Mange har nok hørt skrønen "Det er så nemt at sænke en splitbus, man tager bare og bytter rundt på spindlerne.."
Men så nemt er det nu ikke... Men næsten!
Jeg ved ikke om man kan kalde det et projekt, men synes lige jeg vil vise lidt billeder af mine nye dropspindler til Splitbus 63-67. Alle årgange fra 50-67 kan få samme omgang, men de nyeste er lettest at få fat i, og stumper til..
Det er 100% hjemmegjort uden noget særligt specialværktøj, bortset fra værktøj til at skille spindlerne ad. Det er jo sådan at på busser er der 2 styrebolte som er presset sammen i forlængelse af hinanden, og de kan sidde ret godt fast! Mine slap ved 18 tons i pressen, FYI..
Værktøjet som jeg lavede til det, er en kopi af VW's eget som kan ses i bl.a. Bentley-manualerne, men jeg tager lige et billede af det ved lejlighed..
Nå man har fået skilt styreboltene ad, kan man tage de 4 dele fra hinanden. 2 styrebolte, en spacer, og selve spindlen og bytte rundt på dem således at den nederste styrebolt kommer øverst, og omvendt..
"Problemet" er så at p.g.a. spindlens form kan den øverste styrebolt ikke dreje uden at støde på spindlen. Derfor er det nødvendigt at fjerne et par mm materiale på indersiden af spindlen med en vinkelsliber.
Når det er gjort er det faktisk "bare" at samle dem igen. Jeg pressede nye bøsninger i og monterede nye gummiringe mellem delene, men det må man selv bedømme hvor meget er nødvendigt.
Her er et par billeder til sammenligning. Til højre en originalspindel, og til venstre den droppede. Droppet er omkring 8cm, så det er jo meget godt når det er gratis! 8)
[img:f65acd9677]http://www.imagevenue.com/loc10/b5e27_DSCF0048.JPG[/img:f65acd9677]
Og et nærbillede af linealen.
[img:f65acd9677]http://www.imagevenue.com/loc32/e4408_DSCF0052.JPG[/img:f65acd9677]
Hvis du vil vide mere, så spørg løs.
Men så nemt er det nu ikke... Men næsten!
Jeg ved ikke om man kan kalde det et projekt, men synes lige jeg vil vise lidt billeder af mine nye dropspindler til Splitbus 63-67. Alle årgange fra 50-67 kan få samme omgang, men de nyeste er lettest at få fat i, og stumper til..
Det er 100% hjemmegjort uden noget særligt specialværktøj, bortset fra værktøj til at skille spindlerne ad. Det er jo sådan at på busser er der 2 styrebolte som er presset sammen i forlængelse af hinanden, og de kan sidde ret godt fast! Mine slap ved 18 tons i pressen, FYI..
Værktøjet som jeg lavede til det, er en kopi af VW's eget som kan ses i bl.a. Bentley-manualerne, men jeg tager lige et billede af det ved lejlighed..
Nå man har fået skilt styreboltene ad, kan man tage de 4 dele fra hinanden. 2 styrebolte, en spacer, og selve spindlen og bytte rundt på dem således at den nederste styrebolt kommer øverst, og omvendt..
"Problemet" er så at p.g.a. spindlens form kan den øverste styrebolt ikke dreje uden at støde på spindlen. Derfor er det nødvendigt at fjerne et par mm materiale på indersiden af spindlen med en vinkelsliber.
Når det er gjort er det faktisk "bare" at samle dem igen. Jeg pressede nye bøsninger i og monterede nye gummiringe mellem delene, men det må man selv bedømme hvor meget er nødvendigt.
Her er et par billeder til sammenligning. Til højre en originalspindel, og til venstre den droppede. Droppet er omkring 8cm, så det er jo meget godt når det er gratis! 8)
[img:f65acd9677]http://www.imagevenue.com/loc10/b5e27_DSCF0048.JPG[/img:f65acd9677]
Og et nærbillede af linealen.
[img:f65acd9677]http://www.imagevenue.com/loc32/e4408_DSCF0052.JPG[/img:f65acd9677]
Hvis du vil vide mere, så spørg løs.