Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tagrende reperations erfaring

Tags:
No tags yet.

(permalink) staapaavandski Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har læst nogle indlæg angående reperation af tagrende, men der er stadig noget som jeg vil spørge.

Nu er det sådan at der er lidt rust i tagrenderne på min VW 1200, og jeg spekulerer i hvad er best at gøre.
Der er ikke så megen rust, men den er i selve tagrenden, og den er ligesom åbenet lidt på grund af det, og når den først er kommet, er den svær at få væk igen.
Hvad er det best at gøre, tage tagrenden helt væk, og måske sætte noget nyt på som ligner og måske har samme funktion som en tagrende. Eller måske behandle med en eller anden ting?

Fjerning:
Jeg har læst at om man bestemmer sig for at fjerne den, så skal men helst ikke skære mere en 10 cm af ad ganen, og så svejse, og helst ikke lade emnet blive for varmt så at det slår sig.
Hvat er best at svejse med. Jeg har hørt at om man bruger elektroder, kan man regne med at den går igennem, og hvat er best at køle med?
Hvad sker der så også med inderskærmen, eller torpedosiden, so jeg forstår er svejset inde i bunden af tagrenden?

Behandling:
Jeg har læst at man kan åben tagrenden, og at man skal bruge et specielt værktøj til det. Er der nogen anden mulighed at åben de på, og hvor kan man få det?
Hvad er så beste behandling for at få rusten så godt som muligt væk og lukke den?

Jeg håber på et slags feedback 8O
(permalink) HEKN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad med at få den sandblæst og metaliseret. Du kan læse om metaliseting via søgefunktionen. Jeg kender en der har fået gjort det - men har aldrig selv prøvet.
MVH
Henrik
(permalink) vwanders Member
Skrev for 19 years siden | | | |
8) Man kan godt åbne tagrenden, bare man tager sig god tid og ikke "stresser" metallet for meget. Jeg har selv gjort det et par gange med fint resultat. Jeg bruger ikke noget særligt værktøj, bare en plademejsel, store skruetrækkere, tænger og modholdsklods.

Når man har ordnet rusten, så banker man forsigtigt renden rundt igen.

Go for it..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) reneklat Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er helt klart co 2 der er bedst til sådan en svejsning, elektrode giver for meget varme og er ikke ligeså nemt at styre som co 2, held og lykke :D
-------------------------------------------
Tømrer&snedker
Rene Klattrup
20877359
(permalink) staapaavandski Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ok, tak for svarene.

Men hvat sker der med inderskærmen, på taget om jeg åbner tagrenden, eller svejser den. Vil den blive løs, eller hvordan er den fast?

Hvor længe vil en løsning som den med at åbne tagrenden og rense den eller holde?

Hvad er ellers best til at holde varmen nede med, om man beslutter sig for at svejse?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
På de biler jeg har laver, der har holdt i mange, har jeg slebet hårdt med kanten af en skæreskive eller sandblæst. Hvis renden har åbnet sig er man nødt til at åbne mere og gøre det samme der.
Så kan man grundmale "såret" og lukke medens det er vådt.
Derefter skal hele tagrenden gøres pladeren. Der må heller ikke være frisk grundmaling.
Så kan man køre en finger med glasfiber-spartel i bunden af renden. Hvor meget kommer an på hvor medtaget den er. Det er en fordel at få lukket den ombukkede skarpe kant.
Før bilen skal males, kan man grundmale og male renden med pensel i den rigtige farve. Problemet med tagrenden er at det er svært for maleren at male den fordi farven bliver pustet op. Så får den for lidt lak i bunden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) reneklat Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er ikke så svært . tag en tobinesliber og skær det dårlige væk brug en sandblæserpistol med kop på i og omkring hullet. tag et stykke karosseriplade og form det , det stykke som du ligger sammen i tagrenden lokker du huller i til punktsvejsning. det stykke plade som går op i taget pukftsvejser du også. det er den bedste løsning med co2. når du er færdig med at svejse sliber du og eventuelt epoxy grunder bag efter så er den klaret og du får aldrig det problem igen... du må gerne ringe hvis jeg kan hjælpe med en forklaring :D mvh rene 20877359
-------------------------------------------
Tømrer&snedker
Rene Klattrup
20877359

Reply

You must log in to post.