Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Differentiale - SolidWorks...

Tags:
No tags yet.

(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lige lidt off topic...:

Jeg går på Aalborg Uni og er med til at lave en racerbil som projekt. Der er sat en masse penge af til projektet så det skal nok blive sjovt...
Men jeg skal tegne et differentiale til bilen i solid works, som så skal produceres til bilen...
Er der nogen af jer der kender nogle GODE websider hvor jeg kan læse om forskellige typer differentialer der kan inspirere mig til min konstruktion. Gerne med afbildninger og lignende... Da jeg ikke har den store viden indenfor maskinverdenen er min viden om differentialer ikke så stor. Derfor skal niveauet også gerne ikke være alt for højt på siderne. Hvis i forstår...

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Takker. BB.

PS. Hvis der er en mekaniker der kender en super bog der er godt forklarende vil jeg da gerne høre om den, så jeg evt kan låne den på biblioteket...

PPS. Hvis der er nogen der ligger inde med solidworkstegninger om sådan noget kan i sende dem til jacob.steffensen@gmail.com

[img:c502f90cc6]http://www.imk.uni-stuttgart.de/dienstleistungen/antriebstechnik/selbstspdiffgetriebe/image008.jpg[/img:c502f90cc6]

[img:c502f90cc6]http://www.q8teampopeye.nl/techniek2/differential%20old%20&%20new%202.jpg[/img:c502f90cc6]

[img:c502f90cc6]http://www.eas.asu.edu/~asusae/archive/2002/baja_reconstruction/4-15-2003/differential.jpg[/img:c502f90cc6]
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 19 years siden | | | |
Er det ikke lidt vel ambitiøst at designe et diff. Hvis man ikke kender såå meget til det?
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jo jeg synes også det er lidt vildt... Men det er vores opgave, og vejlederne har sagt god for det... Så jeg går ud fra deres dømmekraft for mine evner som konstruktør er ok... Ellers ville de vel ikke lade mig bruge de penge på det?!
Tegningerne bliver selvfølgelig checket før de sendes til produktion, men jeg skal selv finde den løsning jeg finder bedst...
Jeg har 4 mdr til at lave materialeanalyser, konstruere, beregne osv osv osv... Og skal med produktet aflevere 120 siders rapport med dertilhørende bilag der bekræfter mine overvejelser og beregninger. Så jeg synes jeg er lidt presset... Men lad os nu se hvad det bliver til...

(PS. De 4 mdr. er ikke 4 arbejdsmåneder... Det er fire måneder med paraleltløbende undervisning og forelæsninger... Så det er ikke så meget tid endda...)

BB.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis jeg skulle gøre noget ville jeg vælge et dif. fra en Volvo 140-160-240. Hvis jeg ville være sikker på at det kunne holde.
Om det ligger i materialevalg eller dimensionerne på grejerne ved jeg ikke. Nok begge, hvis jeg kender Volvo ret.
Man kunne ihvertfald lure. Der er ingen grund til at genopfinde hjulet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Chritte Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Da jeg var i lære og gik på teknisk skole, da kan jeg huske at da vi havde om diff./bagtøj osv. blev volvo´s fra 240 faktisk brugt som udgangspunkt for undervisningen og brugt da vi skulle lære at måle slør, justere op osv.

Har dog ikke arbejdet meget det siden, så mit sammenligningsgrundlag er ikke så stort, men det virkede bestemt som om volvo´s var solidt bygget... men kan forresten se om jeg kan finde nogle af mine gamle bøger.. der er det forklaret sådan det grundlæggende..
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej der er igen grund til at genopfinde hjulet - derfor må jeg også gerne finde inspiration fra det iksisterende... Men jeg skal gøre hjulet mere rundt - hvis man kan sige det sådan... Differentialet skal bruges til en letvægtsracerbil hvor alt i forvejen er presset til det yderste. Så jeg tror de andre bliver mega skuffede hvis jeg kommer med 5 kg volvo-differentiale... :D De har købt et differentiale hjem fra en audi quattro som jeg kan lade mig inspirere af. Men jeg må selvfølgelig ikke bare kopiere det - Så kunne jeg lige så godt bare montere det direkte i bilen... Det er så min opgaven at lave noget lignende - bare optimeret til vores eksakte opgave... Jeg skal altså dimensionere og optimere... og finde løsninger der løser opgaven bedst muligt... Men da der er mange forskellige slags differentialer er jeg ikke låst til audi modellen... Jeg skal bare lave DET OPTIMALE... :-D
(permalink) slaven Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hej

jeg kan godt forstå dit projekt og det lyder sweet. jeg har også luret på lidt forskellige diff.
prøv at se på disse sider.

http://www.quaife.co.uk/catalogue/index.asp
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
http://www.hewland-engineering.co.uk/

der skulle der være noget at hente. jeg er vild med quaifes diff. for den virker genialt, den leder mest kraft til det hjul der har bedst greb og slår fra når man motorbremser. TOP NICE.
(permalink) REN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvis det er til Jeres formel SAE så skal du nok være lidt varsom med bare at "kopiere" et eksisterende design fra en serie bil..
Så vidt jeg er orienteret blir bilerne bedømt på en række sekundære kriterier, udover de rent køredynamiske, altsammen ting der skal tages højde for i konstruktionen.

Iøvrigt tror jeg ikke at selve tegningsarbejdet blir det store problem her, et differentiale er rent mekanisk et relativt simpelt system, problemet kommer først når du skal opnå en anstændig levetid, der skal ihvertfald tænkes over hærdeprocesser på tandfladene.

Nu er jeg ikke helt på det rene med hvilke ydelser vi taler om, men personeligt ville jeg nok orientere mig mod at modificere et eksisterende Quaife diff. eller lignende.. specielt når de 4 mdr. tages i betragtning, money WONT by you time!

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote:7bc8573de5="REN"]Hvis det er til Jeres formel SAE så skal du nok være lidt varsom med bare at "kopiere" et eksisterende design fra en serie bil..
[/quote:7bc8573de5]

Det var absolut heller ikke meningen at det skulle være en kopi... Jeg har fået noget materiale til rådighed til at inspirere mig... Men jeg skal selv tegne et differentiale der er optimeret til min opgave... Derfor ser jeg det ikke som en kopi... Teknikken bag synes jeg godt jeg kan tillade mig at kigge på - så jeg kan fordybe mig i de mekaniske processer der sker i systemet... Indtil videre aner jeg NADA om sådan noget... så jeg skal jo starte med at forstå det basale...
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
De der Quaife ATB differentials ser ret nice ud - synd de ikke har højopløsningsbillider liggende med gennemskæringer af deres produkter :D he he - (keep on dreaming jacob... baaaaa...)
(permalink) cardude Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det skulle vel aldrig være et differentiale til en formel student.

har hørt om det projekt på ålborg uni og jeg forsøger at opstarte det på DTU.

bugettet på ålborg er da vidst på 6-700.000 kr ik
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 19 years siden | | | |
jeps - det er det jeg siger - MANGE PENGE til os legebørn :twisted: Det er sgu rart nogle gange at få frie hænder og prøve noget nyt...
(permalink) slaven Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hej igen

jeg har da lidt pic. som jeg har fundet rundt omkring på nettet.

du får dem lige her.

[img:ad07a2b201]http://img2.imagevenue.com/loc205/db4_diff06.jpg[/img:ad07a2b201]

[img:ad07a2b201]http://img1.imagevenue.com/loc278/9dc_diff07.jpg[/img:ad07a2b201]

[img:ad07a2b201]http://www.imagevenue.com/loc229/413_diff_cutaway_art.gif[/img:ad07a2b201]
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7951384214&category=33731&sspagename=WDVW




Så bliver det sgu ikke meget nemmere!!!! :wink: :lol:
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) tagsnket Member
Skrev for 19 years siden | | | |
kære : slaven


den fantastisk flotte ill. du har lagt på dette indslag,
det er da vist en DETROID-LOCKER... er det ikke ???
er jo ikke 100% sikker, men næsten...
det vil sige, en spærre-drfrantiale-klump --
- der spærre MERE & MERE,
desto mere det ene hjul løber stærkere end det andet,
men som STADIG er i stand til,
at virke som udvæksling mellem hjulene når,
der drejes i såvel langsom fart, som lidt stærkere ;-)

ret mig endelig... men min ven der køre MUSTANG,
leder efter så´n en... og de tegninger han har vist mig,
er N
(permalink) slaven Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hej tagsænket

jeg ved ikke hvad den type spær hedder, men jeg mener at quaife har patent på deres spær.

jeg ville gerne have sådan en liggende i garagen. den virker jo på en genial måde.

men de ligger i 7-15 kilo så det bliver ved drømmen lidt endnu. men på deres usa side er priserne noget lavere.

http://www.quaifeamerica.com/
(permalink) REN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Ja en 8-900$ til Type 1 har jeg set..

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) HenrikGM Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Mig bekendt er detroit lockeren en lidt anden konstruktion end den viste.

Tror der er tale om en TorSen klon, grundet de spiralskåne hjul.

Volvo differentialet er faktisk slet ikke volvo. Indmaden i en 240 er et Dana30/31 bagtøj, der feks sidder som fortøj i visse 4WD, og det nævnte bagtøj kan fåes med et utal af spær, lige fra konventionel lamelspær, til hightech torsenspær, over lowtech AirLockers.

Hvis du vil designe noget spændende, så giv dig i kast med et spær til et dana30/31 bagtøj, Det findes der iforvejen inspiration til, og det kan laves i virkeligheden, OG testes.

Spærret vi jo medføre et helt nydesignet "carrier" og nye drabanthjul, gerne med snekkespær, så det holder "evigt" modsat alle de andre på markedet der har sliddele.

Reply

You must log in to post.