justering af t 3 solex dobbelt kar
hey har været ude at invistere i et sæt dobbelt karburatore (2 enkelte karburatore) og har nu fået samlet sammen så det er et helt sæt. Det er solex og kommer vist fra en t3 motor, syntes jeg havde fundet en justerings vejledning her inde en gang til dem men kan ikke finde det igen. er der en der kan hjælpe mig??
er også lidt i tvivl med de 2 vaccum slanger der går ud af begge manifoldene. hvad skal de gå til??
på forhånd tak MVH Heine
der er ikke andet end døj med at køre med det skidt med mindre det sidder hvor det hører hjemme, samt er 98% af dem slidt op - brug nogen penge på weber eller kadron i stedet, du kommer kun til at mærke dem et sted - og det er på benzinøkonomien, og det er i den dårlige retning...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
De 10mm studser på manifolderne er til et "balancerør" De skal bare forbindes med et rør eller en slange. De udligner de pulser der opstår fordi motorens tændingsrækkefølge egentlig er forkert til at køre med en karburator i hver side.
Med hensyn til at indstille dem. Den korte version:
Stil dem hver for sig og forbind dem med stængerne og indstil stængerne.
Den lange version bør være under FAQ.
Opstart af motor, tror jeg. Jeg har selv skrevet den.
Disse karburatorer og dem på type4 1,8S er i øvrigt de bedste karburatorer der er lavet til en VW.
At de er opslidte efter 30-40 års brug kan man vel ikke skælde dem ud for.
Med en ny original Solex og en ny Weber, ville mit valg absolut være den originale til dagligt brug. Især på grund af kørbarhed og benzinforbrug.
Mit næste valg ville være Kadroner.
Har du husket at få type3 strømfordeleren med også ?
Husk at dine luftfiltre skal have en 80-120mm lang tragt inden selve filteret ellers mættes filtrene af benzin. Hvis du kører uden filter skal du have tragten. Motoren pulser noget benzin/luft ovenud, som den skal bruge igen.
Der er ingen mystik, hverken i Weber eller Solex. Kun håndværk.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
har ikke fået en strømfordeler med skal jeg bruge den ?? hvor i ligger forskellen
Forskellen ligger i vacumavanceringen, og følsomheden i vacumdåen, - i.e. fjedrene.
Hvis du ikke kan finde en, så køb en Bosch 094 fordeler, (eller en ny med vacum. Kr. 1300)
- Jeg kan nu heller ikke forstå hvorfor folk er så "sure" på de T3 karbs. Det er da kun et spørgsmål om at nulre lidt, hvis de da ellers ikke er slidt op.
T
Har det på samme måde, har haft 2 1600 motorer med Type 3 karbs og de kørte godt.
mvh
Henrik
Hvorfor folk er sure ?
Det var min far og bedstefar også. Men det var man også på en Volvo Amazon med 2 SU´er på.
Det var da fordi mekanikerne ikke kunne justere dem.
Volvo og VW har sku´da ikke sendt millioner af biler ud der ikke duede.
Derefter er der som kommet en eftermarkedsindustri med nogen blade i ryggen med billeder af piger med store patter. Så er det da rigtigt hvad der står deri.
Jeg kan huske en artikel hvor man ville vise at en 009 fordeler var meget bedre end den originale. Motoren skulle godt nok have en større hoveddyse for at køre ordentligt bagefter. Så fik den en 4:1 udstødning på. Så holdt forvarmningen op med at virke. Så skulle den have en lidt større hoveddyse igen for at køre nogenlunde.
Jo er nogen fine stumper man kan købe.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
så må jeg jo prøve at fremskaffe sådan en.men det er da stadig det bedste at få en fordeler med vaccum forstilling også ikk ??
jeg kan kun finde den std strømfordeler til type 1 og en 009 og en 009 i chrom. men der er ikke noget af det der dur til noget vel.. 009 er jo også uden vaccum forstilling og det var jo bedst at have
Jeg har 094ére.
Kre. 650 stykket.
T.
er de ikke også uden vaccum ??
Jo, men bedre end 009ére.
hvilke kendetegn / nummer har den orginale til de karburatore?? er den orginale bedre end en 094ér
hvilke kendetegn / nummer har den orginale til de karburatore?? er den orginale bedre end en 094ér
VW-nummeret begynder med 311-
Men du skal vide om dine karburatorer er fra før eller efter 1969-70. Før 70 kører de med ren vacuumavancering og efter med en kombination som vi også kender fra type1.
Det kendes så på en stor eller lille vacuumdåse. Den store er før 70.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hvordan kan man se forskel på karburatorene?? om de er før eller efter 70?
Ligesom på en type1: Hvis studsen til vacuumdåsen har hul ind i venturien er det den gamle type og hvis den drejer "om hjørnet" og går ned og munder ud ved spjældet er det den nye.
Studsen sidder samme sted, men du skal undersøge kanalen i huset.
På type3 er det på den venstre karburator. Hvis den højre karburator også har en studs er dit sæt nok fra en efter 70. Studsen på den højre skal du bare lukke med en gummiprop eller en slange med en skrue i.
Husk at se efter om dine karburatorer har samme dyser i højre og venstre side. Det har de ikke på type 3 før 70-71
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hmm hvorfor har de lavet dem med 2 forskellige dyser i hver side?? skal man så skifte så de er ens
Det har man gjort fordi luftfilteret ikke sidder i midten på en type3
Efter 70 har VW så lavet en "labyrint" så luftvejen til højre side er længere end før. På den er dyserne ens.
Ja til dit brug skal de være ens.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ahha logisk nok fandme rart med noget hjælp.. er stadig lidt en måge til det her vw.. men det hjælper jo hver dag. godt der er nogle der ved noget mere end mig.. takker
nu var jeg ude og prøve og montere dem på buggy´en men de er sgu noget lave og der hvor stangtrækket skal gå sider generatoren jo så fik den ide og bytte karburatorene om så trækket vænder frem mod gearkassen så det sider mellem blæser huset og gearkassen, det er den eneste måde jeg kan se det for mig på nu.
Hvilket speedertræk bruger du?
Jeg har brugt et fra en mexikansk fleetline bus.. ja.. :roll:
Det er ikke lige lagervare, men Per fra Custom&Speedparts i sverige har varen! De kørte nemlig med type 3 karburatorer på type 1 maskiner, så det passer top dollar..
hmm det ved jeg sgu ikk hvordan går dine stænger så? for mine karburatore er så lave at det er næsten umuligt at få stænger ind der mellem generatoren og blokken
8) Det går ind der imellem generator og blok, men det er jo lavet så det liiiige passer.. Jeg har det ikke mere, så jeg har ingen billeder..