Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad ( fanden ) gør jeg ved den m

Tags:
No tags yet.

(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Sikke en dag, det der skulle være lidt forårsklargøring endte i en busbillet hjem.
Først ville jeg blot skifte tændrør og så var det jeg opdagde at der sad noget ekstra gevind på det bagerste højre tændrør. Da jeg ville montere det igen gik det galt og det ekstra gevind som nærmest er en slags ståltråd krøllede sammen ved pakningen. Så besluttede jeg at pille motoren ud af bussen, og det gik helt fint bortset fra en umulig bolt bagved starteren. Jeg kan ikke se bolten, men den nægter at tage imod noget af mit værktøj. Jeg kan ikke få det til andet, end en af de tidligere ejere har knoklet den i. Har jeg andre muligheder end at afmontere motor og gearkasse ud i et og kan jeg gøre det blot ved at holde min donkraft under, som på samme måde som hvis jeg kun tog motoren ud.

Det er en bay fra 78

Preben
(permalink) dibbedut Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej
Den bolt du tumler med skal sidde hvor den sidder.du skal tage møtrikken af inde fra motorummet (bag blæserkassen)og pludseligt er hele molevitten løs.Den ende der sidder gemt bag starteren er bare rund med et indhak.Når du skal samle det igen er det nemmest hvis du har en hjælper til at sætte en finger på enden (bag starteren) indtil møtrikken har ved inde i motorummet.Hvis du har en 1600ccm motor i med oprejst blæsehus kan det godt være lidt bøvlet at få møtrikken af og på så gør bolt og møtrik godt rent med en stålbørste.Den tråd der kom ud af dit tændrørsgevind er højst sandsyneligt en hellycoil der blev sat i da det gamle gevind gav op så sådan en skal du nok have i igen.
hilsen jakob
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej

Ved ikke om det er lavet på samme måde på en `78 Bay, men hvis du mener bolten jeg har markeret med en rød ring, er det ihvertfald på de tidligere bobbler og busser, en glathovedet bolt som bare har en skrå kant så den ikke kan dreje rundt, og så sidder møtrikken inde i motorrummet.

[img:d74029ff82]http://aircooledboxer.homepage.dk/GearBolt.jpg[/img:d74029ff82]
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Nå, Jakob var hurtigere på tasterne, men læs begge tekster og kig på billedet, så har du sikkert løsningen.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
bolten bag starteren har et halvmånehoved som du ikke kan dreje med et stykke værktøj, -det er den anden ende du skal have fat i: der sidder en møtrik bag blæserhuset.

Dit tændrørsgevindproblem skyldes at gevindet engang er blevet repareret med en "helicoil".
Biltema har et fint lille reperationskit til omkring en hund der kan fixe det, ellers tag motoren med ned til et seriøst autoværksted og få dem til at lave det.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) PBJ Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Takker for svar :-)

Ja så gir det da mening at jeg ikke kunne få den bolt af. Jeg fortsætter med at pille motoren ud, da den under alle omstændigheder trænger til at blive pakket om og set efter.

Preben

Reply

You must log in to post.