Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  min bobbel skal til syn om 2 måne

Tags:
No tags yet.

(permalink) danjac Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg ville bare høre om der var nogle generalle ting som i syntes jeg skulle tjekke før syn? og hvilke ting ser de hårdt ned på i synshallen, både småting og større ting :)? fx. som rust rundt omkring, ratslør osv..

på forhånd tak


Vh Daniel
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ja de to ting du selv nævner er nok de værste - og
oliespild
bremser
stelnummer
motornummer
hardyskive
motorophæng
håndbremse
fjedre
styrhus
hjælpestyrhus 1302/03
sporvidde
skarpe kanter
bremseslanger
bærekugler
styrekugler
udstødning
varmekasser
ledningsnet
gummigennemføringer
spændebånd på benzinslanger
ridser i ruder
dækmønster
at alle låse bolte ER låsebolte
lys
sidespejle er klare
slør i dørdorne
sprinkler
højde på bilen
dæktryk
selvopretning
ligebremsning
asymatri på nær og fjernlys
batteri dækplade
trækakselmanchetter
ovalbremsning
blinklys
katastrofe blink
Horn
kobberbremserør
seler for slid hvis de er der
pedalgummi
instrumentbelysning
støddæmperer
bærekuglemanchetter
rust i varme kasser
rust i varmepaneler
rust i rammehovedet
rust i bunden generalt
sporing
styrekuglemanchetter
varmesystem / blæser
elbagrude
forlygteparaboler for iring
ratlås
viskerer
osv osv osv

er det ikke nok kan jeg godt finde på lidt mere - men nu har du en check liste :D

også lige en CO2 måling - at den ikke forurener for meget forresten

og tag lige bundmåtter og begagerumsdækken af - og sørg for dine bremse rør er pæne og rene - så bliver de så glade.

God fornøjelse :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Scharling Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tænk at man kan blive forpustet af at læse alt det....Jeg tror jeg vil til at lave cykler i stedet for ! :roll:
Det er sku alt for omstændigt at lave biler....
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
er din pladebukker så til salg :mrgreen:

hehe - man kan jo bare nøjes med halvdelen og håbe den går - det gør det jo nogen gange hvis man er heldig ..........
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) birke Member
Skrev for 19 years siden | | | |
CO2 måling, er det ikke kun på "nyere" biler (efter ...1974 ?)

MVH Birke
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det tror jeg ikke --ældre biler har bare en højerer grænseværdi - jeg plejer da at få målt på mine vwerer - og de har aldrig været nyerer end 67 siden den regel kom - men måske er jeg blevet snydt - men hva --
jeg er aldrig blevet kasseret på det alligevel . mener at grænsen på min bus fra 63 var 7,0 - den lå på 3,2 så tror da ikke det er et stort problem
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
CO2 er noget politikere snakker om. Det er ikke gået op for dem at en bil med katalysator udvikler mere co2 end en uden.
I synshallen måler vi CO. Altså kulilte. Fordi det er giftigt. Vi måler også co2, men det er biting. Og ja det rigtige tal for en VW er nok 2-5,5% i tomgang.
Og nej Bornholmer, vi skal heldigvis ikke igennem en liste så lang som den du har sat op. Så blev vi jo aldrig færdige.
Helt ned til benet skal vi:
Se stelnummeret
Måle CO
Prøve bremser i bremserullefelt
Foretage prøvekørsel.

Hvis vi har gjort disse ting har vi opfyldt de krav der står i vores kvalitetssystem. Ved alle de andre ting som bremseslanger og rør, styretøj, rust osv. har vi "metodefrihed" Dvs. hvis vi vil vurdere lygteindstillingen ved at se hvordan lyset ser ud på porten, for enden af hallen, så gør vi bare det.
Hvis der kommer en Toyota der har kørt under 70.000 km. Så gør jeg som nævnt ovenfor. Men kommer der f.eks. en Volvo/Mitsubishi eller en Opel Safira, så vil jeg løfte den på donkraften, fordi disse biler typisk har defekte styre- og bærekugler.
En Renault har knækkede fjedre og en Skoda har tærede fjederskåle.
På en gammel VW kan man hurtigt se om ejeren har den som hobby eller bare en opslidt nr2 bil. I det sidste tilfælde vil jeg se "det hele". Ledningsnet efter at mange forskellige ejere har skiftet stereoanlæg. Propperne mangler i ankerpladerne, gummigennemføringen mangler bag i venstre forhjulsspindel eller bærekuglerne ikke kan bevæge sig fordi de er presset forkert i, osv.osv.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
så er alt mit arbejde altså nærmest spilt - altså mht til syn - hehe - det er jo rart at vide det duer det hele - men det periodiske syn har måske slækket lidt på tøjlerne - jaja okay - fair nok - men jeg bruger stadig min liste - det er rart at vide det er iorden, jeg gør jo bare som jeg altid har gjort - men jeg lider også af bilinspektørfobi - jeg sveder tran mens de syner mine biler selvom jeg nok kun har fået en omstilling to ud af 10-12 gange . det er vist en dårlig vane jeg skal vende mig af med så .

Og kemi har aldrig været min stærke side - jeg ku ikke lige se hvad jeg skulle bruge det til - men der tog jeg så fejl :oops:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej det er ikke spildt. Du skal jo selv køre i den.
Og misforstå mig nu rigtigt. Helhedsindtrykket har meget at sige. Vi bliver også "snydt" eller overser noget. Men igen, jeg skal ikke sidde i bilen når det går galt.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak - jeg fortsætter så med min checkliste så - og sveder lidt mindre næste gang - :mrgreen:

Flere af tingene tar jo under 10 sekunder [b:b684dc1dda]scharling[/b:b684dc1dda] og mange af tingene opdager man jo løbene ved de jævnlige service eftersyn , og rust frygter du ikke - så du behøver ikke at puste så meget - hehe

der er vel iøvrigt også lidt forskel på et periodisk syn og et registreringssyn - feks her i randers - der kræver de bunden rengjort ved registreringssyn men ikke ved periodisk ??? jeg har selvfølgelig heller ikke været til syn i 1½ år nu - måske er der sket meget på den tid...
(har solgt begge biler der skulle synes)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:64d960fadd="Frank_Andersen"] Politikerne snakker om CO2, en ugiftig luftart man har fundet på at lægge afgift på, vi andre måler CO, det er nemlig giftig.
Politikerne ved heller ikke at der kommer mere CO2 ud af en motor med katalysator, end en uden. Men næsten ingen CO. De snakker bare.
[/quote:64d960fadd]


[quote:64d960fadd="Gæst"]CO2 er noget politikere snakker om. Det er ikke gået op for dem at en bil med katalysator udvikler mere co2 end en uden.
I synshallen måler vi CO. Altså kulilte. Fordi det er giftigt. Vi måler også co2, men det er biting.[/quote:64d960fadd]

Hmmmm.... Er der en gammel ven der lurer i baggrunden..? :)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Pco2= mængden af CO2 i blodet

jo mere CO2 du ophober jo tættere på døden er du- så er CO2 ikke farligt???

desuden udvikler biler med katalysator ikke ret meget CO2, og derfor er det næsten umuligt at begå selvmord i en bil med katalysator.
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Godt set Anders
Og nej Hendrixxx. Biler med kat. udvikler 14,5-16% co2 som er ugiftigt medens biler uden kat. kun kommer op på 13,5-14%.
Det du skal bruge til selvmord er CO, altså kulilte, hvis du vil dø af kulilteforgiftning. Så er det rigtigt, så skal du vælge en bil uden kat. De udvikler nemlig helt op til 10%+ CO hvor biler med kat ved gasgivning kommer op på 0,6% Ved jævn hastighed udvikler de ikke mere end 0,003-0,009%
Det der pisser mig af er alt der politikersnak om co2. De har nemlig ikke hørt efter i timen. De pålægger bare os andre med skatter og forlanger vi skal køre med katalysator. De aner ikke hvad der kommer ud af en udstødning. Bilerne er bare så synlige og når de holder i kø i tomgang i København så ryger de jo allesammen. Men det er vanddamp. Men det ser jo godt ud i TV-avisen når alle bilerne "oser"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:490323fa35="Frank_Andersen"]Men det er vanddamp. Men det ser jo godt ud i TV-avisen når alle bilerne "oser"[/quote:490323fa35]

Er det fordi at det er vanddamp, at det er meget mere synligt at se om vinteren - altså grundet de kolde temperarturer? Det ligner lidt samme damp, som når man åbner de store frysebokse man kan gå ind i.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) AndersHH Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Præcis Mette.
Den lavere temperatur får vandet til at kondensere og lave en "sky"
-det sker ikke når det er varmt....


[u:13f25d4322]Vedr CO og CO2[/u:13f25d4322]
CO er "herre-giftigt", mens CO2 kun kan kvæle en. -Men det er der jo så mange ting der kan.

/Anders

Velkommen tilbage Frank
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Sådan, så fik vi indlæget til at handle om noget helt andet.

Men når vi er ved miljøsnakken skal vi heller ikke glemme at biler også udleder
- O3 (ozon) som er giftigt
- NOx og SOx som danner syreregn og forsurring af miljøet
- partikler (mest gældende for diesel biler) som optages gennem lungerne og bla. medfører hjerte og lunge sygdomme samt kræft.

Men, så vidt jeg ved, er det ikke noget man tjekker til syn.

Oven på den smøre er det bare ud og give den gas...
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Velkommen tilbage Frank.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej vi måler ikke NOX. Men vi måler lambda-værdien. Når den er 1,00 ved man at udslippet af NOX er minimalt.
Men vi kan ikke måle alting og derfor skal man dokumentere at div. EU-krav eller andet er overholdt selv om man tuner.
Det gælder så ikke på biler før 1984. Derfor fastholder jeg at køre i min Polo fra 1982. Så skal jeg kun overholde Co-kravet på 5,5%. Men det går nok på en motor fra 1997 uden kat.
8) Og tak.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:b1655389f3="Frank_Andersen"]Nej vi måler ikke NOX. Men vi måler lambda-værdien. Når den er 1,00 ved man at udslippet af NOX er minimalt.
Men vi kan ikke måle alting og derfor skal man dokumentere at div. EU-krav eller andet er overholdt selv om man tuner.
Det gælder så ikke på biler før 1984. Derfor fastholder jeg at køre i min Polo fra 1982. Så skal jeg kun overholde Co-kravet på 5,5%. Men det går nok på en motor fra 1997 uden kat.
8) Og tak.[/quote:b1655389f3]

go´da mand økseskaft..... på tide du kom tilbage til VW - cirkusset!! vi har savnet din ærlige sarkasme... :P
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der står jo i din indkaldelse hvad de tjekker...

René
-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) danjac Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tak for de gode svar! Nu har jeg lidt at gå efter! :)

Vh Daniel

Reply

You must log in to post.