Hvordan man ødelægger en motor!
Da jeg ville skifte mit svinghjul ud , med et lettet et , var jeg ikke opmærksom på at det gamle svinghjol , tilsydenladene ikke har været spændt ordentligt op. Der var var ovale huller til styre stifterne, og kanterne på hullerne var lidt højere end fladen, alt det så jeg ikke , men satte bare et lettet svinghjul på . Oveni "glemte" jeg at måle slør.
Da jeg startede motoren, lød den rigtigt godt, efter at den var blevet varm , begyndte jeg at "lege " med gassen. Og så pludselig, ved ca 7000 omd. Kom der en meget grim ,høj dunken fra motoren- svinghjulet var gået løs!
Leje skålene i blokken er nu ovale.Krumtappen er helt vredet skæv i svinghjuls enden. og mit nye svinghjul er lige til skraldespanden.
LAD DETTE V
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Billeder tak.:)
-------------------------------------------
Michael
Nedtur.. :(
Hvis det er en trøst, så er du ikke den eneste der har lavet det nummer..
Det er et alm. problem med originale (4 stiftede) krumtapper at svinghjulet river sig løst over tid, hvis man som dig kører lidt ræs..
Sørg for at få 8 stifter i den næste..!
Nej, hvor surt føler med dig :( Nu bliver jeg lidt nervøs for at skal montere min nyrenoveret motor :? men den skal jo i
Faneme surt... men som Anders siger desværre ikke et ukendt problem.
Jeg har 2 krumtappe fra gamle blokke hvor stifterne har rykket hullerne ovale (org. krumtap og 4-stiftet - og nej det er ikke mig der har smadret dem). Og de har faktisk bare kørt på org. motorer !
Hvis du så også jævnligt runder 7000 omdr. så ville det også være ønskeligt at få en modvægtet krumtap som er afbalanceret komplet med svinghjul og trykplade.
anyway... held og lykke med den nye motor.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Av av av.. har ondt af dig... Vil også gerne se nogle billeder hvis det er muligt ...
Men held og lykke med det frem over...
PS. Tror du ikke du burde købe et 8- stiftet nu hvor du så gerne vil køre race? Tror du ikke du smadrer et 4-stiftet hvis du monterer sådan et igen?
Den motor jeg har købt er med afballanseret krumtap og svinghjul- og med 8 stifter , og også 308 knast (hvad det så end betyder?)
Skal prøve at tage nogle fotos på Søndag.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Niels Erik: Du kan også få en krumtap hvor der er svejset modvægte på. Det skulle være et must hvis man vil have en nogenlunde holdbar motor (hvis man kører over 5000-5500 omdr).
Men selvom den er modvægtet skal den stadig afbalanceres.
Ved ikke hvad det er du har i......
Det er nok en w130 knast du har fået i så, altså en 308 graders knast.... har selv lige smidt samme i.
bliver spændende at se hvordan vores motorer opfører sig.. de er jo ret identiske!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Jeg fik at vide at det er en original standard krumtap. Og blokken er en AB dvs jeg mener at det er en 1300.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Tror foresten at mit rem hjul røg ved samme lejlighed- Det ser ud som om at det er blevet drejet ca 5mm! Over noten! Og min generator fejler altså ikke noget , Hvordan kan det det?
Fotos kommer på søndag, når jeg er på arbejde igen.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det kan være remhjulet var røget i forvejen.. Er det alu?
Ja det er det!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Så kom der endelig fotos på!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
nu hvor jeg kan se at du flere gange har afmonteret dit svinghjul så kan du nok fortælle mig hvordan %¤$
Jeg plejer at bruge en trykluft skrue hammer, til afmontering.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!