Syn med H-seler?
Hejsa
Jeg har fået fortalt at der engang var en som har fået synet sin buggy med H-seler.
Var det et bestemt mærke seler?
Er der nogen som har noget på papir?
Det virker jo også lidt fjoldet hvis det ikke kan synes. H-seler er jo mere sikre end normale 3-punkts.
God weekend.
Jakob
de to biler jeg har kørt til syn med H seler blev begge kasseret, den ene var den porsche 718 spyder rolf har haft til salg den blev alene kasseret på selerne.
Hvad er den gode begrundelse for at H-seler ikke kan synes?
Jeg ved godt at virkeligheden nok desværre er sådan, men kan ikke helt forstå hvorfor det er sådan.
grundet at de ikke har en lap hvorpå at der står at de er E godkendt.
og fordi at det ikker er tre punkts seler eller 2 punkts seler.
ellers så bare monterer en bælte sele til syn. du kommer ikke igennem med h seler hvad enten din bil er fra før sele krav eller efter hvis den er der skal den være godkendt.
Det er fordi selerne skal være godkendt til bilen, og det er det kun på racerbiler. Det er ligemeget om selerne i sig selv er godkendt (E)..
Hmm jeg har vidst fundet løsningen.
Jeg mener at have fundet løsningen således at jeg lovligt kan montere Hofteseler.
Sikkerhedssele på forsæder skal være trepunktssele. Hvor en sådan sele ikke eller kun vanskeligt kan anbringes, kan hoftesele dog anvendes.
Og så kan jeg montere H-seler som suplerende.
En bil kan på forsæderne supplerende være forsynet med E- eller FIA-godkendte H-seler, der kan være monteret i ikke-godkendte forankringer.
Nogen der ved hvor nye hofteseler kan købes?
ja. det er reglerne vidst.
og jeg h seler må godt være monteret suplerende. til en anden godkendt sele
Nu er det også lige noget med at H-seler kan monteres forkert, så de er farligere at køre med en slet ingen sele. Derfor kan de nok ikke godkendes, fordi nogen ikke har styr på monteringen... Kollektiv afstraffelse!!
Mvh. Kåre
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
Jeg mener at kunne dække mig ind under at det er vanskeligt at montere 3-punkts i en buggy. Det er ikke nemt at få til at spille 100%
Ja H-seler skal være mont. rigtigt. De må ikke gå lodret ned bag ved sæddet så er det vidst noget med at den brækker ryggen på en. Den skal gå enten vandret eller skråt bagud.
selerne skal være forankret over skulderen, således at selerne ikke er forankret i et punkt (eller går hen over et punkt) som i ret linje fra skuldrene bagud af ikke hælder mere end 15 grader ned af fra skuldrenes overkant. ( i forhold til vandret.
lidt nørklet men det er det jeg har fået at vide.
Hvis din buggy er gammel nok, er det vel ikke et problem at enten ikke have nogen sele, eller kun en hoftesele til syn. Hvis den SKAL have 3 punkts sele, så sørg for den er korrekt monteret. Hvis du gør dette på bøjlen skal bøjlen også være monteret så den er støttet på bærende dele.
Personligt ville jeg så bare smide et sædeovertræk henover H selen, evt. med et tyndt stykke skum i, så man ikke kan mærke spændet i ryggen når man sidder i sædet, og så bare køre til syn og krydse fingre for at de ikke opdagede det eller havde nogen indvendinger mod det da den jo ikke kan benyttes når den ligger under betrækket... Kan jo selvf. også bare afmonteres.
Bare en ide..
Ja men min bund er desværre for "ny". Så jeg må se hvad jeg kan finde ud af.
Men det er ikke nemt at lave 3-punkt´s seler selvom jeg har bøjle i. Jeg håber at kunne nøjes med en hoftesele og så suplere med H-seler.
Det kan godt lade sig gøre at få en dispentasion til at køre med H- seler i sin buggy, vi har to i vw club fyn der køre med H-seler i buggyen og som er godkendt. Tag ned og snak med en synsmand så kan de fortælle dig hvor du skal søge om lov til H-seler
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
Tak for det Henrik. De som har deres buggyér godkendt med H-seler, tror du jeg må ringe til dem. Så ville jeg nemlig høre hvad de har gjort.
Hvis det er, har du deres tlf.numre?
Som Henrik W siger, så snak med en synsmand. De er ikke farlige, og det er dem der skal godkende den. SBI må jo have nogle kriterier for hvordan de skal være monteret for at kunne godkendes.
jeg ved godt at det nemmeste var at tage ned og snakke med dem, men de er ikke nemme at vride et entydigt svar ud af.
Jeg har bla. været nede og snakke med dem vedr. lexan ruder.
Så derfor ville det være rart at høre hvad de andre har gjort.