Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vippetøj spg

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hvad er lige fordelen ved at skifte vippetøj i forhold til std? Jeg kan godt gætte at det giver flere heste, men hvorfor? Hvad effekt har det at køre med en anden type end std?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det giver højere løft af ventilerne at bruge vippetøj med udveksling.
Med 1:1,25 vippetøj løftes ventilen 1,25 mm hver gang knasten løfter 1 mm osv for 1:1,4 og hvad der ellers findes.
Det svarer på en original motor faktisk til at lægge en skrappere knast i, da man får en større effektiv åbning af ventilen på den samme duration, altså gradtal.
Håber det kan forstås, da jeg ikke er den bedste til at forklare...
-------------------------------------------
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det gjorde det faktisk.

Kort sagt, højere vippetøje (fx 1:1,4) giver højere kompression fordi ventilerne er åbne længere så mere benzin kommer ind? Er det rigtigt forstået?
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nej pas på med at blande kompression ind i det.. det er en anden historie.

Men ja, der kommer selvklart mere føde ind - og deraf mere power.

Men men .. der kommer et tidspunkt hvor ventilen rammer stemplet fordi den løfter for meget.

std. vippearme har en udveksling på 1.1:1 her kunne man jo så med fordel sætte 1.25:1 på en std. motor og se hvordan den så opførte sig.

En anden ting man så også skal være opmærksom på er at når man får strammere fjedre i og flere omdrejninger på motoren, så holder std. akslen og de fjedre og shims der holder vippearmen på plads ikke til ret meget - så er man nødt til at investere i en vippearmsaksel hvor det hele bliver justeret op med shims.

Du skal desuden være opmærksom på at vippearmen "træder" korrekt på ventilen, og så mener jeg også det er på sin plads at korrigere vippetøjsgeometrien for at det hele spiller 112% http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/kipphebelgeometrie.php
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja. Men på en std knast kan man bruge helt op til 1,5-1 vippearme (!) uden problemer, udover hvad Rasser omtaler.
F.ks.en ellers std 1600 med 4-1 header og 1,5-1 vippearme, gir normalt 60-62 hk. v. 4500 omdr.
Ligemeget om det er 1,25 eller 1,5 udv. begynder mereffekten/momentet først at vise sig over 2800 omdr.
- Deri så undtaget motorer over 1800 cc. med std knast og karburator. Der vil det typisk give mere bund ogmellemområde, men næsten samme top ydelse. (1,5 undtaget)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.