Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

spartel spørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) tagsnket Member
Skrev for 21 years siden | | | |
det rigtige navn er altså SIKAFLEX 221

der findes MANGE forskellige fugemasser, men jeg mener af min ven som er karætmager, og lever af det... som KUN bruger dette ... så tør jeg sku heller ikke andet :-)

men, prisen er så også derefter .... men pyt ... alt fpr de små piger ;-)

Mvh Tagsænket.
(permalink) hendrixxx Member
jeg har undersøgt reglerne i forhold til al det der med at spartle skærme, fjerne instrumentbord, sænkning, lygteplacering osv osv. inden jeg skulle til syn med bajaen for at være helt sikker på at der ikke opstod ubehagelige overraskelser undervejs og jeg har fundet ud af følgende i forhold til skærmene:

Er bilen fra fabrikkens side monteren med skærme som er svejset på så er det en bærende del af konstruktionen og så må du ikke bytte det om med noget andet!!!!! er skærmen derimod skruet på (som vw skærmen) kan du bytten den ud med (i teorien) hvad som helst. Vælger du at spartle mellemrummet ud gør ikke delen til en bærende del , og vil udelukket blive set på som en kostmetisk ændring som der IKKE skal gøres noget som helst ved overhovedet i forhold til afgift. Og det er uanset om skærmene er glasfiber, stål, normal bredde eller +10cm.

Det er muligt at nogle har haft andre erfaringer, men synsmænd er desværre også kun mennesker og de kan også begå fejl og tilmed glemme nogle ting.....tænk hvor mange der er blevet kasseret med deres t1'er fra før 72 fordi deres lygter sidder for lavt foran.......klassisk fejl fra synsmændenes side og jeg var liiiiige ved at ryge i med bajaen, men jeg havde sat mig grundigt ind i reglerne og synsmanden synes det var fedt at jeg var forberedt og han synes bilen var fed.....lidt lav....men fed.

Sæt dig ind i reglerne, stjæl "detailforskrifter for motorkøretøjer" på dit lokale bibliotek og kør til syn. Bogen indeholder alt hvad der er værd at vide

Til skærmene brugte jeg først alm. spartel og det er noget lort. Landtrådet glasfiberspartel er skide godt
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) vwanders Member
[quote:71068c01b9="jj"]men det papir jeg snakkede om er det hvor der står at hvis bilen ikke er historisk korrekt så skal man betale fuld vægtafgift,det var det jeg godt kunne tænke mig at se[/quote:71068c01b9]

Ret mig hvis jeg tager fejl, men det er der da ikke nogen der påstår.. Det der blev sagt var at bilen skal være historisk korrekt for at opnå veteranstatus.
Den kvarte vægtafgift kommer automatisk til alle biler uanset udseende.

Ved veteranstatus forstås naturligvis 8 års syn.
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) JJ Member
[quote="Bornholmer"]Og så vidt jeg er orienteret er det en 58er du har - dvs at den m,ister sin veteranstatus vist den IKKE er historisk korrekt . dvs fuld vægtafgift og syn hver andet år quote]

ja det var jo osse det jeg har sagt hele tiden Anders
men Ib mener noget andet og derfor vil jeg gerne se hvor det står
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) Bornholmer Member
http://www.motorhistorisk.dk/ prøv at læse det her igennem - det er dem de står for det praktisk mht til at snakke med en minister når der skal laves regler osv - kan være der står noget der... jeg har ikke lige selv tid til at læsr det hele igennem. men lad nu vær med at bombe dem til med mail om jeres folkevogn skal ha 8 års syn osv - de hader vw og amazon, og ku de slippe for dem gjorde de det gerne, Jeg snakkede engang med en meget gammel mand der var med i toppen - det er ham jeg har alle mulige oplysninger fra , men stod det til ham - var alle biler nyerer end 1920 IKKE veteranbiler - så de ser ikke på os med det blide øje derinde , hvis de alle er sån - hvilket de er hvis de er så gamle alle sammen...

det skal dog siges at der BLIR arbejdet på at gøre grænsen rullende for 8 års syn - men EU er jo ikke så hurtige

[quote:e8f15ceb59="motorhistorisk-samråd"]8-årige syn

Det har nu i nogle år været muligt at registrere sit køretøj til veterankørsel og dermed opnå 8 år mellem synsindkaldelserne. Da ordningen trådte i kraft fastsatte EU den 1. januar 1960 som grænse for registrering til 8-årige syn. Set i bakspejlet må dette ses som en administrativ fejl, da det efter vores opfattelse er mest logisk at have en rullende grænse.

I vinteren 2002/03 udbad bl.a. Færdselsstyrelsen sig forslag til regelforenklinger, og MhS svarede straks med en liste, som blandt andet omfattede grænsen for de 8-årige syn. Vores forslag var, at så mange regler som muligt skulle følge den 35-årige grænse, og Færdselsstyrelsen var heldigvis enige med os langt hen ad vejen.

Da der er tale om en EU-ordning, har Færdselsstyrelsen imidlertid været nødt til at sende sagen til udtalelse hos EU-kommisionen, og det er så den, vi pt. venter på. Hvor lang tid der kommer til at gå, kan Færdselsstyrelsen ikke udtale sig om, men vi har bedt FIVA om at skubbe til sagen i Bruxelles, og vi holder naturligvis løbende kontakt med Færdselsstyrelsen.

Vi fæstner os dog ved at Færdselsstyrelsen, med begrundelse i statistisk materiale fra synshallerne, har anbefalet at grænsen gøres rullende og håber, at dette vil være udslagsgivende.
Ole Willumsen[/quote:e8f15ceb59]
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) niels-erik Member
Nu bliver jeg nødt til at blande mig. der er kommet mange forslag til hvordan det skal gøres , men der kun EN måde hvorpå det holder. og her er det min erfaring som selvudlært glasfiber nørd og 23 år som autolakker der taler.
1 hvis det er metalskærme SKAL de svejses på for at det ikke senere skal revne.
2 Hvis det er glasfiber skal det også "svejses" gør som følger- Start med at rense karosseri kanten helt blank og rustfri-påfør derefter den bedste epoxy primer på metallet, og det skal du gøre inden det ilter (dvs. inden en time efter afrensningen) lad det tørre i en uge. Derefter sliber du let på både skærmkanten og karosseriet.
Nu blander du lidt poliester med fyldstof, fks glassnitter, til en lind pasta, det smørre du på karosseriet med rund hånd , og skruer dine skærme på med det samme, straks efter glatter du det udflydene poliester med en finger(husk engangshandsker). Når det hele er hærdet kan du spartle dine samlinger som du vil, og det holder.
Hvis du vil, kan du sagtens fjerne skruerne og fylde hullerne op med spartel efter hærdning.
Ps hvis du senere fortryder , eller skal skifte en skærm , skal den skæres af med en vinkelsliber.
Dette er den for mig eneste måde at sammenføje metal og glasfiber.
Venlig Hilsen Niels Erik
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) JJ Member
Der står heller ikke at du skal betale fuld vægafgift Ib
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) hendrixxx Member
bornholmer: Fed skrivelse fra Ole willumsen!!! ved du hvor gammel den er? er man nået noget videre i den sag eller hvordan ser det ud?
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
[quote:90d5e82e13="hendrixxx"]bornholmer: Fed skrivelse fra Ole willumsen!!! ved du hvor gammel den er? er man nået noget videre i den sag eller hvordan ser det ud?[/quote:90d5e82e13]

det står at de har femsendt forslaget vinteren 2002/03 - men i EU kan ting jo ta meeeeget lang tid.... men vi venter spændt - min bus er jo en 64'er og skal ha sig en 112 hk TDI'er når det bliiver aktuelt... jeg fandt det aktuelle emne under [u:90d5e82e13]nyhed[/u:90d5e82e13]sbreve - ???

[quote:90d5e82e13="jj"]Der står heller ikke at du skal betale fuld vægafgift Ib[/quote:90d5e82e13]

Nej , men som nævnt var det et mundtligt udsagn , hvis der nu VAR en der kom i klemme i den regel , kunne det jo være rart at være sikker på at det >IKKE stod nogen steder på skrift... man la nu det ligge og ta chancen - det kræver jo at man er uheldig
(permalink) JJ Member
okay så gør vi det på denne måde istedet for.

Ib
skal eller skal man ikke betale fuld vægtafgift hvis ens bil ikke er historisk korrekt :?:

jeg ved hvad man skal.

forstår du hvor jeg vil hen med det!!!!!!
S.A.C
v-rodders
41279598
findes Jule manden eller findes han ikke - der er nogen der siger han gør - og jeg så ham på torvet i sidste uge - findes han så - - - - -

Jeg ved det ikke, alle regler kan bøjes - du kan med andre ord ikke få nogen som helst garanti for hverken det ene eller andet. men gør hvad du selv syntes er bedst , det gør vi andre.

Den eneste grund til jeg nævnte det er - at hvis fælden klapper , så bliver du fri for at brokke dig bagefter
(permalink) JJ Member
Nej du forstod ikke hvad jeg ville hen..........

men okay på vwnettet der skriver man åbenbart hvad man lyster når folk spørger om noget og er det forkert .......nåe ja hvad så det finder de nok ud af en dag

men hvis du ikke mener du er forkert på den, så kan folk jo kigge i vwnettet's FAQ,( ellers må det jo blive rettet) der står det osse og det link som du gav Hendrixxx og motorkontoret vil sige det sammen
S.A.C
v-rodders
41279598
Jeg tror, at det jeg mener er :

At hvis bilen nu får spartlet skærmene på (eller vilken som helst anden ombygning som ikke er historisk korrekt) og bilinspektøren vuderer at bilen er så radikalt ombygget at han kræver et nyt toldsyn af bilen , [u:17737fffa7]kan man [/u:17737fffa7](som det er set ved nogle buggyer feks) - få skrevet på sin registreringattst at bilen er NY eller en given anden dato - og er den dato nyerer end de 35 år mister man sin veteranstatus , hvis man beholder sin første registreringsdato , gør man selvfølgelig ikke .

for at ta et eks -- kører nogle af landets buggyer jo rundt med et stelnummer der er ældre end hvad deres 1 registreringsdato er.
Men alt i alt - gælder det her nok mere ved import af biler , og ikke så meget ved ombygning "at de skal være historiske korrekte".

Men vi kan ævle frem og tilbage om det - der er vist nok ikke to synshaller der behandler dette emne ens , når det komemr til stykket. og så længe det er sådan - ved vi jo ikke om vi skal rette os efter det ene ,eller det andet - håber du forstår :?: :D

Dvs at man får sin veteranstatus efter 1 registreringsdato - og IKKE efter bilens reelle alder - medmindre at det er den der er anført som 1 registreringsdato - hvilket ikke er tilfældet i [u:17737fffa7]alle[/u:17737fffa7] tilfælde , men de fleste....

så har jeg vist udtrykket det så ALLE kan forstå det, eller hvad :? :roll:
(permalink) JJ Member
Jeg har skam forstået dig hele tiden
det jeg ville ind på var at du skrev man skulle betale fuld vægafgift hvis den ikke stod historisk korrekt, og sidder der så en ny og har sat andre "sædder/rat/ eller malet den lyserød ja hvad ved jeg og ser dit indlæg
så tænker han nu skal jeg betale fuld vægafgift..... har jeg råd til det med min s.u /lærlingeløn eller hvad ved jeg for det skal man ikke.
det var der jeg ville hen

men selvfølgelig med det ex du sætter om er det nok rigtigt nok
men du skrev du ikke til at starte med for så havde vi ikke skrevet så meget til hinanden :wink:
S.A.C
v-rodders
41279598
nej okay - og ja, kan godt forstå dit synspunkt - men nu er vi enige - så er alt jo fryd , gammen og glædelig JUL..

[size=9:bbadc756ce]forresten - hva så med den der jule mand ?????? [/size:bbadc756ce]
(permalink) JJ Member
Ja hvis det indebærer at der osse findes nissepiger så er jeg på :twisted:

og i lige måde
S.A.C
v-rodders
41279598

Reply

You must log in to post.