registrering til 8-årige syn. Set i bakspejlet må dette ses som en administrativ fejl, da det efter vores opfattelse er mest logisk at have en rullende grænse.
I vinteren 2002/03 udbad bl.a. Færdselsstyrelsen sig forslag til regelforenklinger, og MhS svarede straks med en liste, som blandt andet omfattede grænsen for de 8-årige syn. Vores forslag var, at så mange regler som muligt skulle følge den 35-årige grænse, og Færdselsstyrelsen var heldigvis enige med os langt hen ad vejen.
Da der er tale om en EU-ordning, har Færdselsstyrelsen imidlertid været nødt til at sende sagen til udtalelse hos EU-kommisionen, og det er så den, vi pt. venter på. Hvor lang tid der kommer til at gå, kan Færdselsstyrelsen ikke udtale sig om, men vi har bedt FIVA om at skubbe til sagen i Bruxelles, og vi holder naturligvis løbende kontakt med Færdselsstyrelsen.
Vi fæstner os dog ved at Færdselsstyrelsen, med begrundelse i statistisk materiale fra synshallerne, har anbefalet at grænsen gøres rullende og håber, at dette vil være udslagsgivende.
Ole Willumsen[/quote:e8f15ceb59]