Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Justering af ring og pinion?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har købt superdiff og hd sideplade, og skulle nu gerne have monteret delene i min ellers fine 1600 svingaksel gearkasse.

Hvordan udmåler jeg fordelingen af shims på hver side af differentialet?
(Jeg har kigget i min haynes manual, og der står der at jeg ikke selv skal prøve på at gøre det...)

Jeg har søgt både her og på shoptalkforums men begge steder uden held...

Duus
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ved indjustering af diff. går jeg ud fra at du ikke har haft spidshjulet ude ?
Du er nødt til at bruge de shims der sidder på dit gamle diff. , samle gearboxen og så måle hvor meget slør der er mellem tænderne + du huske skal at have forspænding på sidedækslet !
Slør ca. 0,1mm , forspænding på dæksel 0,2mm
Og ja, det er ikke for nybegyndere, kræver mikrometerur .
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg regnede heller ikke med det var helt nemt... mikrometerur har jeg!

Hvad vil forspænding sige og hvordan kan sluppet mellem kron og spidshjul måles?

Og nej jeg har ikke haft spidshjulet ude...

Er der evt. nogle der kender en bog om emnet?

Duus
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:0382d19591="Duus"]Er der evt. nogle der kender en bog om emnet?

Duus[/quote:0382d19591]

Bentley Manualerne. (Genoptryk af VW's egne)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Forspænding vil sige at når du spænder sidedækslerne, klemmer du faktisk lejerne. Det gør man tit på bagtøjer og gearkasser.
Du kan måle forspænding på et VW bagtøj, ved at løsne det ene dæksel. Så letter dækslet jo lige netop det stykke som det klemmer. Så kan du måle med et søgerblad.
Det kræver selvfølgeligt at det har været adskildt så det ikke er irret fast.
Du skal altså først fastsætte hvor mange shims der skal til at få den rigtige forspænding og derefter fordele dem mellem højre og venstre leje for at indstille tandspillerummet.
Egentligt skal du konstruerer et værktøj der kommer ud gennem bagakselhullet og så har måleuret siddende i samme radius som kronhjulet.
Men hvis du tager fat med en hånd på hver bagaksel kan du med lidt øvelse mærke/høre spillerummet.
Forspændingen er så vidt jeg husker ikke den samme med nye og gamle lejer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Duus Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Mange tak Frank! Nu er det jo nærmest til at gå til :D

Jeg tvivler på jeg kan lave et værktøj til at holde måleuret med den præcision det kræver...

En af mine kammarater, har fortalt mig at følgende metode bliver brugt hos hyundai(han arbejdede der):
Spillerummet måles ved at lægge et blødt materiale såsom bly mellem kron og spidshjul og derefter samle det hele - ved efterfølgende adskillelse ville spillerummet kunne måles på materialet som var blevet klemt sammen mellem kron og spidshjul!!?

Tror i overstående vil virke på min gearkasse - eller laver de høkertricks hos hyundai 8)

Jeg vil helst undgå den der med at skulle mærke/høre mellemrummet som Frank A nævner, idet jeg slet ikke har nogen erfaring inden for emnet.


Duus
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Når man måler lejetolerancer i f.eks. motorer kan man bruge noget som hedder "plasticgauge", som er noget plastictråd man lægger imellem. Det bliver så trykket fladt, og man måler hvor bredt det er blevet. Så kan man se spillerummet i en tabel. Det burde vel også kunne bruges på tandhjul i en snæver vending... Har dog aldrig prøvet det. Jeg bruger normalt måleur.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) REN Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Kan supplere med at plastigauge er ret bøvlet da alt skal spændes til korrekt moment.
Men det virker fantastisk på små tolerancer og sålænge man ikke drejer komponenterne, så jeg tror ikke man kan måle tandhjulstolerancer med det...
Bly er nok lidt voldsomt (det ER jo ikke en gummiged), men hvad med en klat modelervoks..det kan man da måle vendehøjde eller klaring mellem stempel og ventil med.

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com

Reply

You must log in to post.