gode råd vedr svensk IMPORT
Lige et par spørgsmål og råd vedr svenskbil import......
Jeg har haft et par latterlige oplevelser med de svenske myndigheder
jeg vil indvige jer i , og lige høre hvad i andre har gjort.
Jeg hentede en bil i sverige for 14 dage siden , sælgern ville beholde pladerne, så han kunne få bilen afmeldt , fint nok tænkte jeg , så er det ikke mit problem...
Når jeg kommer hjem ringer manden og siger at jeg skal sende ham en kopi af min danske registreringsattest - ellers kan han ikke afmelde bilen ..
nu er det bare sådan at fordi en bil er synet i sverige , er det ikke lige med den kan synes i dk...
dvs at bilen skal laves klar til syn først og det tar jo noget tid ..
så nu var gode råd dyre , hvordan importerer man en bil der skal restaureres , samtidig med at den svenske sælger kan undgå at betale vejskat i sverige i mellem tiden...
det kan i princippet ikke lade sig gøre , og hvor mange svenskerer gider at sælge en bil til en dansker hvis det ikke kan det ... ???
Det svenske motorkontor forlanger papir fra de danske toldvæsen at bilen er ankommet til DK - det kan man så imidlertidig ikke få , fordi danmark og sverige er begge EU lande , og har toldfrie grænser ...
Dvs de forlanger noget der ikke kan lade sig gøre , så nu var gode råd dyre , jeg prøvede at høre hvad andre havde gjort på smalblock.dk ..
De forklarer at man kører ned til det danske toldvæsen og får lavet en forhåndsvudering , så det gør jeg nu - og håber at de godtager den .
Gør de ikke det , er jeg in deep shit igen, sælgerne er begyndt at snakke om jeg skal levere bilen tilbage nu - fordi der er gået 14 dage - men den har jeg skilt ad, så det sker ikke...
Men er det svenske motorkontor virklig så fatsvage, at de ikke kan se de forlanger noget der er umuligt , man kunne ringe på bilregistret i sverige og spørge hvad men så skulle gøre fik jeg af vide -( de har længere ventetid end TDC) så det lykkedes ikke....
Men hvad har i andre gjort - leveret de svenske plader på et dansk motorkontor - er det løsningen - at den bliver afmeldt i dk..??
Har i andre , andre svar eller lign oplevelser , så skriv venligst- skal lige siges at jeg hentede en lign bil 14 dage før min egen , hvor problemet er det samme - det kan da ikke være rigitgt man ikke kan købe en bil i sverige der skal restaureres uden at betale svensk vejskat og forsikring mens det står på ???
skriv venligst hvad i har gjort ????
for jeg er ved at være godt gal i skralden på de svenskerer nu, da jeg solgte min bus til sverige (den andenvej) var der ingen problemer overhovedet - det var ligeså nemt som at sælge til en dansker , hvorfor skal det være mere bøvlet den anden vej... ???
skriv skriv ???? :D
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hej IB
Da jeg hentede mine i Sverige skrev jeg under på et stykke papir som sælgerne havde medbragt. I det stod der at bilerne var til eksport. Så var den pot ude. I de papirer skulle der står nogle personlige data på mig, således at de kunne se at jeg var dansker.
Lidt senere kontaktede sælger mig og sagde at han havde fået et papir fra de svenske myndigheder hvorpå jeg igen skulle skrive under på at de var gået til eksport. (De skrev han bare under for mig så vi var fri for at sende frem og tilbage)
Ellers har der ingen problemer været.
Jeg mener at papiret bare var et std. ejerskiftpapir, og så krydsede vi bare af i eksport.
Det er sku da surt at du skal have alle de problemer. Det er ikke altid at det hele kan gå glat.
Mvh Jakob
Da jeg hentede min og kørte den hjem på de svenske plader, så ringede sælger også nogle dage efter.
Jeg gjorde blot det at jeg satte mig ned og skrev et brev hvori jeg forklarede at jeg havde købt bilen og eksporteret den til DK. Dette skrev jeg så skriftligt under på, og sendte både plader og denne "eksport -erklæring" til den svenske sælger.
Han ringede senere og sagde tak, så der var vist ikke noget problem i at gøre det på den måde.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg har samme historie som Rasser.
Efter jeg havde fået min bil hjem sendte jeg pladerne til svenskeren og han sendte så mig et håndskrevet brev hvor jeg skrev under på at bilen var eksporteret til danmark. Det var nok for Vägverket.
Det er blevet ret udbredt at de svenske myndigheder efterspørger bevis for importen til Danmark. Det er fordi de svenske biler hele tiden skal kunne findes i systemet, som tilhørende en person. Nogle har sikkert udnyttet systemet, og dumpet biler i skovene, efter de har skåret stelnummer ud og så skrevet på papirerne at den er exporteret.
Løsning til Ib:
Du ansøger om afgifter, og den foreløbige vurdering du modtager, den tager du en kopi af og sender til manden. De Svenske myndigheder fatter alligevel ikke en skid af hvad der står på papiret, men kan bare se at det er et officielt papir fra danmark, med stelnummer på den bil de er interesseret i. Det har virket for mig tidligere.
-------------------------------------------
Type 1 1956 Ragtop, Karmann Ghia Coupe 1957, Karmann Cab 1957 + (1963 Stingray :-)
Er det nødvendigt at aflevere pladerne? Jeg har da to sæt til at ligge. Dem beholdt jeg da bare.
tak - men de exsport papirer har vi også udfyldt - og nu siger det svenske motorkontor så - at de ud over det vil ha dokumetation fra det danske toldvæsen , at de har fortoldet bilen , i form af det som vi kender som en afgifts vudering, dvs et bevis på at bilen ER i dk - fordi de er bange for at den skal ende som skrot i en svensk skov, siger de
Men det danske toldvæsen vil ikke gi mig et saådan dokument før jeg betaler afgiften, og for at betale afgiften skal bilen jo synes , og for at blive synet skal bilen jo være iorden - og det tar tid - laaaang tid :D ...
Men nu prøver jeg at få lavet en forhåndsvudering - og sender den sammen med en kopi af registreringsattsten - også må vi se om det går
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
tak allan - det prøver jeg så nu- du er en skatter - hehe :wink: :D
Jeg troede bare det var de danske system der var træls at danse med når man skulle ha sin vudering - men det svensker er meget værre - bare for at få afmeldt bilen - holdkæft man , det gør jeg da aldrig mer :wink:
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ja jeg har også da jeg hentede en t3'er, skrevet under og krydset af i en "eksport" rubrik. Jeg tror det var en del af registreringsattesten.. ? Den er i to dele så vidt jeg ved, hvor sælger indsender den ene del med eksport afkrydset samt dit navn osv, og så beholder du den anden del af attesten.
Hej
det er da et ufatteligt problem som her kommer frem - det er da helt legalt at købe en bil i sverige uden at nogen form for myndigheder skal indblandes
jeg har hentet da nogen buggyer i sverige
jeg gør det at jeg skriver et brev til sælger når jeg kommer hjem og over for ham gør jeg opmærkesom på at den er købt til eksport til danmark, og så er der ikke flere problemer i det
jeg har enda nogen gange bare skrevet det pr mail og fremsnedt
tror nok jeg gennem tiden har hentet 14-16 buggyer og har Aldrig haft nogen problerm efterfølgende.
har da også haft da nogen svensekr plader liggende
- sen ham sådan et stykke papir - slut færdig
mvh
Arne`s Blå Buggy
Hej bornholmer.
jg har hentet to stik i Sverige, I den svenske registerings attest. er der vistnk et sted hvor man udfylder at bilen er blevet eksportet ud af landet, det du også kan gøre at bede om de svenske nr. plader og dem går du ned og aflevere på motorkontoret, de vil så klippe hul i dem og sende til det svenske motorkontor og så er den potte ude.
hilsen hammer_EPR
Underligt så forskellige regler der er i de nordiske lande.
Da vi skulle have brillen med hjem sagde jeg til sælgeren at vi kunne køre den ombord på færgen og så pille plader af. Hvorfor det sagde han?
Ja skal du ikke have dem med når du afmelder den?
Nej da dem beholder du da bare og så skrev jeg under på et papir hvori der stod at jeg var den ny køber af bilen, slut med det.
vh jesper
der var heller ikke noget som helst da jeg solgte sambaen til sverige - jeg fik pengene - og han fik en kvitering og de danske papirer , også hørte jeg ikke mere til den andet end at den var synet uden anmærkninger ugen efter - det studsede jeg til gengæld over - den var sænket 220 mm - havde skæve aluhjul , der gjorde at bremserne rystede ved hård opbremsning - et bremselys der ikke virkede - og en bremseslange der nok skulle skiftes hvis den skulle ha været synet her i landet - men i sverige kan man sgu syne alt ...
er der nogen der ved hvor den blev solgt hen da den var til salg igen i øvrigt ???
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hey Ibber!
Mærkelige oplevelser du har.
De danske motorkontorer har en udleveringsaftale med det svensek Vägverket. Så nomalt kan man bare beholde de svenske plader på og aflevere dem på motorkontoret og de fremsender så pladerne til Vägverket - uden nogen problemer overhovedet. Når pladerne kommer fra de danske myndigheder har de jo fuld sikkerhed for at bilen senere vil afgiftsbestemmes og indreg. i DK.
I alle 3 tilfælde jeg har hentet bil i Sverige har dette holdt stik.!!!!
Nemmere kan det da ikke være!?!!!
Cheers
Kas
ok...det var mig ovenfor
Cheers
Kas
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
tak casper - så er det jo også mandens egen skyld , når han ikke vil gi mig pladerne med , så kan han lære det ka han 8)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
hej jeg har da også hendtet en buggy i sverige jeg skrev under på den gule afmeldings blanket til vægverket og tog bilen med nummer med hjem ugen efter ringede sælger så til mig om jeg ikke kunne maile ham et par ord hvor jeg skrev stel nummer og reg på bilen og vedtog at den var her i dk hos mig det afleverede han så til vægverket og alt var ok så det der er helt galt
mvh
BIKI
Hmm jeg fik vist jublet for tidligt, har lige fået brev fra Norge af, jeg skal syne brillen eller om registre den?
Har da told dokumnet på den så mon ikke de godtager den?
vender tilbage når ejg ved mere om det.
vh jesper
Ib, har du min lille historie liggende? Altså den jeg sendte til dig som PM. Hvis du har gider du så ikke ligge den ud her for mig?
Mvh. Kåre
Bornholmer skrev:
Lige et par spørgsmål og råd vedr svenskbil import......
Jeg har haft et par latterlige oplevelser med de svenske myndigheder
jeg vil indvige jer i , og lige høre hvad i andre har gjort.
Jeg hentede en bil i sverige for 14 dage siden , sælgern ville beholde pladerne, så han kunne få bilen afmeldt , fint nok tænkte jeg , så er det ikke mit problem...
Når jeg kommer hjem ringer manden og siger at jeg skal sende ham en kopi af min danske registreringsattest - ellers kan han ikke afmelde bilen ..
nu er det bare sådan at fordi en bil er synet i sverige , er det ikke lige med den kan synes i dk...
dvs at bilen skal laves klar til syn først og det tar jo noget tid ..
så nu var gode råd dyre , hvordan importerer man en bil der skal restaureres , samtidig med at den svenske sælger kan undgå at betale vejskat i sverige i mellem tiden...
det kan i princippet ikke lade sig gøre , og hvor mange svenskerer gider at sælge en bil til en dansker hvis det ikke kan det ... ???
Det svenske motorkontor forlanger papir fra de danske toldvæsen at bilen er ankommet til DK - det kan man så imidlertidig ikke få , fordi danmark og sverige er begge EU lande , og har toldfrie grænser ...
Dvs de forlanger noget der ikke kan lade sig gøre , så nu var gode råd dyre , jeg prøvede at høre hvad andre havde gjort på smalblock.dk ..
De forklarer at man kører ned til det danske toldvæsen og får lavet en forhåndsvudering , så det gør jeg nu - og håber at de godtager den .
Gør de ikke det , er jeg in deep shit igen, sælgerne er begyndt at snakke om jeg skal levere bilen tilbage nu - fordi der er gået 14 dage - men den har jeg skilt ad, så det sker ikke...
Men er det svenske motorkontor virklig så fatsvage, at de ikke kan se de forlanger noget der er umuligt , man kunne ringe på bilregistret i sverige og spørge hvad men så skulle gøre fik jeg af vide -( de har længere ventetid end TDC) så det lykkedes ikke....
Men hvad har i andre gjort - leveret de svenske plader på et dansk motorkontor - er det løsningen - at den bliver afmeldt i dk..??
Har i andre , andre svar eller lign oplevelser , så skriv venligst- skal lige siges at jeg hentede en lign bil 14 dage før min egen , hvor problemet er det samme - det kan da ikke være rigitgt man ikke kan købe en bil i sverige der skal restaureres uden at betale svensk vejskat og forsikring mens det står på ???
skriv venligst hvad i har gjort ????
for jeg er ved at være godt gal i skralden på de svenskerer nu, da jeg solgte min bus til sverige (den andenvej) var der ingen problemer overhovedet - det var ligeså nemt som at sælge til en dansker , hvorfor skal det være mere bøvlet den anden vej... ???
skriv skriv ???? :D