:?: Er der nogen der har erfaring med tuning af bobler? Så vidt jeg har forstået hedder reglerne 20% tuning tilladt. Er der nogen der har haft deres boble til syn med doppelt karburatorer, monza udstødning osv.?
Hvordan reagerede statens bilinspektion på det?
Du må tune alt det du vil på den originale motor! Hvis du sætter en anden i, må du forøge HK med 20%, men må ikke forurene mere end std.
Evt skifter du jo bare motor til syn..
Det kommer meget an på den pågældende synsmand.
Hvis det er "rigtigt" skal man kunne fremvise TüV-godkendelse på alle konstruktive ændringer på bilen. TüV-godkendelsen er et bevis for, at bl.a. forurening og sikkerhed overholdes. Desværre koster en TüV-godkendelse en pæn slat dadler, så mange producenter "sparer" TüV-godkendelsen væk.
[url=http://www.powerpage.dk/lovligt.htm#Færdselsstyrelsen]--> DU KAN L
-------------------------------------------
MIB Aalborg
:? Der står meget bullshit på den powerpage side..
Du må tune lige så tosset du vil på den originale motor. Punktum.
20% reglen gælder hvis du monterer en anden motor.
Der er ingen faste rammer når det gælder opgradering af bremser og undervogn, der er det den enkelte synsmand der afgør om det er forsvarligt at køre i bilen.
Tüv-godkendelser kan ikke bruges til andet end at tørre sig i røven med.
Selvom du har en tysk godkendelse på noget, er det ingen garanti for at det kan godkendes i danmark.
Uanset hvad har vi ingen problemer op til 120 hk i VW'er da det er godkendt hvis bilen er udstyret med skivebremser og firleddet bagtøj...
[quote:36e6418969="vwanders"]:? Der står meget bullshit på den powerpage side..
Du må tune lige så tosset du vil på den originale motor. Punktum.
20% reglen gælder hvis du monterer en anden motor.
Der er ingen faste rammer når det gælder opgradering af bremser og undervogn, der er det den enkelte synsmand der afgør om det er forsvarligt at køre i bilen.
Tüv-godkendelser kan ikke bruges til andet end at tørre sig i røven med.
Selvom du har en tysk godkendelse på noget, er det ingen garanti for at det kan godkendes i danmark.
Uanset hvad har vi ingen problemer op til 120 hk i VW'er da det er godkendt hvis bilen er udstyret med skivebremser og firleddet bagtøj...[/quote:36e6418969]
Hvad så med det her:
[color=red:36e6418969]"Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være T
-------------------------------------------
MIB Aalborg
ja - det tager en halv time . så det er da det nemmeste
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
er de rikke noget med at de kan kassere bilen alene ved at se på bilens egnethed iforhold til motorstørrelse??? kommer du med 200hk'er og trombler foran tror jeg du bliver kasseret- er jeg helt stiv eller hvad???
[quote:00493f1a15="hendrixxx"]er de rikke noget med at de kan kassere bilen alene ved at se på bilens egnethed iforhold til motorstørrelse??? kommer du med 200hk'er og trombler foran tror jeg du bliver kasseret- er jeg helt stiv eller hvad???[/quote:00493f1a15]
Det er klart! Enhver synsmand har da en ide om hvordan fysikken i sådan en bil hænger sammen. Og netop derfor kan man næsten få synet hvad som helst.. Hvis det er lavet ordentligt!