Reglerne er noget spegede, og jeg tror ikke dem du har talt med har styr på sagerne. Hvis det var rigtigt, var der nok ikke så store mængder USA biler som kom til Danmark, som tilfældet er for tiden. Prøv at læse det her uddrag fra Motorhistorisk Samråd.
[i:819ebe296d]Der skal ikke betales told ved import inden for EU.
Desuden har køretøjets alder og originalitet betydning. Hvis køretøjet er mindst 30 år, i original stand og uden væsentlige ændringer, vil det som hovedregel blive betragtet som et "samlerobjekt af historisk værd", og det kan derfor indføres fra et land udenfor EU uden told. Ved import af nyere køretøjer fra lande udenfor EU, skal ejeren normalt betale 10 % i told.
Følgen af, at der i disse tilfælde ikke skal betales told ved importen af køretøjer fra lande udenfor EU er desuden, at der kun skal betales en lavere moms på 5 %. Ved import af nyere køretøjer fra lande udenfor EU betales den almindelige moms.[/i:819ebe296d]
Det er øjensynligt 5% moms og ikke told jeg har betalt. Det fremgår ikke tydeligt af de papirer jeg har. Hvis der er nogen der vil læse hele artiklen, så ligger den her:
http://www.motorhistorisk.dk/hvordan_behandles.htm
[i:819ebe296d]Der skal ikke betales told ved import inden for EU.
Desuden har køretøjets alder og originalitet betydning. Hvis køretøjet er mindst 30 år, i original stand og uden væsentlige ændringer, vil det som hovedregel blive betragtet som et "samlerobjekt af historisk værd", og det kan derfor indføres fra et land udenfor EU uden told. Ved import af nyere køretøjer fra lande udenfor EU, skal ejeren normalt betale 10 % i told.
Følgen af, at der i disse tilfælde ikke skal betales told ved importen af køretøjer fra lande udenfor EU er desuden, at der kun skal betales en lavere moms på 5 %. Ved import af nyere køretøjer fra lande udenfor EU betales den almindelige moms.[/i:819ebe296d]
Det er øjensynligt 5% moms og ikke told jeg har betalt. Det fremgår ikke tydeligt af de papirer jeg har. Hvis der er nogen der vil læse hele artiklen, så ligger den her:
http://www.motorhistorisk.dk/hvordan_behandles.htm
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)