Hjælp til identifikation af kobli
Hej
Er det muligt at fastslå id på en kobling uden at afmontere motoren?
Motor og gearkasse er fra en 1200 fra 1975!
Da jeg skal montere anden motor men vil gerne købe koblingen inden at jeg begynder at pille det hele fra hinanden.
Håber der er nogle der kan hjælpe :!:
Mvh Bjørn
8) Det skulle gerne være en alm 180 mm der sidder på. Du kan ikke se det uden at skille det ad, men hvis det ikke er en "stor" motor du skal have i så flytter du bare kobling og evt. svinghjul over..
Okay og hvad er en alm kobling?
En alm. kobling på en type fra 8/70 og frem vil være en 180mm med 6 fjedre og uden trykring.
På en 12-1300
Med 15-1600 vil en std. kobling være på 200mm. og med solfjeder. Den kan være med 9 fjedre men det er egentligt en type2 kobling og den vil være hård at træde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:cfa1760273="Frank_Andersen"]En alm. kobling på en type fra 8/70 og frem vil være en 180mm med 6 fjedre og uden trykring.
På en 12-1300
Med 15-1600 vil en std. kobling være på 200mm. og med solfjeder. Den kan være med 9 fjedre men det er egentligt en type2 kobling og den vil være hård at træde.[/quote:cfa1760273]
min kobling har 9 fjedre.
hvad diameter er det så
for jeg har problemer med at min starters gearhjul og svinghjulet ikke passer sammen.
og jeg syns ik at den bidder så godt. (selvom at der er massere af slidflade tilbage.
Har hørt at man kan identifisere koblingen ud fra årgang på bilen. Lige som Frank A skriver, så burde min buggy køre med en 180mm uden trykring, kan man være sikker på dette.
Jeg skal montere en 1600 motor der har manteret en 215mm kobling af den type med trykplade (tror jeg det hedder), men så skal jeg vel bare købe en 215mm kobling uden trykring eller hvad? og hvad koster den ca?
Mvh Bjørn
Er der ingen der kan hjælpe mig :cry:
Hvis du skal sætte en anden motor i med en anden kobling, er der vel ingen grund til at sidde her og vi andre gætter på hvad der sidder i bilen.
Det er ved at være hurtigere at tage motoren ud end at skrive spørgsmålet.
Hvis du har en 1600 motor med en 215 mm. kobling med ring, er det en specialkobling. 215mm. findes ikke med ring fra fabrikken, men har kunnet købes til at bruge når man skulle sætte en type4 motor på en gearkasse fra før 8/70
Det drejer sig jo i virkeligheden om hvilken gearkasse der sidder i din bil. Hvis du ikke er 100% sikker på hvor gammel den er. Er der ikke andet at gøre end at tage motoren ud og se hvilken type kobling du skal bruge.
Og Cardude --- 200mm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:ec7638117e="vwanders uden login.."]8) Det skulle gerne være en alm 180 mm der sidder på. Du kan ikke se det uden at skille det ad, men hvis det ikke er en "stor" motor du skal have i så flytter du bare kobling og evt. svinghjul over..[/quote:ec7638117e]
Vil en 180 mm kobling være okay til en 1600 eller skal det helst være 200 mm?
Mvh Bjørn
Tja, VW brugte jo 200 mm, men jeg har da kørt med 180 mm uden problemer. Det er muligt den så ikke holder så længe..
Ja så er det det jeg gør! Der sker ikke noget ved at bytte rundt på svinghjulene?
Ingen problem, bare sørg for at justere aksialspillerummet.
Du skal måle, og evt justere, hvor meget svinghjulet rykker sig på langs i blokken, når du hiver og skubber i det. Kan gøres med mikrometerur eller med specialjig og søgerblade. (kan købes hos bl.a. CSP)
Spillerummet skal være 0,065 - 0,125mm. Slidgrænse 0,15mm.
Okay, og det skal justeres efter at det er spændt med momentnøgle?
Du skal måle, men det er spændt. Ikke nødvendigvis med moment, men det skal sidde ordentligt spændt. Så tager du det af igen og justerer ved at bytte rundt på 3 shims der sidder bag pakdåsen. Dem kan du få i forskellige tykkelser. Der blander finder du så 3 stk der tilsammen giver den rigtige tykkelse. Det kan godt betale sig at have et lille sortiment liggende..
Mange tak det må blive et påske projekt.
Så nu er svinghjulet klar til at blive monteret. I den forbindelse tænkte jeg om der evt. var en af lidt mere rutineret motorbyggere der har tid og lyst til at kigge en tur forbi Fr. værk så jeg er sikker på at aksialspillerummet er korekt. Da jeg ikke har det rigtige måleudstyr.
Lige et ? mere! Jeg har en 180mm kobling, hvordan kan jeg se om den er slidt???
mVWh Bjørn
Navet er 9mm tykt som ny og 7mm er slidgrænsen
Hvis så dit er 8-8,5 er det jo fint
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så er der monteret svinghjul det skal dog lige spændes. Jeg har længe undret mig over at der bag blæsehuset sad en ledning, som tilsyneladende gik ned i blokken, hvad den skulle bruges til, men fandt ud af at der sidder en føler inde på blokken bag svinghjulet. Hvad bruges denne til?
Mvh Bjørn
Der snart har en køreklar 1600
det er en svinghjuls føler/tæller om den er brugt til omdr tæller ved jeg ikke det sad osse på min 1600 bus motor men det kan frank nok svare på
hilsen kylle