Renovering og let tunning af WBX
Jeg har gået og tænkt lidt over mit motor projekt. Har lige et par spørgsmål til forskellige muligheder.
Jeg har læst lidt i vwnettets forum og ser at folk er delvis begejstret for Engle W100 knasten. Der skulle efter sigende opstår larm og løfterboringerne bliver ovale. Er det kun på type 1 motorer o.lign ? Er der nogle problemer med knasten til wbx
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Kom nu drenge !
Jeg ved I kan hjælpe...
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Er det en 112 hk´2,1 du har ? I så fald kan et sæt 1,4 vippearme, en god udstødning og en justering af computeren give dig den ønskede effekt.
Feks. en DG 1,9 (78 hk) giver ca. 100 hk og 160 Nm. med 2 X 40 DellOrto, Scat 1,25 vippearme og en 1½" mergeheader.
T.
Taaark for svaret :D
Yes, det er en DJ motor m. 112 HK std.
Er det nok at skifte selve vippearmene, eller skal vippearmsakselen også skiftes ?
Andre ting jeg skal ta' højde for mht. vippetøjet, andet end geometrien skal tjekkes, altså at vippearmene træder rigtigt på ventilen ?
Nogle kommentare til den øvrige opsætning og spørgsmål ?
Rasmus
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
... og kan 1.40 vippearmene bruges sammen med W100 knasten ?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
NEJ !
Brug dem sammen med std knasten. Ellers skal du have feks. en FK65. eller må jeg anbefale en Web # 218 til alm løftere. Det er en super knast. Hvis du skalkøre med 10,5 - 1 CR (Std DJ ) må du nok hellere få den på 110 gr. LC.
Sorry, men jeg er jo newbie, så er ikke så meget inde i de forskellige forkortelser osv. endnu, så hvad er det lige en FK65 og LC er ?
Jeg går ud fra FK65 og web #218 er knastakseker !?
Jeg talte ganske kort med Danborn om det og han sagde en W100 var sagen (dog talte vi ikke om 1:1,25 el 1,40 løftere)... men jeg er åben for andre mulighedder :-)
og ja, den skal køre med std. komp. 10,5:1
Undskyld de mange spørgsmål, men ellers bliver man jo ikke klogere :-D
Er efterhånden lidt forvirret .
Motoren skal lægges i en bus, så jeg vil helst bevare bundtrækket.
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Du kan nu godt bruge 1,25:1 vipper sammen med en W100 knast. Personlig ville jeg nok ikke gå højere end 1,25:1 vipper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Tak Jesper !
Det er sku' rart at ha' folk som dig omkring sig 8)
[quote:35f13a3dc7]Hvis jeg var dig så tror jeg ville satse på noget nær original, dvs. W100 knast, en god udstødning, måske en afbalancering og afvejning af alt der drejer!
Så passer dit sprøjt stadig
Og har du sgu en maskine der bare kører og kørere [/quote:35f13a3dc7]
Skal det betyde du ville udgå 1:1,25 vippetøjet ?
Hvor kan man få afbalanceret og afvejet motordele, hvad koster det ca. ?
Findes der en beskrivelse af det der "3 angel job" nogen steder og hvad gør det lige godt for ?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Her er lige et par billeder af min ECU... 7,2 k krystal ?? :roll:
[img:282223d229]http://www.gearheads.dk/nuke/logo.php?picturename=modules/coppermine/albums/userpics/12290/P1100390.jpg[/img:282223d229]
[img:282223d229]http://www.gearheads.dk/nuke/logo.php?picturename=modules/coppermine/albums/userpics/12290/P1100388.jpg[/img:282223d229]
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Tja! Undgå og undgå
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Ja, så fandt jeg ud af at lægge billeder på ...
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Hvor kan man få afbalanceret og afvejet motordele, hvad koster det ca. ?
Findes der en beskrivelse af det der "3 angel job" nogen steder og hvad gør det lige godt for ?
Anyone ?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Ring til Kenneth Syhler (tlf 22102040)
Han har nummeret på en deroppe i Nordsjælland et sted, som laver meget fint arbejde til fornuftige priser.
Afb. af krumtap svinghjul og kobling koster (herude) 1050 kr.
T
Mange tak Farmer, jeg prøver at ringe og tak for dine input !
Stadig ingen som tør vove sig ud i et gæt på HK'er med sidst nævnte opsætning ?
Og en forklaring på "3 angel job" ? (er det noget frækt ? :P )
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
De tre vinkler er i princippet bare at lave ventilsædet tragt formet, dvs. man laver flere vinkler i sædet så overgangen bliver blødere!
Du kan jo prøve at tjekke de gule sider under cylinder service, de afbalancere også..
Tja, hvis det hele bliver nulret lækkert så er du sikkert tæt på 120-125hk
Se i øvrigt billedet af krystallen!
Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
1000 tak Jesper !
Havde også gættet på det var krystallet.
Syntes at kunne genkende det fra de fjernstyrede biler man rodede med engang.
Jeg har adgang til ventilslibeudstyr så, hvis nogen kan fortælle mig om udførelsen af det her "3 angel job" med vinkler osv. ville det være helt i top. Skal ventilerne f.eks. også slibes, oder was :roll:
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
Det er sgu nok ikke noget du selv kan gøre! desværre... Det kræver vintilsæde fræsere i de rigtige vinkler!
Det er et job for profferne
Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
Oki, vi har ellers forskellige sædefræsesæt på værkstedet, men jeg har ingen anelse om det er de rigtige, da jeg ikke kender noget til de vinkler man fræser efter.
Er vinklerne speciele på mit topstykke, eller laver man sådan noget med std. vinkler ?
Det kan vel heller ikke koste en formue hos en specialist med det rigtige værktøj og ekspertise. :roll:
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
typisk 75-80 kr. + momme pr. hul. Men det absolut værd at betale for.
T.